Insprutningsbox till R-19

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Insprutningsbox till R-19

Post by JonEk »

Jag har lyckats med konststycket att paja två insprutningsboxar på 2 år. Dom verkar vara otroligt känsliga för strömspikar vid starthjälp. Vet nå´n var man kan få tag i en i sverige. Har kollat bildelsbasen men där finns ingen. Har hittat en i Danmark...
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Va har du för ngn. 19 ,typ koden och serie nr. samt motor nr.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Insprutningsbox

Post by JonEk »

Motorn är en F3N och det magiska numret på boxen är S101 263 102C.
En modell som verkar vara vanligare är 103C. Ja vet inte vad det är för skillnad...

Men den är ju vanligare i Danmark.
J
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kolla att jordflätorna inte har vittrat bort innan du byter, det gör antagligen styrboxen mer utsatt för transienter.. Flätan mellan växellåda och chassie sitter illa till med tanke på korrosion
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Det nummer som är intressant är det nummer som börjar med HOM.
Det finns flera av din sort på bildelsbasen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

ska ner på skroten imorgon så jag kan kolla om jag hittar en box.(returbilen.se)

kolla även med harrysbilskrot.se
dem har mycket till renault.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Insprutningsbox

Post by JonEk »

Eftersom det har hänt tidigare så har jag haft den på Volvoverkstad och där var det oerhört viktigt med rätt nummer. Det räcker tydligen inte med HOM numret utan ...102C var viktigare enligt dom, men jag vet inte...
Är det en ovanlig motor jag har? Utbudet av boxar är ju begränsat. Ingen som har några andra ideér. Jag har inga...

J Ek
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Post by JonEk »

Erik R19X wrote:Kolla att jordflätorna inte har vittrat bort innan du byter, det gör antagligen styrboxen mer utsatt för transienter.. Flätan mellan växellåda och chassie sitter illa till med tanke på korrosion
Finns det en fläta där? Det visste jag inte. Kan den göra att boxen havererar lättare?
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Försvinner jordförbindelsen mellan motor och chassie kommer det att rasa in 12V plus transienter på alla givarsignaler från motorn in till styrboxen. Det tror jag inte den mår bra av. :( Det skulle inte jag göra :D
Det sitter en svart 6mm2 kabel från topplocket till torpedväggen samt en fläta från växellådans gavel ut under balken till en bult i vänster hjulhus. Saltvattnet rinner in längs flätan så den ruttnar bort efter några år.
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Box...

Post by JonEk »

Jag ska kolla de olika jordflätorna. Undra om det är nå´n av dom.
De är ju billigare än en box...
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det är nog ganska givet att en ny box också behövs, frågan är nog bara vilken del i boxen som stekts.
Det kan nämligen finnas andra yttre påverkan förrutom den oxiderande jordflättan vid växellådan som knäcker boxen.

t.ex. så kan någon spridare dra för mycket ström o knäcka slutsteget i boxen, eller så är någon givare kaputt, eller så kanske det går krypströmmar i kabelstammen.

Sen om man ska vara riktigt ingående så kanske laddningsreläet får för sig att ladda spikar på säg: 30volt och dödar boxen, eller att batteriet inte klarar att filtrera bort växelspänningen ifrån laddningen (växelspänningen är [likspänningens 13.5volt + roten ur2]=växelspänningen Eller hur man nu räknade ut det... )
Hur som helst, det blir enorma spänningsspikar om batteriet inte funkar eller om du tar av det medans motorn är igång.

Det finns även andra alternativ till en ny box, men det beror ju på hur haj du är på elektronik.
t.ex. http://www.megasquirt.org ms är en egenbyggd box som du själv får mappa, men det kanske inte är aktuellt eftersom det tar tid att få till ett perfekt program.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

så sant så sant
Den mest dödliga pulsen för bilens elektronik är det som brukar kallas "load dump", beskrivs i ISO7637-1 som puls 5. (är skadad av att ha konstruerad bilelektronik hos underleverantörer till bilindustrin. :P .)
Kort och gott går den ut på att man tappar kontakten med batteriet medan generatorn laddar för fullt med 55A, 75A eller vad den nu ger. Spänningen stiger och spänningsregulatorn upptäcker detta och drar ner magnetiseringsströmmen till rotorn i generatorn. Men eftersom rotorlindningen är kraftigt induktiv så tar det uppåt en halv sekund innan magnetiseringen upphört och under den tiden hinner generatorn driva upp bilens normala 13.6V systemspänning uppåt 60-80V vilket kan vara dödligt för elektronik.. Elektronikenheterna *brukar* ha en varistor för att överleva denna puls men det är trots allt riskfyllt, därför sitter det varningslappar i motorrummet och varning i handboken att man ABSOLUT INTE får koppla loss batteriet medan motorn går. (allt för att biltillverkaren ska slippa ersätta trasiga enheter på garanti..) Det är möjligt att Renå har skippat varistorerna för att spara någon krona. Så det är viktigt att tänka på vid t.ex. hjälpstart att man ALDRIG får koppla ur batteriet när motorn går. Med ett kasst (nästan avbrott) eget batteri skulle detta teoretiskt kunna hända när man lyfter bort startkablarna om din generator har börjat ladda starthjälp-bilens batteri
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

JonEk

Post by JonEk »

Ja ni. Det var nog lite för avancerad elektroniklära för mig... Det enklaste vore att prova med en frisk box, men det är ju inte helt enkelt att få tag i en ny. Bildelsbasen.se har en hel del, men ingen som stämmer med min. Det verkar bara finnas i Danmark, och den skroten där svarar inte...
Vet nå´n var man kan få tag i en?
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

är det så stor skillnd på boxarna?

nån som vet?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
JonEk
Posts: 10
Joined: 09 Feb 2006, 16:53
Location: Västra Götaland

Box...

Post by JonEk »

När jag hade den på volvo så provade dom med en annan, med nästan samma nummer. Då startade den men den uppstod massa mysko grejor. Den gick inte att stänga av bland annat. Så skillnad är det nog...

Men det verkar inte finnas någon här som har en likvärdig box till salu?
Post Reply