Underkänd på besiktning!
Moderator: Forumpolisen
Underkänd på besiktning!
Idag besiktigade jag bilen.. och blev underkänd.. där var kass avgasrening..
jag fick dessa värdena: (gränsvärde inom parantes)
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 144 (100)
Lambda 1,05 (0,97-1,03)
Detta trots jag kör med 1/6 E85 i tanken!
Tror ni det kan lösa sig om man byter tändstiften och ökar mängden etanol eller är siffrorna för höga för det?
jag fick dessa värdena: (gränsvärde inom parantes)
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 144 (100)
Lambda 1,05 (0,97-1,03)
Detta trots jag kör med 1/6 E85 i tanken!
Tror ni det kan lösa sig om man byter tändstiften och ökar mängden etanol eller är siffrorna för höga för det?
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
- Barbapappa
- Posts: 90
- Joined: 27 Dec 2003, 13:11
- Location: Göteborg/Sjövik
- Contact:
Jag hade liknande problem med en tidigare bil men jag har för mig att jag hade mycket högre CO-halt också, bytte i.a.f. lambdan och det hjälpte inte, sen åkte jag in och kollade felkoderna och fick en felkod på spjällhuset, fick köpt ett sådant och då gick värdena ner dramatiskt.
Nu är det ju inte säkert att detta hjälper dig nåt i.o.f.s.
Nu är det ju inte säkert att detta hjälper dig nåt i.o.f.s.
Re: Underkänd på besiktning!
HejMr X wrote:Idag besiktigade jag bilen.. och blev underkänd.. där var kass avgasrening..
jag fick dessa värdena: (gränsvärde inom parantes)
CO: 0,5 (0,5)
CO 2500: 0,5 (0,3)
HC: 144 (100)
Lambda 1,05 (0,97-1,03)
Detta trots jag kör med 1/6 E85 i tanken!
Tror ni det kan lösa sig om man byter tändstiften och ökar mängden etanol eller är siffrorna för höga för det?
Lambdan är bland det sista man ska bara byta rätt av. Den brukar för skulden för allt möjligt.
Först så måste följande vara OK:
Luftfilter, olja och filter, tändstift, tändkablar och (om det finns) fördelare och rotor. Även bränsletryck och bränslefilter måste vara ok.
Är bilen servad och detta är bytt så kan man även plocka loss lambdan och rengöra.
På dina värden ser det nästan ut som att "katten" är på gång att börjar bli utbränd.
För att säkerställa vad som ska bytas så föreslår jag att du testar bilen med diagnosdator och 4-gastest.
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
"Där har vi hönan sa ägget"
Dina värden böver inte bli skyhöga med en tom kat. Som jag skrev innan så antydde HC-värdet att katten började bli utbränd. Har man dessutom hittat bitar av innehållet i avgassystemet så råder det ingen tvivlan längre.
Byt!
Dina värden böver inte bli skyhöga med en tom kat. Som jag skrev innan så antydde HC-värdet att katten började bli utbränd. Har man dessutom hittat bitar av innehållet i avgassystemet så råder det ingen tvivlan längre.
Byt!
.jocke
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92
renault-service.se
R4 -69, R15 TS -72, R17 TSi CabrioCoach -74, R30 TS -78, R20 TS -80,
R25 V6 -92, R25 V6 Baccara -92, R25 V6 Baccara -92, Espace V6 -92