Bakhjulen nyper
Moderator: Forumpolisen
Bakhjulen nyper
Har en R5 GTS från -86 som bromsar mer på bakhjulen än fram.
Blir lite intressant beteende.
Bromsarna är renoverade både fram och bak, men trots att jag gjort det så nyper de bak.
Misstänker att det är ventilen som sitter bak som har kärvat ihop.
Kollade med Autofrance, och den är förbenat dyr...
Måste den vara där, eller vad händer om man bara kopplar ihop rören?
Om det nu är så enkelt...
Den verkar ju inte gå att renovera direkt.
Någon som har sett och löst problemet?
-- Jonas
Blir lite intressant beteende.
Bromsarna är renoverade både fram och bak, men trots att jag gjort det så nyper de bak.
Misstänker att det är ventilen som sitter bak som har kärvat ihop.
Kollade med Autofrance, och den är förbenat dyr...
Måste den vara där, eller vad händer om man bara kopplar ihop rören?
Om det nu är så enkelt...
Den verkar ju inte gå att renovera direkt.
Någon som har sett och löst problemet?
-- Jonas
Jo, min bil har en ventil, de sitter mellan -85 och -87.
1987 kom det en annan lösning där funktionen är integrerad i bromscylindern vid varje trumma.
Enligt Benny på Autofrance.
En fundering är ju vad som händer om man kopplar förbi den, förmodar att man får sämre broms bak när man kör med last.
Men de borde ju inte låsa i alla fall.
Någon som har provat?
Eller är det kanske bara att snällt betala dryga 1100 spänn, fasen det är ju en stor del av vad bilen kostar....
--- Jonas
1987 kom det en annan lösning där funktionen är integrerad i bromscylindern vid varje trumma.
Enligt Benny på Autofrance.
En fundering är ju vad som händer om man kopplar förbi den, förmodar att man får sämre broms bak när man kör med last.
Men de borde ju inte låsa i alla fall.
Någon som har provat?
Eller är det kanske bara att snällt betala dryga 1100 spänn, fasen det är ju en stor del av vad bilen kostar....
--- Jonas
Aha okej, jag har tydligen bromscylindrarna med inbyggd regulator...
Kopplar du förbi ventilen gissar jag att det händer precis samma sak som nu dvs bakhjulen låser först. Ventilen kan ju rimligen bara sänka bromstrycket vid lätt last, inte öka det vid tung last... Den står nog permanent i läget tung last dvs max bromsverkan/fullt öppen just nu
Om du kör med maxlast i bagaget så borde det väl funka?
Förresten, skulle det gå att slänga in dom nyare hjulcylindrarna och låta ventilen vara som den är dvs fullt öppen?
Jag köpte nya original hos Volvo för något år sen och då kostade dom 500 kr/st, Gissar att det går att få dom billigare hos A-F.
Men detta går kanske inte bilprovningen med på...
Kopplar du förbi ventilen gissar jag att det händer precis samma sak som nu dvs bakhjulen låser först. Ventilen kan ju rimligen bara sänka bromstrycket vid lätt last, inte öka det vid tung last... Den står nog permanent i läget tung last dvs max bromsverkan/fullt öppen just nu
Om du kör med maxlast i bagaget så borde det väl funka?
Förresten, skulle det gå att slänga in dom nyare hjulcylindrarna och låta ventilen vara som den är dvs fullt öppen?
Jag köpte nya original hos Volvo för något år sen och då kostade dom 500 kr/st, Gissar att det går att få dom billigare hos A-F.
Men detta går kanske inte bilprovningen med på...
Om någon får något liknande problem så täntke jag rapportera om lösningen...
Nu verkar det som om jag har hittat problemet.
Efter att ha lossat på fjädern och plåtbiten som trycker på två kolvar på avlastningsventilen så har problemet försvunnit.
Man kan inte öppna ventilen så den går inte att renovera på det sättet, men för mig så räckte det med att trycka kolvarna in och ut några gånger manuellt så fungerade den igen.
Svåraste är att justera längden på stången som drar kolvarna, eftersom den har suttit oskyddad i sprutet under bilen sedan 1986....
Allt går...
--- Jonas
Nu verkar det som om jag har hittat problemet.
Efter att ha lossat på fjädern och plåtbiten som trycker på två kolvar på avlastningsventilen så har problemet försvunnit.
Man kan inte öppna ventilen så den går inte att renovera på det sättet, men för mig så räckte det med att trycka kolvarna in och ut några gånger manuellt så fungerade den igen.
Svåraste är att justera längden på stången som drar kolvarna, eftersom den har suttit oskyddad i sprutet under bilen sedan 1986....
Allt går...
--- Jonas