diverse småfel. råd tips och hjälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Torkelboy
Posts: 10
Joined: 16 May 2005, 20:06
Location: Sweden

diverse småfel. råd tips och hjälp

Post by Torkelboy »

Är ny ägare till en R19rt -94, är mer än nöjd med mitt köp, mycket rolig och stabil att köra!

men det finns små skavanker!

1. Stereon tycker mest om de vänstra hötalarna, i de högra är det väldigt låg volym(ej panorering). någon som har erfarenhet av problemet eller vet vad som kan vara fel?

2. Bashögtalarna som sitter i dörrarna hörs ej med orginalkåpor på, nu har jag löst detta genom att skära bort plastgallret och bara lämnat den lite grövre stommen kvar. men det vore kul att veto om någon annan än jag har erfarit detta!

3. centrallåset fungerar. men högerbakdörr vill inte och vänsterbakdörr vill bara litegran. de andra fungerar klockrent. sitter det elmotorer i varje dörr som tjärvar fast? eller hur löser man det problemet?

4. Den analoga klockan är defekt, dock snurrar Urverket som det skall. lampan i klockan är bränd, kan det vara så att glödtråden i lampan fungerade som en säkring för klockan?

5. Stereon som sitter(ej original)i bilen har en display som fungerar men som inte lyser. är det kanske bara att skruva up den och byta nån diod eller lampa? tips?

6. Spolarvätskesprutare till framlyktorna vill inte vara med! antar att det är ett vanligt problem med en enkel lösning? eller? (dem till vind och bakruta fungerar)

7. lampan som indikerar att P-bromsen används är lite glapp. antar att det sitter en sensor i fästet e.d.? tips!

8. för att köra rakt fram med bilen måste jag ha ratten lite åt höger, kan problemet lösas genom att korrigera lufttryck eller finns det risk för något mer allvarligt?

Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp med dessa saker



.......var någonstans kan jag få tag på adaptersladden som tillåter mig koppla in högtalare, de bakre högtalarna är nämnligen urkopplade och skarven saknas!


MVH. Erik
Stefan Emanuelsson
Posts: 10
Joined: 22 May 2005, 12:27
Location: Sweden

Post by Stefan Emanuelsson »

Rent allmänt så verkar din stereo inte riktigt frisk. Har du möjlighet att koppla in en annan för att testa, så får du ju koll på om högtalarfelen beror på stereo eller nåt annat. Om stereon har löstagbar front så är det nog svårt att fixa belysningen. Om det är variant utan löstagbar front så kan det kanske fixas. Men det bör du nog bara ge dig på om du har koll på ellära, lödkolv, multimeter och ELFA-katalogen.

Centrallås, sitter väl nåt solenoidliknande där? Fixas antagligen med nya delar, din Renaulthandlare vet säkert vad du bör gissa på. Autofrance här i helsingborg har väldigt bra koll på det mesta med renault och fel, bra priser å himla trevlig.

Spolarpump till framlampor: Mät om det kommer spänning fram till pumpen (när du trycker på spolarknappen). Gör det det, och pumpen inte snurrar (hörs tydligt), så byt pump. Om du inte får spänning fram, så kolla säkringar, anslutningar, etc.

Kontakt till p-broms är antagligen varianten som jordar lampan i påverkat läge. Om kontakten har en kabel så är det så. Isf räcker det antagligen att spänna fast kontakten. Sitter troligtvis under handtaget till handbromsen, synlig med handbromsen dragen. Fråga nu inte hur man spänner den bara...ser inte den framför mig - det ser du bäst själv.

Högersvänget: kontrollera trycket för tusan bufflar! Du behöver ju inte vara rymdingenjör för ett sånt ingrepp direkt.
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

ang Centrallås

vad ja vet så beror det på att de låser dem manuelt..

altså blir den stången från den eldrivna motorn böjd. eftersom den sitter en liten bit ifrån.. andtingen oööpna o bända rätt den eller så bara öppna o låsa med fingrarna tills den blir ok funkade på min ena backdörr har en 95a :D
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

fråga 3. det brukar räcka med att ta bort dörrsidorna och smörja lite,jag har fixa centrallås på det sättet..
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Ang centrallås så brukar dessa "dö" efter några år. Det kan vara så att lenkaget ska smörjas upp för att komma igång, men i dom flesta fall så måste motorn bytas. Den är elektrisk.

Högersvänget. Antagligen så har du en styrled som är bytt eller dylikt. Då är det svårt att få tillbaka rattens läge till noll. Det du kan göra är att släppa på ratten och sätta den i rätt läge. Nackdelen då det är att du har taskig framvagnsinställning så i värsta fall börjar däcken slita snett. Det bästa är nog att göra en framvagninställning kostar allt mellan 500-1000:-
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Joh klockan fixar du en ny på skroten. Finns både digitala och analoga, båda passar tror ja. Kostar inte många kronor =)

Som föregående säger. Testa med en ny stereo innan du börjar labba för mycket med allt. Är det inte så att Fadern står lite snett på stereon, på tal om mindre ljud på ena sidan.
Torkelboy
Posts: 10
Joined: 16 May 2005, 20:06
Location: Sweden

Post by Torkelboy »

hur får jag bort bakre dörrsidorna? ser inga fästen med hakar e.d..........vågar inte bända hårt!

Alla ljudproblem har jag nu löst!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har aldrig gjort det på en R19, men jag antar att det sitter skruvar någonstans där själva hantaget sitter som man drar i när man stänger,sedan brukar dörrsidan sitta med "plastgranar" så man får bända lite runt kanterna..finns säkert någon här som har gjort det som kan tala om hur dom sitter exakt...
Torkelboy
Posts: 10
Joined: 16 May 2005, 20:06
Location: Sweden

Post by Torkelboy »

mmm för C-lået måste ´fungera även bak tycker jag, det konstiga är att höger bak rör på sig och fungerar med cirka 5 tryck, vänster bak är helt död! inte ens en vibration!

var nyss och fyllde upp lufttryck i alla däck(enligt boken) men jag måste fortfarande ha ratten lite åt höger för att köra rakt fram! vet inte hur länge det vart så på bilen men det verkar inte som att däcken slits ojämt! kanske skulle testa de robin säger! men tips vore juste!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Dörrsidorna bak sitter med skruv i öppnahandtaget, och även i draghandtaget. Detta får du pilla loss en skyddkåpa på.

Veven är det bara att ta tag i och rycka bort. Sen tror ! ja att resten sitter med plastklips. Så det är bara att bryta bort försiktigt.
Post Reply