Måla bromstrummor/bromsok

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kmfdm

Måla bromstrummor/bromsok

Post by kmfdm »

Hallo!

Oerfaren. [:I] Behöver tips, och vägledning.
Bromstrummorna på min Coupé är ruskigt fula, fulla med rost. Man kan ju måla dem. (Förresten - en dum fråga - köper man någonsin nya bromstrummor bara för att dom blivit fula???) Hur fixar man det på bästa sätt? Måste man montera ned bromstrummorna? Kan man gå lös på dem med stålborste ändå? Slippapper? Är det inte risk att man "misslyckas"? Vill inte ha en massa tjafs med bromsarna, utan vill göra det på bästa sätt. Tips på färg??? Vilken sort? Vad är snyggast? Min bil är smaragdgrön...Om jag inte hört fel, kan man fixa värmebeständig färg som överensstämmer med bilens lack?

Hur är det med såna här detaljer; bromsok och trummor - är det billigare att köpa dem via Autofrance eller skall man lita på att man har bra rabatt som Volvoanställd? Kanske borde undersöka saken...

Taxam för alla tips och trix, om det finns någon som är villig att dela med sig.
tompa

Post by tompa »

Jag tog och gick på med stålborste på mina ok (kompissen gjorde samma sak med sina och han har trummor bak).Så det är nog ingen fara.Jag tog motor färg till mina ok och kompissen tog hammarlack och värmebeständig spray på trummorna (svart).JAG tycker att det är snyggare med svarta trummor om man har "stora" hål i fälgarna för då lyser det inte.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Jag använder alltid Hammarlack, då går man lös med stålborste på dom och sedan är det bara att pensla eller spraya dom. Håller i ur och skur plus att det finns lite färger att välja mellan.
kmfdm

Post by kmfdm »

Thanx för svar!

Skall man montera ned trummorna, eller räcker det att bara ta av hjulen?
timolo

Post by timolo »

för att gå lös me stålborste behöver du inte ta loss trummorna de går utmärkt att köra på plats bästa o snabbaste e om du köper en roterande stålborste till en borrmaskin
arto

Post by arto »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Thanx för svar!

Skall man montera ned trummorna, eller räcker det att bara ta av hjulen?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

vey inte xakt hur de sitter på din bil, men på min gamla ford (!) så var det bara att lossa på en eller två skruvar så får man bort kåpan till trummorna. sen är det bara att blästra, eller köra stålborste...
kmfdm

Post by kmfdm »

Nu var det länge sedan jag fixade trummorna bak på bilen. Roade mig med det i somras. Köpte en hel uppsättning slipverktyg, men använde bara ett [:I]! Hittade en slax lamellskiva, ca 1 cm tjock med hårda tjocka trådaktiga fibrer. Inte stålborste alltså!!! Det var väldigt effektivt. Pallade upp bilen och tog av hjulen. Lånade plastpappas roterande sliprondell och slipade rent trummorna på ett kick. för hand hade det nog varit rena döden [xx(] Tvättade rent från slipdamm med lacknafta och lät det torka. Målade 2 ggr med svart hammarlack. Det blev hur bra som helst!
[:D] Tjejer kan bara dom vill..[;)]
lefracuss

Post by lefracuss »

Du kan ju vara ambitiös annars och lämna in dem på pulverlackering.
SiteAdmin

Post by SiteAdmin »

Jag kör också med hammarlack. Grundade först med värmebeständig färg (ljusljusgrå) som torkade sk*tfort. Lade sedan två lager färg, blev himla fint.

Penslade allt med liten pensel, efter noga rengöring med t-röd, stålborste och torkduk. "Fin-får-man-lida-pin" :)
/J
Acire

Post by Acire »

Jag håller med Joel! =)
[}:)]
Post Reply