passar denna fjäder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
coupe_megane

passar denna fjäder

Post by coupe_megane »

hejsan...de så att höger fram fjäder har gått av och jag har tänkt o byta den...hittade en fjäder till megane 1.6 -96 på biltema för 198kr..jag vet att de ingen bra kvalitet på den men jag undrar om den passar till min megane coupe 97....

de andra är att jag skulle vara oerhört tacksam om nån kunde ta sig tid o beskriva hur man byter fjäder på en megane coupe -97...är de svårt??...måste man göra en hjulinställning efteråt..

tack i förhand allihop
coupe_megane

Post by coupe_megane »

behövs de att ta ner hela fjäderbenet lr kan man göra de på plats utan att ta bort hela paketet på något sätt
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Fjädrars härdning är olika på olika fabrikat,så byt båda för att inte få en "sned" bil.
Fjäderbenlagring behöver med 98%säkerhet också bytas.
Självklart så moste fjäderbenet demonteras från bilen.
VARNING för fjädrar,starka grejjer om dom sliter sej från dåliga fjäderspännare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
coupe_megane

Post by coupe_megane »

okej tack .....men kan någon förklara stegvis hur man monterar dit en ny fjäder ..

går det att vända på fjädern om en liten bit har gått av längst ner på fjäder...om de går att vända på fjädern..funkar det..???

tack i förhand
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

coupe_megane wrote:okej tack .....men kan någon förklara stegvis hur man monterar dit en ny fjäder ..

går det att vända på fjädern om en liten bit har gått av längst ner på fjäder...om de går att vända på fjädern..funkar det..???

tack i förhand
Är det samma princip som på en R19 16v/R19 8v/R21 Turbo, så ska ja försöka göra en enkel beskrivning.

Lyft upp bilen och palla upp den, ta loss däcket. Släpp på ABS-givar kabeln vid infästningen av fjäderben så det blir lite rörligare. Sen har du 2st "Grova" bult med mutter ner till på fjäderbenet. Släpp på dessa och knacka ut bultarna. Nu hänger fjäderbenet i dom två små skruvarna uppe i fjädertornet. Öppna huven och släpp på dessa och var lite beredd på att hålla i fjäderbenet så det inte ramlar ner och skadar något.

Nu har du hela benet löst ! Komprimera fjädern.!! OBS !! Använd fjäderspännare och i vissa fall säkra helatiden med ett spännband för att vara på den säkra sidan. När du känner att fjädern är lös i benet, släpp på muttern under plasthylsan (om sådan finns) längst upp på fjäderbenet. Kom ihåg ordningen på delarna som släpper (inge svårt ). Gör som Dennis sa ! Byt även lager när du håller på och på båda sidorna. Skifta fjäder och gör allt baklänges. !! OBS !! har mycket stor respekt för en komprimerad fjäder och hantera den varsamt !!!

Detta arbete gör jag på ca 30-40 min per sida. så det är inget stort ingrepp, bara man har bra fjäderspännare =)

/Lycka Till !!! :P
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Vänder du på stegen om den är för kort upptill också????? Hi Hi.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mooody

Re: passar denna fjäder

Post by mooody »

Vill gärna väcka detta ämne till liv.

har en coupe-97 och vill gärna sätta dit biltemas alternativt från en skrot, men det finns bara till megane överallt.

Passar megans fjädrar till megane coupe???
Mikael
Post Reply