Rost på skärmkanter

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Magnusss

Rost på skärmkanter

Post by Magnusss »

Min clio-92 har börjat rosta rejält vid ena skärmkanten. Rosten följer bakdörren upp mot skärmkanten som nu är mer eller kindre bortrostad i mitten.

Frågan är vad göra? Bilen gick igenom besiktningen i april men det var på håret. Nu är det mycket värre och jag förustätter att den inte går igenom nästa gång. Bilen skall så småningom säljas och det känns väl mest rätt att sälja den nybesiktigad. Då kanske man får nått för den iaf...
Men vad finns det för lösningar? Är det ekonomiplåt+svets+lack som gäller eller är det bara pengar i sjön? Kan man kränga på något plastmaterial typ skärmbreddare för att täcka rosten? Skall man nita dit en plåt mer eller mindre provisoriskt? Jag är alltså inte ute efter hållbarheten utan mest att få den igenom besiktningen.

Vad hade ni gjort?

/Magnus
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Hav tröst, besiktningen brukar inte slå inte ner på rostiga skärmkanter om det inte är så till den grad trasigt att det snittar upp smalbenen på för snålt omkörda fotgängare!
Läge för en 70-talreparation = Plastic Padding :?:
Håkan Kjellin, Storå
Magnusss

Post by Magnusss »

Tyvärr ska nog nämnda fotgängare vara minst sagt nervösa...så illa är det.. 8)
Plastic Padding låter iof intressant, frågan är om det räcker för att bygga ut det som är bortrostat. känns dock som det billigaste alternativet...
mange
Forumpolis

Post by mange »

Det seriösa alternativet är ju själklart ett byta ut plåten (har för mig att den kostar ca 700 per sida)
men bilen kanske inte är värd det jobbet isåfall så det bara att komma undan med så billigt och med så lite jobb som möjligt... så att popnita fast en plåt är ju enkelt :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply