R5 GTE som skenar!
Moderator: Forumpolisen
R5 GTE som skenar!
Hej alla kunniga!
medan jag väntar på att min vita GTE skall bli färdig hos vår mek rejsar Joël runt i Smålandsskogarna i sin.
Den går som ett skott men ikväll frågade han mig storögt vad man gör åt att den helt enkelt skenar i motorn!
Man startar den och då varvar den upp och ner som en ton-åring och rätt ofta lägger den sig sedan på 4000 varv.
Tänkte att ni här säkert vet vad det beror på och vad man kan göra åt det!
Eller?
Tack på förhand: Gunnar.
medan jag väntar på att min vita GTE skall bli färdig hos vår mek rejsar Joël runt i Smålandsskogarna i sin.
Den går som ett skott men ikväll frågade han mig storögt vad man gör åt att den helt enkelt skenar i motorn!
Man startar den och då varvar den upp och ner som en ton-åring och rätt ofta lägger den sig sedan på 4000 varv.
Tänkte att ni här säkert vet vad det beror på och vad man kan göra åt det!
Eller?
Tack på förhand: Gunnar.
Finns det verkligen inga fler tips på hur man kan komma till rätta med detta allt mer besvärande problem!? :/
När man startar den självgasar den några gånger i raggarstil för att sedan lägga sig på typ 3-4000 varv och där ligger den sedan kvar.
Är detta ett ovanligt problem på GTE:erna?
Inga fler tips på vadman kan göra åt det?
MVH: /G.
När man startar den självgasar den några gånger i raggarstil för att sedan lägga sig på typ 3-4000 varv och där ligger den sedan kvar.
Är detta ett ovanligt problem på GTE:erna?
Inga fler tips på vadman kan göra åt det?
MVH: /G.
"Tomgångsmotorn"?
Som gammal R16-ist får man lära om lite när man kommer in i den nya tidsåldern!
Sitter den där "spjällägessensorn" (som Patrik tipsade om) på "tomgångsmotorn" tro?
Tittade på Jojos bil idag och tyckte det verkade mest rimligt att det var något elektriskt fel, motorn går ner på normalt motorvarv när man trampat till i botten på gasen och dröjer någon sekund innan den varvar upp till 4000 varv igen, känns som en strömbrytare typ.
Vid gaswirens anslutning till motsvarigheten till förgasaren sitter en liten svart burk som det hörs ett svagt klick-ljud från när gaswiren rör sig i sitt ändläge (när motorn inte är igång förstås!) -det är kanske den som är "tomgångsmotorn"?
Motsvarar den accelerationspumpen på en förgasare eller vad har den för funktion?
Känns som att vi är problemet på spåret nu men det är tydligt att jag snarast måste införskaffa en reparationshandbok till Super5:orna!
Tack för ert engagemang!
/G.
Som gammal R16-ist får man lära om lite när man kommer in i den nya tidsåldern!
Sitter den där "spjällägessensorn" (som Patrik tipsade om) på "tomgångsmotorn" tro?
Tittade på Jojos bil idag och tyckte det verkade mest rimligt att det var något elektriskt fel, motorn går ner på normalt motorvarv när man trampat till i botten på gasen och dröjer någon sekund innan den varvar upp till 4000 varv igen, känns som en strömbrytare typ.
Vid gaswirens anslutning till motsvarigheten till förgasaren sitter en liten svart burk som det hörs ett svagt klick-ljud från när gaswiren rör sig i sitt ändläge (när motorn inte är igång förstås!) -det är kanske den som är "tomgångsmotorn"?
Motsvarar den accelerationspumpen på en förgasare eller vad har den för funktion?
Känns som att vi är problemet på spåret nu men det är tydligt att jag snarast måste införskaffa en reparationshandbok till Super5:orna!
Tack för ert engagemang!
/G.
nej klicket talar om för elektroniken att spjället är öppet.dvs spjällägessensorn funkar,för det klickar.....Tomgångsmotorn är en liten rund pryl med två slang anslutningar och en strömkontakt i överänden,den bypassar luften förbi gasspjället så att tomgången kan justeras fast gasspjället är stängt,sitter uppe på vänstersidan på motorn,den tar luften innan spjället och släpper in i insuget...
Japp, har du hittat den ? Min varvar fortfarande för högt ibland, den beg. jag köpte är väl inte i bästa kondition heller men bättre iallafall.
Tomgångsmotorn ska se till att tomgångsvarvtalet är stabilt, det är som ett litet spjäll som öppnar/stänger för att reglera varvtalet.
"Hänger" den sig i öppet läge rusar motorn och det gör att 3000-4000rpm kan kännas lite jobbigt vid 7:00 på morgonen när inte alla har vaknat än...[:D]
Brukar släppa efter att man kört ett tag eller gasat till ett par-tre gånger, hjälper inte det brukar handgripligheter hjälpa...
/Johan
Tomgångsmotorn ska se till att tomgångsvarvtalet är stabilt, det är som ett litet spjäll som öppnar/stänger för att reglera varvtalet.
"Hänger" den sig i öppet läge rusar motorn och det gör att 3000-4000rpm kan kännas lite jobbigt vid 7:00 på morgonen när inte alla har vaknat än...[:D]
Brukar släppa efter att man kört ett tag eller gasat till ett par-tre gånger, hjälper inte det brukar handgripligheter hjälpa...
/Johan
Hej alla!
Nu är vi problemet på spåret verkligen!
Drog bort kontakten till "burken" och vips gick motorn ner i varv! Dit med kontakten, rusande motor! På Volvo föreslog de att jag skulle smörja upp spjället i burken, jag vågade inte ens fråga om priset på en "tomgångsmotor" för på Tingsryd Bildelar kostade den 1050:- så nu skall skrotarna inventeras!
Men, vad skall man ha den till egentligen? Bilen går ju faktiskt riktigt bra nu när den är bortkopplad! Drar den massor av bränsle nu kanske? Blir det startsvårigheter med tiden kanske? Kommer det något annat följdfel kanske?
Tack för ert engagemang och hjälp!
PS: Var köper man sånna där sportluftfilter som en del talar om och vad brukar de kosta? DS.
Nu är vi problemet på spåret verkligen!
Drog bort kontakten till "burken" och vips gick motorn ner i varv! Dit med kontakten, rusande motor! På Volvo föreslog de att jag skulle smörja upp spjället i burken, jag vågade inte ens fråga om priset på en "tomgångsmotor" för på Tingsryd Bildelar kostade den 1050:- så nu skall skrotarna inventeras!
Men, vad skall man ha den till egentligen? Bilen går ju faktiskt riktigt bra nu när den är bortkopplad! Drar den massor av bränsle nu kanske? Blir det startsvårigheter med tiden kanske? Kommer det något annat följdfel kanske?
Tack för ert engagemang och hjälp!
PS: Var köper man sånna där sportluftfilter som en del talar om och vad brukar de kosta? DS.
Tomgångsjusteringsmotorn ställer ju in tomgångsvarvet genom att flytta stoppläget för luftspjället. Plockar man bort den lär väl tomgången knappast hamna på något vettigt... men det kanske går att ersätta den med nån slags justerskruv?
Jag skulle nog kollat vad en ny kostar hos Autofrance
Men förresten, är det verkligen fel på justeringsmotorn? Den kanske bara gör sitt jobb dvs skruvar upp tomgången på order från styrelektroniken?
/e
Jag skulle nog kollat vad en ny kostar hos Autofrance
Men förresten, är det verkligen fel på justeringsmotorn? Den kanske bara gör sitt jobb dvs skruvar upp tomgången på order från styrelektroniken?
/e
Jaha..?
Och jag som tyckte allt verkade ordna sig nu...
Varför skulle styrelektroniken ge en så'n order?
Hur kollar man upp så'nt?
-Moderna chipskärror..! :/
Tycker faktiskt inte tomgången är särskilt dålig på bilen, men har ju bara kört med tomgångsmotorn bortkopplad idag.
Ja, Autofrance-Benny skall givetvis konsulteras också nu på måndag! Alltid bra priser och god service ju! Skall tala med Sven-Erik i Bruzaholm också, ni känner väl till honom!?
/G.
Och jag som tyckte allt verkade ordna sig nu...
Varför skulle styrelektroniken ge en så'n order?
Hur kollar man upp så'nt?
-Moderna chipskärror..! :/
Tycker faktiskt inte tomgången är särskilt dålig på bilen, men har ju bara kört med tomgångsmotorn bortkopplad idag.
Ja, Autofrance-Benny skall givetvis konsulteras också nu på måndag! Alltid bra priser och god service ju! Skall tala med Sven-Erik i Bruzaholm också, ni känner väl till honom!?
/G.
T.ex. vid kallstart då elektroniken beordrar förhöjd tomgång... om tempgivarna blir felaktiga kanske det kan hända även på varm motor?
Men 4000 varv låter ju i mesta laget även för en kallstart [:I]
Det är inte riktigt samma lösning som på min F3N förstår jag, där är det stoppläget för huvudspjället som justeras med en liten stegmotor, ingen "tomgångsluft-bypass"...
Jag tycker i alla fall faktum att den rusar när du kopplar in kontakten tyder på att tomgångsmotorn faktiskt fungerar, den borde helt enkelt inte ha fått ström vid detta tillfälle. Men jag kan ha fel, det brukar jag ha [:)]
Men 4000 varv låter ju i mesta laget även för en kallstart [:I]
Det är inte riktigt samma lösning som på min F3N förstår jag, där är det stoppläget för huvudspjället som justeras med en liten stegmotor, ingen "tomgångsluft-bypass"...
Jag tycker i alla fall faktum att den rusar när du kopplar in kontakten tyder på att tomgångsmotorn faktiskt fungerar, den borde helt enkelt inte ha fått ström vid detta tillfälle. Men jag kan ha fel, det brukar jag ha [:)]
I film och dramatik heter det att intrigen tätnar när det blir som det blivit med Joëls bil nu!
Du hade naturligtvis alldeles rätt, Erik R19, det var mer än bara tomgångsmotorn! Knacksensorkontakten var avbruten och så var även vissa komponenter i styrboxen brända, så med en ny begagnad styrbox, knacksensorkontakt och tomgångsmotor gick bilen kanonfint! -I typ 5 mil! Sedan stod den på tomgång och tonårsgasade en stund innan den la av och sedan inte gick att starta igen!
Var kanske inte så bra köp den här... Joël ville ju helst ha en Peugeot 205 GTI, det kanske finns skäl till att Pegan är så mycket dyrare än 5:an..?
Nåja, har ni fler tips och idéer så tages det tacksamt emot!
Min egen GTE verkar gå hur bra som helst (det var den vi var uppe hos Sven-Erik för att hämta igårnatt när Jojos bil brakade ihop!) men vi får väl se hur länge det varar..!
/G.
Du hade naturligtvis alldeles rätt, Erik R19, det var mer än bara tomgångsmotorn! Knacksensorkontakten var avbruten och så var även vissa komponenter i styrboxen brända, så med en ny begagnad styrbox, knacksensorkontakt och tomgångsmotor gick bilen kanonfint! -I typ 5 mil! Sedan stod den på tomgång och tonårsgasade en stund innan den la av och sedan inte gick att starta igen!
Var kanske inte så bra köp den här... Joël ville ju helst ha en Peugeot 205 GTI, det kanske finns skäl till att Pegan är så mycket dyrare än 5:an..?
Nåja, har ni fler tips och idéer så tages det tacksamt emot!
Min egen GTE verkar gå hur bra som helst (det var den vi var uppe hos Sven-Erik för att hämta igårnatt när Jojos bil brakade ihop!) men vi får väl se hur länge det varar..!
/G.