Batterifråga Megane?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Batterifråga Megane?

Post by Peter Andersson »

Hejsan, pga dåligt batteri så måste jag byta batteri i min megane och jag såg att minuspolen satt fast med ett vanligt "spänne" medan plusen satt med en konstig skruvsak som låg utanpå polen, jag har köpt ett vanligt bilbatteri utan skuvsaken, kan man flytta över den till den nya eller kan man köpa en ny sådan till det nya batteriet eller måste jag köpa ett batteri med en sådan fastmonterad?

/Peter
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om du har samma "skruvsak" som jag så går den att flytta, man skruvar bort plastmuttern högst upp och knackar lite på skruven så släpper hela grejen från batteripolen. Det är någon slags spännhylsa som kniper åt om batteripolen när man drar åt mutterskivan dvs drar i skruven
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

Jag lyckades knacka loss skruvsaken på pluspolen men då kom det fram ett problem på minusen, skuven där verkar ha rostat så jag får inte loss den, finns det något bra medel som löser rost eller är det lättast att bara klippa av kabeln och skuva loss den från karossen och köpa en ny kaross till minus kabel?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Prova med nån rostlösande olja, kan gå med vanlig motorolja också.
Peter Andersson
Posts: 23
Joined: 04 Jun 2003, 16:50

Post by Peter Andersson »

Jag köpte lite WD-40 och lät det verka lite sen var det inga problem alls att lossa skruven. Tack för hjälpen!
Post Reply