Fel på Megane -97 - Bilen orkar ingenting...
Moderator: Forumpolisen
Fel på Megane -97 - Bilen orkar ingenting...
Idag hände det som inte fick hända. När man är en fattig studerande och dessutom är fullständigt värdelös på allt som gäller bilar får det inte bli några bilrelaterade problem. Dessvärre har något gått på tok idag med min Megane -97.
Det som jag noterat hittills är:
* Bilen orkar ingenting. Går 80 km/h i femman. På samtliga växlar är det svårt att få varv.
* Luktar bränt efter körning.
Bilen får stå hemma nu tills jag vet vad som är på fel...
Det som jag noterat hittills är:
* Bilen orkar ingenting. Går 80 km/h i femman. På samtliga växlar är det svårt att få varv.
* Luktar bränt efter körning.
Bilen får stå hemma nu tills jag vet vad som är på fel...
-
Tändspolarna?
En av tändspolarna (av totalt fyra) började strula på min Megane -02.
Bilen betedde sig då ungefär som du beskriver att din bil beter sig, med väldigt dålig kraft (tände bara på tre cylindrar), förutom att jag alldrig kände någon bränd lukt.
Hackar bilen sig framåt vid lite kraftigare acceleration?
Tändspolarna verkar vara ett vanligt fel på Renault, t.o.m. enligt Bilia.
En av tändspolarna (av totalt fyra) började strula på min Megane -02.
Bilen betedde sig då ungefär som du beskriver att din bil beter sig, med väldigt dålig kraft (tände bara på tre cylindrar), förutom att jag alldrig kände någon bränd lukt.
Hackar bilen sig framåt vid lite kraftigare acceleration?
Tändspolarna verkar vara ett vanligt fel på Renault, t.o.m. enligt Bilia.
Det kan även vara avgassystemet som satt igen sig pga rost eller ett ganska vanligt fel på vissa bilar är att katalysatorn rasar så all keramik sätter igen sig i avgassystemet ! Därför går det ej att gasa för motorn kan inte andas. Detta hände på våran R19 TXE -91. Den gick bara 30km/h och orkade ingeting. Tog då ner avgassystemet och tömde ut allting sen gick den som ett skott igen !
Robin hade helt rätt. Det var problem med katalysatorn som gjorde bilen "svag".
Vågar jag köra någon kort sträcka med bilen nu eller finns det risk för att förstöra hela motorn i samband med att den blir varm? Det luktar ju ändå rätt bränt... Även fast jag skulle behöva använda den i eftermiddag så kanske det är klokt att ta cykeln istället... [?]
Vågar jag köra någon kort sträcka med bilen nu eller finns det risk för att förstöra hela motorn i samband med att den blir varm? Det luktar ju ändå rätt bränt... Även fast jag skulle behöva använda den i eftermiddag så kanske det är klokt att ta cykeln istället... [?]