<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by spaceboot</i>
<br />passar på at fråga om vad det är för hjulbultcirkel på samma bil.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
4 x 100 är det
Finns det någon lagstiftning eller dylikt som reglerar vad man får ha för hjul på sin bil eller är det tekniska data som sätter käppar i hjulen och är det i så fall något annant än bultar och att däcken inte ska slå i hjulhusen man måste tänka på?
Enligt lagen så tror jag att får man inte ändra på rulldiametern mer än +/-5% än den som står på registreringsbeviset. Men hur ofta tänker folk på det? Det jag var orlig för var att däcken skulle ev. slå i hjulhusen, vilket inte vore så roligt. Men jag så en megané coupé i häromdan med 18"s hjul, så det borde funka tycker jag! För övrigt så satt fälgarna tidigare på en renault laguna...
har man en nyare bil kommer inte ihåg vilken årsmodell, då dom är helbilsgodkända,då står det i registreringsbeviset vilka fälgar och däck man får ha,annars gäller +/- 5% från orginaldimension....
Så det är DÄRFÖR alla trimmade småbilar med bodykits kör så in i *** hemmavid - det är hastighetsmätaren som inte fixar jättehjulen de mölat på sina Hondor och Peugeoter, inte att de gasar för mycket! [;)]
Jaha, då vill jag berätta för alla att det inte får plats med 215/45-17 på en megane coupe! Trodde att de skulle funka eftersom de satt på en laguna tidoigare.
Riktigt trist!
Så nu har jag ett par riktigt grymma 17 tummare till salu.. *ler*
Skiljer det så mycket på 40 och 45 profil? De här låg emot på insidan bakskärmarna och i insidan på framskärmarna när jag gjorde nästan fullt rattutslag. Kan man lösa det på annat sätt än att köpa nytt?
tog dom i på insidan alltså inne i hjulhuset,så kan man använda spacers för att få ut dom,det blir svårare om det är ute ,så att man måste valsa skärmkanterna...
tog dom i på insidan alltså inne i hjulhuset,så kan man använda spacers för att få ut dom,det blir svårare om det är ute ,så att man måste valsa skärmkanterna...