Kamremsbyte - Auktoriserad verkstad

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Kamremsbyte - Auktoriserad verkstad

Post by mjaak »

Tjena !!!

Då var det dags för kamremsbyte m.m.
Var nere på volvo och snackade lite med dom om pris och de kom fram till 13300:- som jag tycker låter lite väl mycket.

Så nu är man på jakt efter en auktoriserad verkstad som kanske kan göra jobbet något billigare...
Är det nån som vet någon i närheten av blekinge ??

Tack på förhand!
Marcus
User avatar
Racer X
Posts: 238
Joined: 12 Oct 2003, 19:28
Location: Sweden
Contact:

Post by Racer X »

nääs bilservice.. finns nog nummer och sånt på framsidan.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mjaak</i>
<br />... 13300:- ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[:0]

Jag blir mer och mer övertygad om att jag kavlar upp ärmarna och gör det själv när det blir dags.
Summan är ju löjlig. Även om det tar 5 timmar och delarna kostar 3000:- Så blir det 2000:- i timmen.

Man kanske skulle sadla om till bilmek... [;)]

Att byta en kamrem är ju inte direkt Rocket Science.
Gårdapojken
Posts: 4
Joined: 24 Oct 2004, 20:52
Location: Sweden

Post by Gårdapojken »

Mysko, jag hörde precis efter vad kamremsbyte skulle kosta på Bilia Kungälv, och den skulle gå på 7000:- (jag minns inte det exakta beloppet). Då hade jag visserligen tänkt göra en service på bilen samtidigt, men jag har svårt att se några samordningsvinster på detta jobb. Som det nu är väntar jag ytterligare några tusen mil. Har en Scenic -98 2.0 RT Euroline (automat).
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Det pris som jag har hört var ca 13000-> 140000 kr....tyvär verkar det vara så dyrt för att byta på Cliosporten.
Är det någon som vet vad volvo tar för bara kamremssatsen och de drev som skall bytas?

Gårdapojken du får vara glad att inte volvo saftar på även på de lite vanligare Renaulterna[:)]

Men som alla vet... det kostar att ligga på topp[:)]
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />
Är det någon som vet vad volvo tar för bara kamremssatsen och de drev som skall bytas?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan kolla vad delarna kostar om jag får typ och tillverkningsnr på din bil...
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mange</i>
<br />
Är det någon som vet vad volvo tar för bara kamremssatsen och de drev som skall bytas?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan kolla vad delarna kostar om jag får typ och tillverkningsnr på din bil...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det vore kul att veta vad det kostar hos er, kamremssats respektive jobb till F4R... (min bil heter CB1N K002390 har jag för mig)

[ot]Jag kollade lite närmare på Kangoo-bärarmarna, de är ganska lika, dock ej identiska. Kanske går att använda... Fortsättning följer. [/ot] [:)]
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Ja, det vore kul att veta vad det kostar hos er, kamremssats respektive jobb till F4R... (min bil heter CB1N K002390 har jag för mig)


#Nu har jag kollat lite.
Kamremssatsen ligger på runt 3000kr (lite olika beroende på tillverkningsnr på motorn)

Väljer man att lämna in bilen så kostar det (håll i er[:0]!!!) ~9300kr... MEN då blir ju aggregatremmen bytt oxå[:)]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

9300 de var ju iaf billigare än vad jag hört tidigare[:)]... jag har ju redan kamremssatsen så då kommer man undan med 6300[:)][:)]
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Tja !!

Det är inte billigt att fixa till kammen iaf ...
Jag kommer att vänta tills vintern är över innan jag skickar in pärlan för service, ska ställa av bilen över vintern. Så då hinner man kanske skrapa ihop lite pengar =)

Ska ta och ringa runt lite efter priser så vi får väl se var det bär hän ... Nån som vet hur Alvesta Bil är när det gäller renault ???

Ha' Det bäst !

/Mjääk
CLIO SPORT
Posts: 13
Joined: 13 Nov 2004, 14:19
Location: Sweden

Post by CLIO SPORT »

Att byta kamrem på en Clio sport e riktigt jobbigt... e lättare att ta ut motorn när man skall byta.... så när jag byter min så blir de ut med motorn! :)
SeventySeven
Posts: 29
Joined: 20 Jul 2004, 22:11
Location: Trelleborg

Post by SeventySeven »

Ska få min kamrem på min Megane RT -98 utbytt i veckan, nå´t speciellt man ska påpeka för verkstaden innan och framförallt: något man ska kolla eller lyssna eller dylikt efteråt. INNAN man åker från verkstaden? Kort sagt: vad kan gå fel? Av ekonomiska skäl är det en "oberoende" verkstad som ska göra bytet. Bör väl vara lämpligt att det skrivs in i serviceboken att den är bytt, eller?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det är alltid bra att kolla en sista gång att man verkligen är 100% överens om priset INNAN verkstan börjar jobba. Kräv sen att de ringer för att få godkännande på alla eventuella fördyringar om något oväntat problem dyker upp. Verkstan har laglig rätt att överskrida ett överenskommet pris med typ 10% om jag minns rätt men det är bättre att få veta... Det drar lätt iväg...
Specifikt kamremsbyte: fråga om de byter spänn- och löprulle, det borde ingå men om kunden inte bryr sig kanske man tar en genväg.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by CLIO SPORT</i>
<br />Att byta kamrem på en Clio sport e riktigt jobbigt... e lättare att ta ut motorn när man skall byta.... så när jag byter min så blir de ut med motorn! :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[:)]

Skulle vara kul om du kunde utveckla dina erfarenheter lite...

Jag har aldrig bytt kamrem på en ClioSport, men väl på de andra bilar vi haft i familjen. Inom kort ska jag ta itu med rembytet på Clion.
Varför skulle det vara en fördel att "ta ut" motorn när man byter kamrem?
Menar du att det är så trångt att man inte kan komma åt att pilla bort/dit remmen och spännhjulen, eller finns det något annat skäl menar du?
User avatar
mjaak
Posts: 81
Joined: 14 Apr 2004, 00:52
Location: Ronneby, Sweden

Post by mjaak »

Nu har jag äntligen fått servicen gjord ....

Mesta dels av den iaf ... Har bytt kamrem, tändstift, bromsar runt om och olja+oljefilter. Summan blev 8900:- lite sura pengar men det måste ju göras !

Men nu har det dykt upp ett litet problem ... När jag varvar ut på ettan så känns det som att motorn rör sig för mycket så att drivningen hackar ... Kan detta ha med att göra att de inte fick fast allt riktigt efter bytet ?? För bilen uppförde sig inte så innan jag lämnade in den !!

Nån som har något förslag på vad det kan va ... Jag själv tror att det är ett motorfäste som inte sitter fast riktigt...
Post Reply