Blåst toppackning på Espace V6
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 13
- Joined: 24 Nov 2005, 09:22
- Location: Ängelholm
Blåst toppackning på Espace V6
en bekant till mig hade oturen att en kylarslang rök på bilen och de fortsatte att köra lite... så nu verkar det som toppackningen gått på den då den ryker vitt nåt vansinnigt (ska komptesta vid läge). har hört det är ett elände att byta om det nu är den inre som gått. har ni nåt knep? är det enklare att ta ur motorn och göra det? eller ska man rentav byta hela motorn? vilka bilar delar i sånt fall motor på den? om man asar ur motorn... vad bör jag byta? koppling osv, packboxar till drivaxlar/vevaxel?
bilen är den gamla Espacen med 2,8... vet inte exakt årsmodell just nu men återkommer. hennes gubbe har precis gått bort i cancer och begravs nästa helg... känns som allt går emot henne så jag tänkte försöka göra vad jag kan för att hjälpa henne.
bilen är den gamla Espacen med 2,8... vet inte exakt årsmodell just nu men återkommer. hennes gubbe har precis gått bort i cancer och begravs nästa helg... känns som allt går emot henne så jag tänkte försöka göra vad jag kan för att hjälpa henne.
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Re: Blåst toppackning på Espace V6
Om det är den moddlen jag tänker på så är det ju ett rent helvete att bara byta tändstift, så att ge sig på att byta topp packningn låter inet som nått skoj projket... kanske kan vara billigare i längden att be volvo kolla på den ändå...PeugeotRobban wrote:en bekant till mig hade oturen att en kylarslang rök på bilen och de fortsatte att köra lite... så nu verkar det som toppackningen gått på den då den ryker vitt nåt vansinnigt (ska komptesta vid läge). har hört det är ett elände att byta om det nu är den inre som gått. har ni nåt knep? är det enklare att ta ur motorn och göra det? eller ska man rentav byta hela motorn? vilka bilar delar i sånt fall motor på den? om man asar ur motorn... vad bör jag byta? koppling osv, packboxar till drivaxlar/vevaxel?
bilen är den gamla Espacen med 2,8... vet inte exakt årsmodell just nu men återkommer. hennes gubbe har precis gått bort i cancer och begravs nästa helg... känns som allt går emot henne så jag tänkte försöka göra vad jag kan för att hjälpa henne.
-
- Posts: 13
- Joined: 24 Nov 2005, 09:22
- Location: Ängelholm
att låta volvo kolla på den är inte aktuellt. snordyrt å köpa delar där. handtagen inne till dörrarna gick på nästan 300,- styck... bara handtagen o inga fjädrar eller nåt mer... är allt så dyrt till renault? ska kolla på autofrance vad en sotningssats går på. nån som vet om det är svårt att hala ur motorn om det är inre toppackningen som gett sig (på 205an är det bara att droppa motor/växellåda på en pall o höja bilen rejält o dra ut pallen )?
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Hörde mig för lite på jobbet, och dom bara skrattade tar nästan en dag för en volvi mekaniker att byta tändstift ocm motorn är tvärställd, och nån stans mellan 2-3 dagar att byta kamrem... så jag hoppas du förstår vad du ger dig in på...
Så det gäller inte ha tummen mitt i näven, visst kan volvo vara dyra men det blir jlart lite fortare, sen får man ju tänka på att tid är pengar med...
Så det gäller inte ha tummen mitt i näven, visst kan volvo vara dyra men det blir jlart lite fortare, sen får man ju tänka på att tid är pengar med...
-
- Posts: 13
- Joined: 24 Nov 2005, 09:22
- Location: Ängelholm
men har man inga pengar så... i de blindas rike är den enögde rik som det heter.Spiff wrote:Hörde mig för lite på jobbet, och dom bara skrattade tar nästan en dag för en volvi mekaniker att byta tändstift ocm motorn är tvärställd, och nån stans mellan 2-3 dagar att byta kamrem... så jag hoppas du förstår vad du ger dig in på...
Så det gäller inte ha tummen mitt i näven, visst kan volvo vara dyra men det blir jlart lite fortare, sen får man ju tänka på att tid är pengar med...
när du säger det... kan faktiskt stämma. har ett svagt minne av att den var längsmonterad. bara bytt spindelleder o lite kosmetiskt krimskrams på den så jag har inte rotat under huven. 2.8... det var väl den som såldes under i princip hela 1990-talet väl? tog nog i farten för givet att alla fransoser med framhjulsdrift hade tvärmonterad motor. ska försöka sticka över o kolla under huven nu i veckan.Tony wrote:om det är den med 2,8 så är det längsmonterat vilket måste göra det lättare än med den nya då motorn är tvärställd i den...så visst är det trångt men om det är höger lr vänster spelar nog ingen roll..
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
-
- Posts: 13
- Joined: 24 Nov 2005, 09:22
- Location: Ängelholm
en till fråga... batteriet är slut och det verkar som om låsen är igendegade... kan man komma åt wiren till motorhuven underifrån eller framifrån på nåt sätt? går på 205an med lite pill... lite svårt att komma in i bilen annars... vill det sig illa får jag göra ''inbrott'' i den. hoppas inte batteriet frusit ännu.
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
-
- Posts: 13
- Joined: 24 Nov 2005, 09:22
- Location: Ängelholm
stört omöjligt att använda kompmätare på motorn. tändstiftshålen för djupa så jag vågar inte dra åt den. den går nästan igång... tänder på några cyllar så jag antar ena toppen blitt skev o att den tänder på andra. stiften extremt blöta på andra så jag koppla bort spridarna och pumpa i en massa startgas... samma resultat. nån som har erfarenheter? blir troligtvis att bogsera möget till verkstad.
Grönmetallic Peugeot 406V6-97
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Röd Peugeot 205GTi-89
Svart Peugeot 205GTi-89
Gråmetallic Peugeot 205GTi-88 med MI16motor
Du kommer inte åt vevaxeländen så du kan känna på kompressionen med spärrskaft och hylsa på remskivan? En frisk tät motor håller emot typ 10 sekunder eller mer på varje kompressionsslag, är packningen paj lär trycket pysa ut bums. Men riv bort tändkablarna först så den inte startar, du vet Murpys lag...
PeugeotRobban wrote:stört omöjligt att använda kompmätare på motorn. tändstiftshålen för djupa så jag vågar inte dra åt den. den går nästan igång... tänder på några cyllar så jag antar ena toppen blitt skev o att den tänder på andra. stiften extremt blöta på andra så jag koppla bort spridarna och pumpa i en massa startgas... samma resultat. nån som har erfarenheter? blir troligtvis att bogsera möget till verkstad.
billigare i längden, tid är pengar....