Inget ljud i högtalarna, Megane Coupé -97?
Moderator: Forumpolisen
-
Inget ljud i högtalarna, Megane Coupé -97?
hej..'
jag har en megane coupe -97 som saknar högtlare i bak..hatthyllan...de finns redan orginal färdigdragna kablar där...men när jag kopplar in högtalare där så kommer det inget ljud....de kommer bara ljud från högtalarna i dörrsidorna...
har ni nån aning om vf det inte kommer någon ljud från bakhögtalarna..
tacksam för alla svar
MVH
jag har en megane coupe -97 som saknar högtlare i bak..hatthyllan...de finns redan orginal färdigdragna kablar där...men när jag kopplar in högtalare där så kommer det inget ljud....de kommer bara ljud från högtalarna i dörrsidorna...
har ni nån aning om vf det inte kommer någon ljud från bakhögtalarna..
tacksam för alla svar
MVH
- Clio_fidde
-
- Clio_fidde
Precis ! på det sättet kan du även se så att kablarna är rätt kopplade till högtalarna/stereon. (så att plus och minus kabeln är rätt)Teemu wrote:ett enkelt knep för att kolla att kablarna ifrån stereon verkligen går till en högtalare är att koppla ett vanligt 1,5V batteri på motsvarande kablar framme vid stereon. Då kommer du att höra ett litet knäpp ljud från den högtalaren.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
rätt + - behöver inte alltid betyda att det blir bättre...testade att fasvända en subb blev bättre tycker jag,kan ju skilja från låda till låda...men det händer inget för det ,motståndet blir ju det samma.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
precis. all musik har olika faser på basen.
Så man får prova och optimera efter smak och behov.
Dock är det bäst om alla högtalare i en installation har rätt fas. alltså. + & - på lika vilkor.
Annars blir det något som kallas aukustisk distortion där högtalarna tar ut varanndra och det blir en dämpande effekt.
Hangarfartyg använder sig av denna tekniken när helikoptrar går in för landning, då är där en stor matta (membran) som vibrerar i samma frekvens som helikopterns rotor.
Dvs. helikoptern är nästan helt ljudlös/dämpad
lite överkurs.
(yrkesskadad ljudtekniker)
Så man får prova och optimera efter smak och behov.
Dock är det bäst om alla högtalare i en installation har rätt fas. alltså. + & - på lika vilkor.
Annars blir det något som kallas aukustisk distortion där högtalarna tar ut varanndra och det blir en dämpande effekt.
Hangarfartyg använder sig av denna tekniken när helikoptrar går in för landning, då är där en stor matta (membran) som vibrerar i samma frekvens som helikopterns rotor.
Dvs. helikoptern är nästan helt ljudlös/dämpad

lite överkurs.

(yrkesskadad ljudtekniker)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430