12an är död.

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kent

12an är död.

Post by kent »

Ja eller fullt så dramatiskt är det kanske inte men motorn är död.
Jag var ute och körde och skulle uppför en backe,12an kändes tröttare än vanligt och av en händelse tittade jag i backspegeln och får se en lång svans av tjock rök. Den röken kom från mej,snabb och smidig som en gasell far jag ut och kollar under huven och ser att det bubblar mystiskt i expansionskärlet och vatten nivån har sjunkigt betydligt. Då har det även hänt mej,jag misstänker att nåt av fodren har sjunkit eller att blockpackningen har gett upp.

Jag hadde tänkt att ta 12an till Gelleråsen och Eskilstuna men så blev det inte. Jag får åka Volvo [:(].

Men oroa er inte, här i Kristinehamn finns det inte så mycket att göra om kvällarna så jag har byggt en ny och häftigare motor till min 12a [:D]. Den har ett vassare tändsystem och en liggande Dellorto 40mm förgasare istället för min Solex 32a.
Det ser i alla fall häftigare ut och teoretiskt så ska det bli en effektökning på ca 5-7hk. Så nu är bara ladda om för 2006.

För de som är intreserade så kan jag försöka att få in en bild på underverket.

Kent.
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Tråkigt att originalmotorn har gett upp. [:(]

Hoppas att vi får se dig med din fina 12:a och den nya "spisen" imonterad till nästa säsong.
Post Reply