Laguna elfel blinkande lampor startproblem.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
aldrig mer renå

Laguna elfel blinkande lampor startproblem.

Post by aldrig mer renå »

Laguna RXE -96

Problemen kom smygande långsamt. "Rösten" varnade ibland för "Sidelights" trots att parkeringsljusen var hela. Krockkuddelampan lös ibland. Så en dag blinkade plötsligt instrumentbelysningen som ett flipperspel och halvljuset med den. Man kunde även höra ett relä slå i takt med ljuset. Efter några sekunder var allt som vanligt igen.

Fenomenet uppträdde allt oftare, till slut varje dag. Rätt var det var så gick inte bilen att starta alls. Alla kontrollampor visade ok och det klickade till som vanligt när man vred nyckeln till start. Men startmotorn var helt tyst. Bilen blev stående i garaget.

Jag hörde mig för på den stora Volvoverkstaden vad det kunde vara. Renaultreparatören hade aldrig hört talas om problembilden. Elfel är ovanliga på Laguna, hävdade han. Tipsade att kolla jordflätan mellan motor och chassie. Bussigt att tipsa förstås. Men samtidigt försvann mitt redan lilla förtroende för dylika verkstäder.

Så upptäckte jag det här forumet. Flera skribenter har haft liknande problem, någon exakt samma. Tipsen om säkringsmodulen i förarkupen verkade intressanta.

Säkringsmodulen sitter bakom luckan nedanför ratten. Framifrån syns alla säkringarna som är beskrivna i bilens handbok. Att lossa och putsa dessa hjälpte ej. Lossar man bulten vid säkringarna kan man vinkla ner modulen och komma åt ovansidan med 3-4 reläer (med inbyggd elektronik). Lossa och spraya dem hjälpte ej. På undersidan av modulen sitter ytterligare 7-8 reläer och 4-5 säkringar. Lossa och spraya reläerna hjälpte ej. Men se, efter att ha putsat och sprayat sista möjligheten, de 4-5 säkringarna, spann motorn igång precis som i gamla tider. Och lampblinket är förstås borta det med.

Säkringarna satt ganska löst i sina socklar. De var heller inte några skrapmärken på stiften, som på motorrummets säkringar. Förklarar kanske varför just dessa säkringar ger problem. För slapp sockeltyp helt enkelt.

Tänkte bara berätta det.
Post Reply