Ingen tomgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
peterÅ
Posts: 3
Joined: 18 Feb 2004, 14:22
Location: Sweden

Ingen tomgång

Post by peterÅ »

Har en scenic 1.6 02. Vid ett par tillfällen så har tomgången försvunnit vilket gör att vid varje stopp så får jag vrida om nyckeln och starta bilen på nytt, om man inte är snabb och hinner gasa och broms samtidigt vilket inte alltid lyckas.
Första gången så köpte jag injection cleaner och hällde i tanken. Resultatet blev att tomgången kom tillbaka men helt OK har den inte varit.
Nu har jag fått tillbaka problemet igen. Vad ska jag göra, är det någon som har förslag?
Det finns något som heter tomgångsregulator? Kan det vara den?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det finns en "tomgångsmotor", bilen har inte varit utan ström? Då "nollas" styrdatorn, det kan ge konstiga fel!
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

min bil gjode så o de bytte ena gången en inloppsluft sensor har jag för mig o andra gången uppdaterade de datorn...
username
Posts: 16
Joined: 10 Apr 2005, 16:42

Post by username »

Ska du plocka bort tomgångsmotorn och göra rent den var försiktig den är dyr, över tvåtusen på volvo. Den är oftast full av sotavlagringar och kan "hänga sig typ tror jag inte proffs".
Be gentle.
zenzen
Posts: 2
Joined: 14 Dec 2007, 12:56
Location: Märsta

Post by zenzen »

Har problemet löst sig?

Har samma eller liknande problem på min Megane Scenic från -98. Den har normalt sett tomgång första gången man startar den, men har man sen rört gasen så stannar den om man inte fortsätter gasa. Och när man startar om den så måste man själv gasa eftersom den inte har någon egen tomgång alls.

Problematiskt när man ska växla att inte kunna bromsa utan att ha växel i...

En verkstad har bytt min vevaxellägesgivare som uppebarligen var trasig, men den var inte hela problemet, blev något bättre men har ytterligare något problem.
Johan Zenzén
Post Reply