Renault Megané Coupé

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Ynot
Posts: 6
Joined: 19 Apr 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by Ynot »

--->Mr X
Vad är det för dosa(och slang)? Har problem med min Coupé -97 (1,6e Motorn). När man startar den när motorn är värm börjar den gå illa efter ca.10sekunder. Typ går på 3cylindra och förlora all kraft, felet försvinner efter en liten stund...? Se inlägg---> http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=3305
<---
Kanske är den slangen till "dosan" som spökar på min bil oxå?

Tacksam för svar. [:)]
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

YNOT: Jag tycker inte som det låter som "dosan" kan orsaka det felet din bil har, det yttrade sig inte så när min "dosa" gick sönder. Men vem vet?

"Dosan" är för övrigt en liten svart rektangulär plastdosa som det troligen står GM på om den är orginal. Det går in en slang, som är kopplad till insuget, undertill i ena änden och i andra änden går elsladdar in. "Dosan" är en form av vaccumventil har jag hört jag har för mig att jag fick ge runt 1500:- för den på volvo, är dock inte säker. Slangen som går mellan dosan och insuget kostar 250:- på volvo. När min dosa gick sönder visades det inte på volvos felsökningsdator av någon anledning därför hade vi lite strul med att luska ut vad det var för fel men det löste sig till sist. Är det ett fel i dosan kan man oftast inte se det med blotta ögat och det går inte att öppna dosan utan att förstöra den. Eftersom den kostar vad den kostar hade jag försökt hitta andra möjliga problem som kan orsaka felet före jag hade bytt den..
Ynot
Posts: 6
Joined: 19 Apr 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by Ynot »

Mr X: Tackar för det. Ne, kanske inte är den "dosan" då? Vet inte om du läste mitt inlägg? Men det hela började efter en motortvätt. Men jag har blåst överralt med tryckluft så det borde inte vara någon fukt kvar + att det var tre dagar sedan nu så fukten borde torkat nu.. Kanske kan vara värt å göra en felsökning på Volvo?


*YNOT* [8D]
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

Mr X: Det där "ryckandet" som jag pratar som infinner sig i största del på 2:ans växel (men även på 3:an). Inte under gaspådrag, dock hastigt nertryck på gaspedalen resulterar i att effekten dröjer tills 2500rpm, men när man ligger i ca. 30km/h på 2:an så rycker den!(mycket!) alt. att man släpper gasen innan sväng motsvarande för att ta kurvan på 2:an. För att avhjälpa det här så får jag slira på kopplingen. Väldigt enerverande i köer!!! Ang. den här "dosan" så betalade jag lika mycket för hela dosan som du gjorde för din slang dvs. 250 kr på skroten. Efter bytet funkade bilen klockrent. Ingen taskig tomgång och inga ryck/lampan släcktes. Nu går den bra på tomgång men "rycket" har uppstått istället samt att lampan tänds efter en stunds färd. Vet ej vad jag ska göra!

Allt det här har fått mig att fundera på att byta motor i bilj***ln! Det lär ju finnas några krockade Megane Coupe 2.0l 150hk motorer!? Eventuella problem med att byta motor skulle kunna vara? bolt on fast med en annan styrbox och lite mappning eller?`

//1.6e -96 (90hk..skrattretande!)
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Nymf: har själv funderat på att byta ut 1.6:an mot 2.0:an.. Vet att det kräver en omregistrering hos bilbesiktningen efteråt i alla fall. Men kolla upp vad som gäller och vad man måste göra vet ja![:D]

Ynot: Jag läste ditt inlägg tidigare. Och jag vet faktiskt inte direkt vad det kan vara.. Men som du säger kan man alltid fråga volvo vad dom tror det är.[:)]
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

Mr.x:
Problemet med att byta skulle ju vara det att man blir utan sin bil som man är väldigt beroende av att ta sig till jobbet med. Polarna sa att ett motorbyte kan man nog fixa på 2 dagar. Först och främst vill man ju fixa det nuvarande och högst irriterande felet med "rpm ryck"! Efter löning får det bli byte av olja och filter iaf. Knattret i motorn låter ju inte så kul direkt. Får se om det gör något åt de hydrauliska lyftarna om det nu finns såna på 1.6e.Läste tidigare i forumet att 1.6e inte har 16v utan 8v! Då lär det väl inte vara världens grej att byta kammarna också!? Hört att det kan vara lite jobbigt på 16v? Försökt fått morsan att byta bil med mig också,hon kör en Coupé 1.6 -00 Grafitsvart och den ser bara så sunkig ut med 15" original på, men förgäves. Skulle önska att det var någon som bara visste vad det var för fel och säga "gör det och det" men ack vad man bedrar sig..:/
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Mr X, är GM-dosan inte bara en "diagnoskontakt" för att koppla in nåt serviceinstrument för att mäta ingastrycket...? Det har jag iaf trott hela tiden. Slangen är lite sprucken på min, kanske dags att byta
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

När jag frågade på volvo sa de att det var en vaccumventil som gjorde någonting, var väldigt rörigt vad det var den gjorde. Men i alla fall sa de att GM hade patent på den väldigt länge och därför används den i många olika märken exempelvis sitter exakt samma del i fars Opel Astra och i olika Vauxhall-modeller. Däremot har patentet löpt ut nu och därför är det ingen GM-logga på de om man köper de nya idag.
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Post by Mats »

Den svarta "dosan" som det står GM på är MAP sensorn(Manifold Air Pressure), den mäter vacuum/tryck(om överladdning) i insuget dvs motorns belastning till insprut/tändning. En sprucken slang till den är inte nått vidare bra.
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

Ang. MAP sensorn så pajjade den ju som sagt för mig (slangen lossna samt att den trillade bort från fästena). Åkte ner till skroten och införskaffade mig en ny. Problemen avhjälptes (tomgång ok osv) men nu har det blivit andra fel istället, ryck osv. Men vad jag kan utläsa av de senaste inläggen så menas alltså att det fortfarande kan vara fel på MAP sensorn?

MrX: det där felet du pratade om tidigare ang. ifall man svängde på lågt varv, om motorn dog? det inträffade idag påväg till jobbet! hade du nån lösning på det eller? börjar bli lite s**tnödig på den här bilen nu!
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

NYMF: Jag hade exakt samma problem, det ryckte, biilen vara lite orkeslös, kunde stanna när man tryckte ner kopplingen vid svängar, parkering och så vidare. Efter många timmars jobb med motorn och många timmars samtal med megane-expert så löste vi det. Troligen var det MAP-sensorn. Men före det gjorde jag detta också:
Skruvade bort den del av insuget där tomgångsmotor och gasspjäll sitter. Rengör hela denna del, smörj tomgångsmotorn med 5-56 eller liknande, kolla alla kontakter som är kopplade så de är i bra skick. Kolla kopplingarna till tändspolarna. Efter detta bytte jag MAP-sensorn och slangen dit sen dess har allt varit frid och fröjd. (Jag hade den även inne på felsökning med datorn och trots MAP-sensorn var till 99.9% kass hela tiden gav det ej utslag på felsökningen.)
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

MrX: Tackar ödmjukast för tipset! Ska byta olja samt oljefilter på torsdag så då passar det ju bra att ta sig en titt på just det här sakerna du påpekade. Återkommer med resultat :D
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Min slang var sprucken till Mapsensorn på min GTE med 16v motorn. Den gick som en kratta när man drog på + att på tomgång var han orolig. Bytte slangen och bilen gick som ett skott igen.

Sen på min 19 TXE Satte jag kontakten till Mapsensorn fel så den inte fungerade. Detta resulterade i att den gick på högst två cylindrar och svartrök hostade och spottade. Satte kontakten rätt och bilen gick som en symaskin !

Den lilla GM boxen är en viktig och vital del av motorn för att den ska gå rent och fint =)
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

Det visade sig att det var slangen "after all"..va nere på skroten å köpte en för 20 spänn! haha! sen gjorde jag rent gasspjället och startmotorn. Målade bromstrummorna bak på bilen men nu låter det som det är punka på däcket! fattar fan inte vad det är! trodde det var handbromsen som låg i, men icke sa nicke! vad kan det vara???
Nymf
Posts: 14
Joined: 20 Apr 2005, 09:18
Location: Sweden

Post by Nymf »

haha ibland är man bra dum! hissade ju upp bilen för att lacka bromstrummorna bak..skruvade bort bultarna på båda sidor bak, men hann bara lacka en trumma. skruvade åt bultarna å sänkte ner bilen. hade dock glömt (!) att skruva åt dem på andra sidan! ahaha däcket "wobblade" rätt fint. men ingen skada skedd, som tur var...

har dock en fråga ang. sänkning av den lilla coupén. den har ju inga fjädrar bak.. sitter en såkallad torsions axel (rätta mig om jag har fel), hur går man tillväga om man vill sänka den bak? firman sa att jobbet kostade 2500. är de medvetna om att det sitter torsionsblabla bak?
Post Reply