Bakhjulen nyper

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jonas2307
Posts: 10
Joined: 15 Mar 2004, 13:46
Location: Sweden

Bakhjulen nyper

Post by jonas2307 »

Har en R5 GTS från -86 som bromsar mer på bakhjulen än fram.
Blir lite intressant beteende.

Bromsarna är renoverade både fram och bak, men trots att jag gjort det så nyper de bak.
Misstänker att det är ventilen som sitter bak som har kärvat ihop.
Kollade med Autofrance, och den är förbenat dyr...

Måste den vara där, eller vad händer om man bara kopplar ihop rören?
Om det nu är så enkelt...

Den verkar ju inte gå att renovera direkt.
Någon som har sett och löst problemet?

-- Jonas
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Har du kollat att det verkligen sitter lastkännarventil i din bil, den sitter tydligen bara i vissa versioner.
Det händer ju att det blir fel på huvudcylindern, undrar om det kan ge dålig bromsverkan fram...?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Lastkännande ventiler går inte att laga, det är både tekniskt omöjligt och delar saknas! Det är samma elände på alla bilar, även t.ex.på R4 från 70-talet!
jonas2307
Posts: 10
Joined: 15 Mar 2004, 13:46
Location: Sweden

Post by jonas2307 »

Jo, min bil har en ventil, de sitter mellan -85 och -87.
1987 kom det en annan lösning där funktionen är integrerad i bromscylindern vid varje trumma.
Enligt Benny på Autofrance.

En fundering är ju vad som händer om man kopplar förbi den, förmodar att man får sämre broms bak när man kör med last.
Men de borde ju inte låsa i alla fall.

Någon som har provat?
Eller är det kanske bara att snällt betala dryga 1100 spänn, fasen det är ju en stor del av vad bilen kostar....

--- Jonas
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Aha okej, jag har tydligen bromscylindrarna med inbyggd regulator...
Kopplar du förbi ventilen gissar jag att det händer precis samma sak som nu dvs bakhjulen låser först. Ventilen kan ju rimligen bara sänka bromstrycket vid lätt last, inte öka det vid tung last... Den står nog permanent i läget tung last dvs max bromsverkan/fullt öppen just nu
Om du kör med maxlast i bagaget så borde det väl funka? :)

Förresten, skulle det gå att slänga in dom nyare hjulcylindrarna och låta ventilen vara som den är dvs fullt öppen?
Jag köpte nya original hos Volvo för något år sen och då kostade dom 500 kr/st, Gissar att det går att få dom billigare hos A-F.
Men detta går kanske inte bilprovningen med på...
jonas2307
Posts: 10
Joined: 15 Mar 2004, 13:46
Location: Sweden

Post by jonas2307 »

Jo, men jag tror att den ökar trycket genom att strypa mindre när man lastar. Man vill ju ha mera broms bak på när det är högre tryck på hjulen.
Hm, tror jag i alla fall.

Hittar jag något enkelt sätt att koppla förbi på så ska jag nog prova, det kan ju inte bli sämre än vad det är nu...

--- Jonas
jonas2307
Posts: 10
Joined: 15 Mar 2004, 13:46
Location: Sweden

Post by jonas2307 »

Om någon får något liknande problem så täntke jag rapportera om lösningen...

Nu verkar det som om jag har hittat problemet.
Efter att ha lossat på fjädern och plåtbiten som trycker på två kolvar på avlastningsventilen så har problemet försvunnit.
Man kan inte öppna ventilen så den går inte att renovera på det sättet, men för mig så räckte det med att trycka kolvarna in och ut några gånger manuellt så fungerade den igen.

Svåraste är att justera längden på stången som drar kolvarna, eftersom den har suttit oskyddad i sprutet under bilen sedan 1986....

Allt går...

--- Jonas
Post Reply