Eluppvärmd framruta Megane

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Eluppvärmd framruta Megane

Post by Robmic »

Hej. Har en Renault Megane (-00) med Eluppvärmd framruta som funkat superbra. Tyvärr har exakt halva rutan slutat fungera. Från mitten och hela förarhalvan. Inget synligt stenskott som kan ha sabbat elledningarna. Tycker att ett eventuellt stenskott borde i så fall ha sabbat vissa trådar bara.
(De går uppifrån och ner hela vägen, säkert 200 trådar). Det känns mer som ett kontakt/reläfel. Har kikat i instruktionsboken och det sitter bara en säkring. Den är hel. Frågan är om det finns 2st plus-kontakter/sladdar och ev 2 relän varav det ena har lagt av?
Har frågat på Volvo men de visste inte och ville påbörja felsökning.
Vet någon av er vart elsladdarna/anslutningspunkterna sitter på en sådan vindruta?
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Hallo!
Lite nyfiken...vet du om man kan skaffa eluppvärmd framruta till mégane i efterhand? Jag har bara denna lyx på bakrutan!!!
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

[:)]Törs inte svara på det. Borde gå men den lär ju vara limmad så då måste du nog köpa en ny framruta och de var absolut inte billiga.
Hörde någon prisuppgift på 10 000:- men vet inte om det stämmer.

Den medföljde (utan att jag visste om det i ett tillbehörspaket "climate").Trevlig överraskning. Kan rekommenderas (om det erbjuds vid nyköp). Trådarna syns knappt alls.
Bilen är köpt på Bilia i Danmark. På den tiden lönade det sig att importera själv. Vi kommer nog ha bilen så länge så att den tänkbara värdeminskningen den ev har som importbil nog inte är så stor.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Sorry, lite halvt offtopic... Jag har en elvärmd framruta på min tjänstebil, som tyvärr inte är en Renault [;)].
Jag skulle bestämt avråda från att skaffa en bil med eluppvärmd framruta. I dagsljus funkar det bra, men myllret av alla små värmetrådar gör mörkerkörning till en pina. Det blir ett "gnistregn" i rutans trådar runt lysena på varje mötande bil. Oerhört jobbigt för att inte säga farligt. Även vid körning i t.ex snöfall och snörök framträder trådarna för mycket.
Jag kan räkna på ena handens centralplacerade tumme de gånger jag har använt värmen i rutan under det år jag kört bilen. Har aldrig innan saknat finessen under de 28 år och 80000 mil jag haft körkort.
En kompis fick anmärkning av bilprovningen på en "repig" ruta som inte var i närheten av lika hopplös som min original ruta.
Summasumarum, min elvärmda "gråstarr"-ruta gör mer skada än nytta.

Jag visste inte att elvärmd ruta fanns som tillval till Renault. Hur fungerar den vid mörkerkörning?

Elmatningen till rutan kanske är "tvådelad" inte helt otroligt eftersom den drar en hel del ström. Kolla med en glasmästare de kan ju ev ha koll om de bytt någon sådan ruta...
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
På mig verkar det som om dom konstruerat värmeslingan i två separata kretsar. Du har möjligen inte en anordning i vilken du kan välja vilken del av framrutan som skall "avisas"? Om så vore fallet så är det mycket troligt att du har två separata slingor som strömmatas via separata reläer. Stenskott som orsak till avbrott kan du glömma, eftersom värmeslingor alltid sitter på insidan av rutan. Om du eller någon annan däremot har skrapat rutan på insidan så kan du säkert finna orsaken till ett ev avbrott där.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
På mig verkar det som om dom konstruerat värmeslingan i två separata kretsar. Du har möjligen inte en anordning i vilken du kan välja vilken del av framrutan som skall "avisas"? Om så vore fallet så är det mycket troligt att du har två separata slingor som strömmatas via separata reläer. Stenskott som orsak till avbrott kan du glömma, eftersom värmeslingor alltid sitter på insidan av rutan. Om du eller någon annan däremot har skrapat rutan på insidan så kan du säkert finna orsaken till ett ev avbrott där.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[:)] Tror inte att trådarna sitter på insidan. På de vindrutor jag sett är de laminerade i glaset. Vet inte exakt hur den elektriska anslutningen är utförd, men jag tror oxå på att matningen (sladd, säkring, relä) krånglar eller kanske kontakteringen till själva glaset.

Lycka till med felsökningen!
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Hej och tack för alla svaren.
Jag vet att en del klagar på dessa rutor. Har för mig Teknikens värld klagar på denna typ av ruta. Man har väl benämnt Fords elrutor för gråstarrsrutor. Men för de som kanske kör mest i stan och ganska ofta sätter sig i en kall bil och så, är det mycket trevligt att slippa sitta och titta framåthukad genom 2 små gluggar. Ja den gör kanske inte underverk men den hjälper helt klart till.,..

Framförallt tycker jag det funkar bra vid imma (även om tipset finns att slå på ac-n som tar bort fukten).
Om någon är intresserad så är naturligtvis det bästa att försöka prova en sådan ruta/bil en kväll. Störs man så bör man nog stå över...
Jag tycker det är acceptabelt kvällstid, men jag kör inte så ofta långsträckor.

Det är bara en knapp för hela "rutan". Ingen har repat insidan. Ska ev fråga någon på reservdelsavdelningen om man kan få titta på mikrofilm(?) hur en sån ruta ser ut.

Kan det var mest troligt att elsladden är fäst i nederkant dvs att den kommer ner bakom plastgälarna vid vindrutetorkarna?

MVH Robban M
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Får kanske replikera till detr här med att köra med eluppvärmd elframruta i mörker. Har kört laguna -96 med el-fr-ruta i mörker och märkte ingeting av det du beskriver, gnistregn eller annat störande.
Priset på en sådan ruta i Frankrike till Megane är ca 4-5500:-
Om du inte hunnit titta på någon bild ännu så har du den från reservdelskatalogen här:
www.jocke.me.uk/window.gif den hjälper dig inte så mycket. Men jag ska titta i el-schemat och se hur det är uppbyggt
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Jag hade en sådan ruta på min Sierra 88a visst blev det lite blänk ibland men inget som störde eller kändes farligt,grymt bra uppfinning nästa lika bra som Eberspächer (eller hur det stavas).
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Tack för elschemat. Har inte hunnit gå vidare med detta. Nu måste jag istället börja ta tag i en nästan alltid på vintern krånglande spolarvätskepump som ibland fastnar (polväxlar) eller att den går men ingen vätska kommer ( varken fram eller bak ).
Kan det vara backventilerna? som spökar?
Hade isär allt för 2 vintrar sedan och då började det funka igen men det är ett ständigt återkommande problem. Det borde inte vara smuts...
Och det funkar lika dåligt oavsett om den stått varmt eller kallt.
Synd att det är sånt krångel och hålla på med detta...
Man kanske skulle köpa en piratdel och sätta i motorutymmet istället.
Robmic
Posts: 17
Joined: 01 Nov 2004, 11:36

Post by Robmic »

Angående spolarpumpen fram/bakruta så hade jag isär den igen och den funkar och den lilla kolven som sitter i den utstickande delen av spolarmotorn löpte lätt. Den verkar som en slags ventil ( höger-vänstergång i vertikalled)då påumpen är dubbelverkande ( polväxlar då den kör antingen fram eller bak). Det slutade med att jag tog bort den lilla kolven och då sprutade det bra. Dock blir effekten att det kommer både fram och bak. Tröttnade till slut och åkte till Volvo i lördags och fick både fram en ny pump samt de små "plastskruvar" som har en benägenhet att gå av när man tar bort plastinnerskärmen.
500:- fattigare kan jag konstatera att det är skönt ha en fungerande pump...
Post Reply