Väghållning R5
Moderator: Forumpolisen
Väghållning R5
Håller på med en renovering och modifiering av en R5'a från -86.
Har sökt en del på forumet men hittar inte riktigt vad jag letar efter.
Funderar på om man kan ta bromsar från en Clio 16v, eller om man kanske ska ta hela fjäderbenet.
Hur påverkas väghållningen av ben från Clio'n?
Tänker mig att både fjädrar och dämpare är styvare på Clio'n än på den lilla 5'an.
Eller är det kanske bättre, billigare att försöka hitta delar från någon cup-bil?
Om det nu finns något sådant kvar i användbart skick....
Är det någon som har någon ide angående bakvagnen?
Kanske passar Clio-grejer där också, bromsar, torsionsrör osv?
Tacksam för råd och ideer!
-- Jonas
Har sökt en del på forumet men hittar inte riktigt vad jag letar efter.
Funderar på om man kan ta bromsar från en Clio 16v, eller om man kanske ska ta hela fjäderbenet.
Hur påverkas väghållningen av ben från Clio'n?
Tänker mig att både fjädrar och dämpare är styvare på Clio'n än på den lilla 5'an.
Eller är det kanske bättre, billigare att försöka hitta delar från någon cup-bil?
Om det nu finns något sådant kvar i användbart skick....
Är det någon som har någon ide angående bakvagnen?
Kanske passar Clio-grejer där också, bromsar, torsionsrör osv?
Tacksam för råd och ideer!
-- Jonas
Jag tror du bör kunna använda bakvagnen från r5 gte. Likaså krängningshämmare fram.
Annars så passar cliocup dämpare på gte så de prylarna bör nog också passa på vanliga r5:an.
De dämparna är vad jag förstått nästintill stenhårda samt att cambervinkeln blir värre.
Annars så fick jag tag på nya gula justerbara konidämpare till min gte hoss www.stotdamparverkstan.se till ett väldigt bra pris.
Det jag är osäker på är om hjulupphägningarna skiljer sig åt på 3d och 5d.
Annars så passar cliocup dämpare på gte så de prylarna bör nog också passa på vanliga r5:an.
De dämparna är vad jag förstått nästintill stenhårda samt att cambervinkeln blir värre.
Annars så fick jag tag på nya gula justerbara konidämpare till min gte hoss www.stotdamparverkstan.se till ett väldigt bra pris.
Det jag är osäker på är om hjulupphägningarna skiljer sig åt på 3d och 5d.
-