R5 TL 1984

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

R5 TL 1984

Post by kmfdm »

1995 kr, stort stenskott i ruta, nåt med att den suger luft och ev. behöver byta nån packning, avställd...vet ej skicket egentligen. Inte hur långt den gått heller...Har satt min bilkunnige styvfar på att fråga ut säljaren ytterligare. Är det värt att köpa och försöka få igång "skrället" så att det går att ha lite roligt med den? Vad jag undrar är egentligen om det är en tokdum investering. Skall jag köpa läppstift istället [;)] Äh, skämtar bara. Vill gärna lära mig att skruva lite, så det kanske är ett bra objekt att börja med om man inte är så road av att knyppla [:I] R5 är väl inte alltför svårmekad om man köper en Haynes och gott om 556? Duger som "busbil"?
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

De första femmorna rostade.... b.l.a i upphängningen för torotionsstaven (stavning??) sitter framför bakhjulet. (svårt att få till när man lagar).... Är inte så kunnig på femmorna men skall väl vara hyvsat lättmeckat...nån annan kanske kan mera?
Bilarna kallades förövrigt för stålmusen... vet inte varför men ett kul namn[:D]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

för att stålmusen gnagde på dom...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hmmm, då är tidiga ex av R5 inget att lägga pengar på då?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />De första femmorna rostade.... b.l.a i upphängningen för torsionsstaven (stavning??) sitter framför bakhjulet.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Standard. Fått reparera på alla jag skruvat med. Vet inte heller om jag skulle vilja ha någon med tanke på hur OERHÖRT mjuka de är i fronten. Smäller det får du motorn i famnen...

Men visst kan de bli fräcka de små [8D]
Image
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Hmmm, då är tidiga ex av R5 inget att lägga pengar på då?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

kolla efter rost ( då speciellt vid torotionsstavarna).... och de vanliga sakerna som man kollar när man köper bil....
att bilen går bra, inga knack i motorn
kopplingen tar som den ska
bromsarna tar som de ska
Däckmönster
Besiktad, skattad ?
allmänt intryck om bilen
vad behövs för reparationer , hur mycket kommer det att kosta
m.m
väg detta mot de pengar som de begär

En fin femma är ingen dålig bil att fräsa runt med
men såklart är ju inte krocksäkerheten den bästa.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Norden! Dom R5:orna var fina! "Lever" den fortfarande?
Hade man bättre mek-kunskap kanske det hade varit ett bra bilval att pilla med själv.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jajjemen, den blå-gula står fortfarande kvar i garaget och den silver-röda tävlas fortfarande med, numera av Jockes lillebror Andreas. Jocke åker Citroën i JTCC.
Post Reply