Hastighetsmätarwire lossnat (?) vid instrumentpanel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pejo

Hastighetsmätarwire lossnat (?) vid instrumentpanel

Post by pejo »

Hej,

Har en R19 Chamade -90. Vid körning började först hastighetsmätarnålen vibrera och efter några kilometer åkte nålen ner i bottenläge och ett smattrande ljud började höras från instrumentpanelen (ljudfrekvens kopplat till fart).

Har tittat under panelen vid förarsidan och där syns ca 1 cm bar wire väl infettad mellan wirehöljet och en vit plasthylsa som går in i panelen. Nån som vet hur man enklast fixar nåt sånt här? Måste man byta hela wiren eller går det att fixa på enklare sätt?

mvh
pejo
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Knäpp loss det som sitter kvar i kombiinstrumentet, det är nån typ av 'håll in plastsnäppe och dra ut' historia. Jag skulle nog försökt sätta en rörbit utanpå delarna och limma med epoxy.. fast då limmar man kanske fast wiren också.. :?: Krympslang kanske funkar? Du kan ju alltid försöka, misslyckas det får du köpa ny wire i alla fall
På min kärvade hastighetsmätaren fast i -30 kyla rätt vad det var och fyrkantsplinen lägst ute på wiren svarvades rund... Det gjorde den med smattrande ljud.. Spacklade på snabblim och filade biten fyrkantig igen och nu har den gått 15000 mil sen dess. Fick sätta en liten mejsel i fyrkanthålet i instrumentet och vrida, klick sa det och så släppte stoppet!
Jo förresten kanske wiren hade delat sig precis som du säger men jag kommer inte riktigt ihåg.. Den kanske gick att trycka ihop igen
pejo

Post by pejo »

Tack, det låter som om man kan testa lite då :) Verkligen tufft att det hållt i 15000 mil med limspackling!

/pejo
Erik R19X

Post by Erik R19X »

silvertejp kanske duger för att hålla ihop höljet?
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

vi satte buntband på brorsans, det håller änsålänge :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply