Montering av fjäder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cliofan

Montering av fjäder

Post by cliofan »

Jag har just plockat bort hela paketet med fjäder, stötdämpare o dyl för att kunna byta fjädersätet. Har också köpt nya fjädrar då de gamla var sönder. Köpte dessa på Biltema. Stämmer det att de ska vara lite mindre diameter i ena änden?
Går det att sätta fast övre fästet först o sedan trycka ihop hela paketet (med fjäder monterad) med en domkraft underifrån?

Jag köpte även 2 st fästen (en för varje sida) för fastsättning av krängningshämmare. Hur monteras dessa? Allt jag fick var 2 st gummigrejer o 2 st muttrar.
Perka

Post by Perka »

va.. va är de för bil till och börja med?
h.kjellin

Post by h.kjellin »

NEJ för allt i världen det går inte att ta i sär ett fjäderben utan minst två rejäla fjäderspännare monterade för att trycka ihop och avlasta fädern. Allt annat är föenat med LIVSFARA, krafterna när allt flyger isär om övre fästet lossa är enorma!
cliofan

Post by cliofan »

Glömde säga att det är en Clio -92
Ok får väl införskaffa ett par fjäderspännare.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Fjäderspännare på biltema kostar ca 130:- . Och du ärglad att du la ut dom pengarna om du slipper fjädersläpp. Det mosar allt i sin väg vill ja lova. Det fick ja erfarenhet av på skolan. Drog ihop en fjäder sedan släppte spännaren och fjädern gick rätt igenom väggen och in i klassrummet på andra sidan !! dom i klassrummet var rätt skrajja då.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Köpte själv biltemas spännare, dom är robusta o prisvärda men funkade rätt dåligt på R19:s fjädrar som är konade i båda ändar. Spännarens klor går inte att haka i ute i den koniska delen eftersom dom är för korta och hänger man dom bara på den jämntjocka mittsektionen så kan man inte dra ihop fjädern tillräckligt...
cliofan

Post by cliofan »

Något särskilt man skall tänka på vid monteringen? Jag har köpt nya fjädersäte+något lager som man tydligen skulle ha. Bör jag göra något med de gamla stötdämparna innan jag monterar ihop allt? Jag har hört att nya stötdämpare skall man trycka ihop några ggr innan montering. Stämmer det?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Pumpa dom nyadämparna några gånger så du känner att dom börjar ta. Tippa dom sedan inte för då riner olja tillbaka =)

Om fjädrarna skulle vara konisk så ta ett spännband eller två och dra åt det. Dom fungerar grymt bra dom också, och dom håller fjädern utan problem om dom är i gott skick (inga revor eller sprickor i banden)
Post Reply