Pump spolarvätska

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
waingro
Posts: 6
Joined: 03 Oct 2005, 15:05
Location: Stockholm

Pump spolarvätska

Post by waingro »

Hej, är helt ny här. Har precis lämnat in min bil på service. Fick reda på att pumpen till spolarvätskan är sönder. verkstaden påstår att det kommer kosta ca 2000 kr. är det rimligt? Om jag trycker för att rengöra rutorna hörs pumpen gå igång, dock kommer ingen spolarvätska...är det något jag kan laga själv eller måste hela pumpen bytas ut vilket verkstaden påstår.

//Andreas
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Vad har du för bil?
Jag beställde en pump via www.bildelsbasen.se
Har för mig att den kostade ca 240:- inkl frakt. Den var 1 mån gammal från en krockad Mégane. Bytte själv på ca 30 min. Lite pill med plastdetaljerna för att komma åt, men inga större problem (Clio -00 alltså).
Hade en Haynes-bok till hjälp (http://www.motorboken.se/product_list.p ... on2_id=227)

Märkesverkstäderna har iallmänhet höga timpriser. Moms och arbete kostar, 2000 är inte jätteförvånande... Kolla runt med andra verkstäder om du inte känner att du kan/vill byta själv.

Lycka till!
Last edited by SiteAdmin on 06 Nov 2005, 21:32, edited 1 time in total.
waingro
Posts: 6
Joined: 03 Oct 2005, 15:05
Location: Stockholm

Post by waingro »

Jag har en Renault Clio -99
tack för tipsen. hoppas att jag kan pilla dit det själv. verkstaden ringde upp sen och sa att pumpen "bara" kostade 500 kr men att arbetet skulle kosta 1300 =) tack tack i alla fall.
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by waingro</i>
<br />Jag har en Renault Clio -99
tack för tipsen. hoppas att jag kan pilla dit det själv. verkstaden ringde upp sen och sa att pumpen "bara" kostade 500 kr men att arbetet skulle kosta 1300 =) tack tack i alla fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Brukar inte vara något mekanisk fel på pumpen.
Problemet brukar vara en liten plast-hylsa som åker inne i fördelningsröret i pumpen
Det går att ta isär pumpen och smärgla av lite på gummit som sitter i ändarna på hylsan då detta har en tendens att svälla av spolarvätskan.
Detta resulterar i att motorn går men bägge utgångana är täta.

Jag har provat det själv och det funkade, enda kruxet är att det är bökigt att få loss pumpen.
waingro
Posts: 6
Joined: 03 Oct 2005, 15:05
Location: Stockholm

Post by waingro »

Tack för tipset...ska kolla det i helgen. En fråga i samma ämne, är det samma pump som spolar av strålkastarna oxå? För det funkar.
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Post by Steel »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by waingro</i>
<br />Tack för tipset...ska kolla det i helgen. En fråga i samma ämne, är det samma pump som spolar av strålkastarna oxå? För det funkar.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Nej, det är det inte !
m666k
Posts: 124
Joined: 03 Feb 2004, 13:32
Location: Sthlm/Sollentuna
Contact:

Post by m666k »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by waingro</i>
<br />Jag har en Renault Clio -99
tack för tipsen. hoppas att jag kan pilla dit det själv. verkstaden ringde upp sen och sa att pumpen "bara" kostade 500 kr men att arbetet skulle kosta 1300 =) tack tack i alla fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hade samma sk*t problem med min pump fast den funka bak men inte fram! och sen tog jag bort den för att se och gjorde rent och då funka den i en hel vecka till, sen la av igen! sen var det bara att köpa en ny! Och kostar 511:- på bilia!
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Me too jag skar av lite på gummiplunchen inne i pumpen och det var två år sedan, funkar ännu.
waingro
Posts: 6
Joined: 03 Oct 2005, 15:05
Location: Stockholm

Post by waingro »

Jag tog loss pumpen och gjorde som du sa, slipade bort en del på gummiplunchen och nu funkar det perfekt. Tack för alla tips!!! där sparade jag 1800 kr =)

//Andreas
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Konstruktionsfel från Renaults sida eller snackar vi avancerad produktcykel?
Post Reply