köpa en R19 - är jag dum eller smart
Moderator: Forumpolisen
köpa en R19 - är jag dum eller smart
jag funderar på att köpa en R19 1.8 8v(107hk) -95, som är i bra skick men den har dock gått snart 26 000 mil är det någon bra ide??
tacksam för svar
mattias
Har för övrigt en megane -02 som jag är mkt nöjd med!
tacksam för svar
mattias
Har för övrigt en megane -02 som jag är mkt nöjd med!
är inne på min andra R19, jag älskar dem, dock ganska mycket krångel. elfel och allmäna småfel lite överallt, men överlag så älskar jag bilen
107hk, va tusan är det för motoralternativ? är det TXE:n? har för mig att den skulle ha 95 ponnysar.
har haft 1.7l 8v på 75 kusar (minns ej miltal) och har nu 1.8l 16v på 135 kusar (22000 hårdkörda mil) och även 75 kusarn pinnade på tillräckligt bra för att bara dra 0.5l/mil
sen ska vi inte gå in på vad 135 kusarn drar / mil. (någonstans mellan 0,7-2,5l+/mil beroende på högerfoten)
Jag råder då deffinitivt att köpa den, men det är ju min personliga åsikt. den är ju som sagt lite småracklig, men man kommer sig alltid från Punkt A till punkt B med den, även fast det är -20 grader ute.
107hk, va tusan är det för motoralternativ? är det TXE:n? har för mig att den skulle ha 95 ponnysar.
har haft 1.7l 8v på 75 kusar (minns ej miltal) och har nu 1.8l 16v på 135 kusar (22000 hårdkörda mil) och även 75 kusarn pinnade på tillräckligt bra för att bara dra 0.5l/mil
sen ska vi inte gå in på vad 135 kusarn drar / mil. (någonstans mellan 0,7-2,5l+/mil beroende på högerfoten)
Jag råder då deffinitivt att köpa den, men det är ju min personliga åsikt. den är ju som sagt lite småracklig, men man kommer sig alltid från Punkt A till punkt B med den, även fast det är -20 grader ute.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
tack för svaret
bilen är en 1,8 liters motor F3P 765, fanns om jag inte misstar mig bara 94-96
Alla elgrejor som jag kunde testa funkade som tex elhissarna, elspeglarna,
belysning, elsitsar, fläkt mm det enda som inte gick var c-låset till vänster bakdörr (troligen elmotorn kontaktfel) verkar vara ett vanligt fel.
men det blir nog affär om han sänker priset lite
Alla elgrejor som jag kunde testa funkade som tex elhissarna, elspeglarna,
belysning, elsitsar, fläkt mm det enda som inte gick var c-låset till vänster bakdörr (troligen elmotorn kontaktfel) verkar vara ett vanligt fel.
men det blir nog affär om han sänker priset lite
Lite annat som tagit slut på min 19 GTS -90 (körd ca 1000mil/år fram till 12 sen 2000/år);
Hjullager fram hö 8000, vä 15000, båda bytta vid 23000
Spindelled hö 8000
Huvudcylinder 9000
Spindelled vä 12000
Styrled båda 12000
Vattenpump läcker vid 4000, bytt vid 24000 Bättre sent än aldrig
Styrlager, stötdämpare runt om 18000 mil
Ljuddämpare 10000/20000
Ljusspak 14000
Fördelarlock 11000
Hastighetsmwire/hastighetsmätare 9000 nödlagade
Dörrlås båda fram 12000
Vä drivaxel 16000
Elsits vä gav upp vid 12000 ej lagad
Bromscylindrar bak, båda 18000
Bromsslangar fram 12000
Jordfläta 20000
Främre motorfästen 20000
Batteri 8000/15000
Vaccumläcka 17000
Styrväxel glapp 22000
Laddregulator 22000
Bensinslangar 23000
Koppling bytt 23000 pga att den hugger, var inte sliten alls
Skyltlyktor bak bortvittrade 17000
Strålkastarspolare 24000 (mitt fel, frös...)
+ oräkneliga småfix el och mek samt lampbyten
2 vindrutor och en uppsättning strålkastare (j_vla grusbilar!)
En hög med bromsbelägg o 2-3 byten av skivor
2-3 uppsättningar av gascylindrar till bakluckan
Hmm är detta att betrakta som normalt underhåll?
Hjullager fram hö 8000, vä 15000, båda bytta vid 23000
Spindelled hö 8000
Huvudcylinder 9000
Spindelled vä 12000
Styrled båda 12000
Vattenpump läcker vid 4000, bytt vid 24000 Bättre sent än aldrig
Styrlager, stötdämpare runt om 18000 mil
Ljuddämpare 10000/20000
Ljusspak 14000
Fördelarlock 11000
Hastighetsmwire/hastighetsmätare 9000 nödlagade
Dörrlås båda fram 12000
Vä drivaxel 16000
Elsits vä gav upp vid 12000 ej lagad
Bromscylindrar bak, båda 18000
Bromsslangar fram 12000
Jordfläta 20000
Främre motorfästen 20000
Batteri 8000/15000
Vaccumläcka 17000
Styrväxel glapp 22000
Laddregulator 22000
Bensinslangar 23000
Koppling bytt 23000 pga att den hugger, var inte sliten alls
Skyltlyktor bak bortvittrade 17000
Strålkastarspolare 24000 (mitt fel, frös...)
+ oräkneliga småfix el och mek samt lampbyten
2 vindrutor och en uppsättning strålkastare (j_vla grusbilar!)
En hög med bromsbelägg o 2-3 byten av skivor
2-3 uppsättningar av gascylindrar till bakluckan
Hmm är detta att betrakta som normalt underhåll?
jag anser att de sakerna du har tagit upp inte är något överdrivet slitage, tänk på att det är en bil som nu är 16 år gammal och delarna på bilen utsätts för ganska mkt. Idag räknar man livslängden på ett bra bilbatteri tex Tudor till ungeför 5 år. allt slitage uppstår ju för att man använder bilen tänker man på andra saker man använder i hemmet så har man inte många saker som är lika gamla som bilen!
Oj jag har nog missat en del
Konstant problem med anliggande broms fram men nu har jag en lösning iaf. Bendix-oken ser jag som en enda stor felkonstruktion hehe
Dörrlåsen liknar mest leksaker, har trasslat hela tiden, tändningslåset börjar ge upp.
Missförstå mig inte, jag gillar ju denna bil men inser att är man inte duktig på att fixa själv skulle den kostat en förmögenhet i underhåll. Den är definitivt inte konstruerad med tanke på lång livslängd. Vad heter slit och släng på franska förresten... hmmm
Se upp med rosten, rostskyddet är inte anpassat för våra vintrar. Svaga punkter: framkant motorhuv, skärmkanter framför bakhjulen, hela området under baksätet, tvärbalkarna under framsätet, främre tankfästet, inuti balkarna precis över bakaxeln (varför i hela friden gör man hål i balkarna där det sprutar som mest salt), lergömman bakom innerskärmarna fram, nederkant dörrar och baklucka, bärarmar fram, kofångarfästen fram, under kofångare bak. Man bör nog spruta hålrummen och påbörja regelbunden inspektion av chassiet långt innan bilen är 10 år..
Experimentet forsätter enligt plan; hur länge går det att hålla liv i en r19 Några år till väl
hupps fler reparationer poppade upp ur minnet;
Kabelbrand fläktreglage 20
Fläktmotstånd 8
Fläktlager skriker 22
Dörrströmbrytare, båda 10
Växelspaksknopp trillade av 11
Värmereglage loss 4
Ytterspeglar fastkärvade 20
tomgångsmotor fastkärvad 22
Konstant problem med anliggande broms fram men nu har jag en lösning iaf. Bendix-oken ser jag som en enda stor felkonstruktion hehe
Dörrlåsen liknar mest leksaker, har trasslat hela tiden, tändningslåset börjar ge upp.
Missförstå mig inte, jag gillar ju denna bil men inser att är man inte duktig på att fixa själv skulle den kostat en förmögenhet i underhåll. Den är definitivt inte konstruerad med tanke på lång livslängd. Vad heter slit och släng på franska förresten... hmmm
Se upp med rosten, rostskyddet är inte anpassat för våra vintrar. Svaga punkter: framkant motorhuv, skärmkanter framför bakhjulen, hela området under baksätet, tvärbalkarna under framsätet, främre tankfästet, inuti balkarna precis över bakaxeln (varför i hela friden gör man hål i balkarna där det sprutar som mest salt), lergömman bakom innerskärmarna fram, nederkant dörrar och baklucka, bärarmar fram, kofångarfästen fram, under kofångare bak. Man bör nog spruta hålrummen och påbörja regelbunden inspektion av chassiet långt innan bilen är 10 år..
Experimentet forsätter enligt plan; hur länge går det att hålla liv i en r19 Några år till väl
hupps fler reparationer poppade upp ur minnet;
Kabelbrand fläktreglage 20
Fläktmotstånd 8
Fläktlager skriker 22
Dörrströmbrytare, båda 10
Växelspaksknopp trillade av 11
Värmereglage loss 4
Ytterspeglar fastkärvade 20
tomgångsmotor fastkärvad 22
R-19 -Klart underskattad bil.Man får 2st 19 för samma pris som en Clio o 19 tycker iallafall jag är mycket mer bil.Verkar som Erik njuter av att tala om alla brister hans 19 har.Jag har många i bekantskapskretsen som har eller haft 19.Största problemet är rosten,sedan är det samma bil som megane fast äldre.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Så sant så sant. Men visst är den lite ...underhållsintensiv ... eller har jag för höga krav?
Brukar iaf säga att det finns 0.58 goda skäl att köra r19
Det är väl i princip clio-mekaniken instoppad i en något större plåthink.
Skulle bara önska att säkerheten var lite bättre ... Får man två r19 för en clio är saken klar för min del!
Brukar iaf säga att det finns 0.58 goda skäl att köra r19
Det är väl i princip clio-mekaniken instoppad i en något större plåthink.
Skulle bara önska att säkerheten var lite bättre ... Får man två r19 för en clio är saken klar för min del!
Jag älskar min R19, trots flertalet besök under kärran.
enda felet på den för tillfället är glappande halvljus och lite smått läckande oljetråg, dock just bytt packning i drivaxeln, bytt ljusomkopplare och fixat flertalet elfel.
(djävla torx, drar antingen sönder torxnyckeln eller spåret, sitter som fastsvetsat. kan inte få av den och svetsa igen sprickan)
Annars underbar bil, speciellt 16V man måste älska ljudet från motorn vid 7000 varv.
enda felet på den för tillfället är glappande halvljus och lite smått läckande oljetråg, dock just bytt packning i drivaxeln, bytt ljusomkopplare och fixat flertalet elfel.
(djävla torx, drar antingen sönder torxnyckeln eller spåret, sitter som fastsvetsat. kan inte få av den och svetsa igen sprickan)
Annars underbar bil, speciellt 16V man måste älska ljudet från motorn vid 7000 varv.
Landström Mattias, Luleå
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
R19 16v... Vrom! oj vad det går!
-
- Posts: 36
- Joined: 05 Jun 2007, 00:19
- Location: Solna
Första renault
Tjena jag köpte min renault 19, -92, 16200mil idag för 4000kr, besiktad och skattad c:a ett år. 134hk, är det ett bra pris då?
Det är problem med kopplingen, kanske nån här som kan hjälpa?
Det är problem med kopplingen, kanske nån här som kan hjälpa?
Fredde Persson
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a
Sankt perssonsväg 12
171 55 Solna
BIL: Renault 19, 16v 92:a