Houston, we have ...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Graphic

Houston, we have ...

Post by Graphic »

Tjena,

Min 90:ans Renault 5 TXE har gett upp...
Tjejen hade den på väg till jobbet när den plötsligt la av. Det ända hon märkte var att den inte ville svara när hon gasa, och kort efter det så dog den. När jag kom dit för att hämta henne passade jag på att testa och starta bilen men han vill inte, lät inte som om det tände alls. Har nu bytt rotor o lock och sett att andra har haft problem med tändningsreläet. Är det nån som nåra andra ideer vad det skulle kunna vara för något?

Tack på förhand
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Jordflätan mellan chassi och motor brukar kunna "ärja" av på femmorna. Kolla så alla jordflätor är okej också.
Graphic

Post by Graphic »

Ok, vart hittar man dom?

En motor e som en djungel för mig=)
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

enklast kollar du om det är fel på en jordfläta genom att sätta en startkabel mellan minus pulen (-) på batteriet och motorn på något stället med bra kontakt tex en lyft ögla eller liknande,sedan kan du testa att starta,om den inte startar är det något annat fel....
Graphic

Post by Graphic »

Tack för det, ska testa så får vi se vad som händer
Graphic

Post by Graphic »

Har nu kollat stiften om det fanns nån gnista men stift 2 och 4 var helt döda, njae, 2:an kom det en liiiiten gnista ifrån när batteriet var nyladdat men efter ett par provstarter så fanns det ingen gnista kvar. Vi kollade kablarna men hittade inget fel på dom. Så nu är frågan, vad ska jag kolla härnäst? Är inte så sugen på att lämna in den på verkstad för det är den tyvärr inte värd men ifall det är nått man kan ordna själv så kan det kosta lite.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

dålig jordning till tändspole eller kanske den är rent utav trasig ?? är batteriet fräsht ? nånstans där tror ja felet ligger.
Graphic

Post by Graphic »

Den är död och begraven nu...en epok har gått i graven
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

vae ? skrotade ni den !! så kan man väl inte göra ...
Graphic

Post by Graphic »

Det blev så, hade lagt en gräns på 1000 spänn att laga den för och den försvann ganska fort. Tråkigt med en så rolig bil, men men sånt e livet. Så nu får jag lita på Scenicen istället.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

hmmm tråkigt ....dom bilarna är ganska ovanlig. Kunde köpt den för en billig peng istället =)
Graphic

Post by Graphic »

Den lever vidare som reservdelar, plockade ut det mesta innan den for iväg.
Post Reply