Köpa begagnad Scenic!

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Köpa begagnad Scenic!

Post by elak_ekorre »

Funderar på att bli medlem i renault-familjen.. :-)
Ska titta på en Scenic senare i eftermiddag, tips på vad man ska titta efter tas tacksamt emot! :-D

/Andreas
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Hej!
Jag kan nu meddela att jag är en ganska så nybliven Renault-ägare! :-)
Det blev en Scénic -02:a med 2-liters motorn! Är mycket nöjd hittils, hoppas att det förblir så... :-D

/Andreas
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Grattis [:D] Det är en bra bil du köpt.. och 2.0 motorn är mycket trevlig. /Christer
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Vi köpte en Scénic 02:a förra året. Hade gått drygt 3000 mil, automatlåda. Det som vi har haft problem med är bromsar, mittkonsollen fram (där luftkond, stereo och panel finns).

Allt har givetvis ordnats på garantin (Bilias Happy "Meal"), men det har varit lite småstruligt.

Nu när familjen blivit väsentligt större så kommer den (tyvärr) att bytas ut mot en större bil. Det går liksom inte att få in bagage i bagageluckan när där står en tvillingvagn... [:)]
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Klocktornet> Finns väl en stooor Scenic nu... ;-)
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

elak ekorre
Jodå och man springer (med och utan barnvagnar) som en osalig ande hos Renaulthandlaren ... Återkommer när det blir ett köp och även med mina intryck.

Har än så länge bara kört Scenic II, inte Grand S. Och om Scenic II finns bara ett uttryck: [:)] (m u a att jag anser att den inte har samma egna karaktär i utseendet som Scenic I, men det står jag ut med).
STBORJJO
Posts: 3
Joined: 06 Apr 2005, 03:50

Post by STBORJJO »

Hade tidigare en -99b. Fick ständigt byta bromsklossar, hade även lite rost bakre skärmkanter. Har nu en -04 och är än så länge supernöjd.
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Hrrmmm ... har nu provkört en Grand Scenic och det är väl ingen idé att börja lista allt som är bra. Skulle få hålla på alltför länge. Så låt mig uppehålla mig vid det mindre "braiga" eller till och med direkt dåliga.

* A-stolparna skymmer. Inte jämt, men särskilt när man skall svänga i korsningar. Värre med högerstolpen än vänsterstolpen.
* För små ytterspeglar.
* Detaljkvalitet på sådant som lådor, knappar och dylikt hade faktiskt kunnat varit högre. Vet inte varför, men vissa materialval luktar sunkig italienare lång väg.
* Den demobil som provkördes hade vajsing på rattinställningslåset. Ganska oskönt och sunkigt problem på en SPRILLANS ny bil.
* Slö, men exakt styrning. Svårt att beskriva, men det är något där jag har lite svårt med.
* "Discoinstrumentbrädan" suger inte fårpäls, men det lär ta några veckor innan man vant sig med den.
* Dörrstängningen: jag måste ta i mer än önskvärt för att det inte skall förbli halvstängt.
* Larmet tjuter när startkortet sitter i, bilen är avstängd och dörren öppnas. Jösses, på gränsen till idioti.
* Hallå, detta är en familjebil! Hur ser då tyg- och inredningsvalen ut? Samtliga tyger och inredningar utom 15.000 kronorstillvalet med mörkt läder är ljusa. Vad får det för effekt när snoriga, leriga, smutsiga barn hoppar in i bilen? Tja, ni listar ut det själva. Osmarta färgval. Det hade gått att ha en ljus färg och resten mörka (eller åt det hållet eller hälften ljusa/hälften mörka). Nu är det tvärtom (för sporttextilen som är någorlunda mörk ser ut att ha suttit i en upphottad Ford Escort -87, den kan man inte ha).
* Halvsvårt att hitta en riktigt skön förarställning för långåkning. Är enklare i gamla Scenicen. Man sitter dock bra - inte tu tal om saken.
* Kan någon förklara för mig poängen med att kunna växla "semimanuellt" med en automatväxellåda om 4 växlar för en familjebil som har (rätt begränsade, dock fullt tillräckliga) 136 hk och väger 1,5 ton?
* Risken för ett barn att få foten genomborrad av mellanstolarnas "pinnar" när mellanstolarna fälls åter i golvet är STOR. Se upp med detta ni som tänker placera barn längst bak.
* Det där med helljus och halvljus och lattjolajbanljus måste man nog läsa instruktionsboken för att få full koll på.
* Lyckades inte lista ut vilken knapp man skall trycka på (om det finns någon) för att enbart låsa bakdörrarna.
* Startkortet har tre runda "fördjupningar"; öppna-låsa-och en tredje som jag inte vet vad den är för. Demobilens startkort är så "utnött" att man inte längre kan se det "låsta låset" och "det öppna". En sådan sak hade de kunnat göra något mera skarp när de göt korten.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, att det finns även negativa saker som man bör ta hänsyn till när man skaffar sig en Scénic II/Grand Scénic. Men låt er inte luras; jag gillar bilen skarpt! [:D]
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Så har man äntligen fått hem sin nya Donna, en Grand Scénic. Och som lök på laxen är det väl då bara att spä på med ytterligare tips för hugade spekulanter (förtrösta icke, jag kommer även så småningom att fylla på med positiv kritik på bilen [:)]);

* Farthållaren har *mycket* svårt att hålla exakt hastighet. Tenderar att ligga 1-2 km/h över den inställda (gör inte så mycket egentligen, men om farbror Blå är ute så vet man ju aldrig, det kan ju vara den där extra kilometer-i-timmen som gör det...).

* Insynsskyddet för Grand Scénic lyfter sig icke uppåt när man öppnar bagageluckan. Det är en designmiss att den inte "följer med". Eller är det så på alla bilar som har "rullskydd"?

* Känsliga fönsterhissar; Lätt att trycka ned hela fönstret, när man bara vill ta ned den lite grann.

* Knappen för stolsvärmen vet man var den sitter, men nedanför stolssitsen "till höger" (förare) och "till vänster" (framsätespassagerare) är en inte helt lyckad lösning, även om man på det sätter minskar "knapphysterin" i mittkonsolen.

* Vindbrus från ytterspeglarna från cirka 90-95 km/h. Inte störande, men klart hörbart. Annars är bilen mycket tyst.

* Får finfin busskänsla (för Dig som inte gillar att Scénic dras med detta är det säkert ett minus så jag noterar det här trots att jag anser precis tvärtom); lätt att ställa in såväl stol som ratt för att få den där "bussiga" känslan. Härligt faktiskt!

Tja, det var väl allt för den här gången. Men Du som läser detta skall inte låta Dig avskräckas; jag har köpt en Grand Scénic för att det är den klart bästa bilen i "lilla MPV-klassen" eller vad man nu skall kalla minibussarnas miniversioner för. Därför tål också Renault Megane Grand Scénic (hehe, ytterligare ett problem; namnet är för långt!) kritiken.
User avatar
elak_ekorre
Posts: 28
Joined: 21 Mar 2005, 13:48
Location: Säffle
Contact:

Post by elak_ekorre »

Låter som om du är hyffsat nöjd... :-)
Vad blev det för motoralterativ?
RobertSik
Posts: 2
Joined: 02 Aug 2005, 11:07
Location: Sweden

Post by RobertSik »

Hej, är inskriven 'newbie' här men har haft många Renaulter i mitt liv parallellt med frugan, 5 GTS, Espace '94, Scénic 2.0 RXi, Scénic 1.4 16V, Espace 2.0T, Kangoo 1.6 16V och nu senast Grand Scénic 2.0T Elegance. Alltså lite hoppande hit och dit. Kan man känna sig bättre än i en Espace - speciellt den med 2.0T? Den blev lite väl dyr i drift för att för det mesta åka ensam i den MEN VILKEN BIL! Nåväl, sneglade då på den nya Grand S med samma motor. Pga. den högre utväxlingen känns den inte lika sanbb i acclerationen faktiskt men tack vare den högre utväxlingen kör jag 2 dl mindre bensin per 10 mil. Det gör faktiskt en del med dagens bensinpriser. Bilen är rätt tung så det skadar ju aldrig med lite kraft under huven. Mest tror jag att jag uppskattar glastaket - ger ett väldigt ljus i kupén. Lite bullrigare än Espacen men går väldigt fint och stabilt på vägen och ett verkligt stort bagagerum. Fördelen är också att man slipper i och ur med de tunga stolarna som var i Espacen. Den här behåller jag ett bra tag till.
andersss
Posts: 6
Joined: 02 Aug 2005, 11:47

Post by andersss »

Många bra synpunkter här! När vi byter bil härnäst blir det nog en Scénic igen, Grand eller "vanlig" (om det inte blir en Citroën, älskar cittror :), men funderar lite på kostnader - har ni koll på hur mycket dyrare i drift Granden är jämfört med den vanliga Scénicen? Bensin, försäkring, skatt...
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Jahapp, så var det dags då att efter ett par månaders åkande *sammanfatta* de viktigaste positiva aspekterna av mitt RGS-ägande;

1. Bekvämlighet; stor och bekväm att köra/åka/lasta. Den som klagar på utrymmesbrist är antingen vanvettigt överviktig/har för många barn eller skrotsamlare.
2. Barnvänlighet; barnen sitter högt och är lätta att "lasta" i/ur.
3. Driftsekonomi; bränsleförbrukningen bara minskar och minskar ju mer man kör; var uppe i cirka 0,92 l/m i början, är nu nere i 0,77 l/m efter BARA 250 mil körda och det med en automatlåda i stads- och begränsad landsvägstrafik.

Den som vill veta mer eller inte förstår vad jag menar hänvisas vänligen till närmaste Renaulthandlare.
andersss
Posts: 6
Joined: 02 Aug 2005, 11:47

Post by andersss »

De positiva aspekterna gäller även för min Scenic -98, den främsta negativa aspekter är detaljkvaliten som helt enkelt är usel! Tyvärr, för det är ju en superbil egentligen. Har det blivit bättre i de nyare Scenicerna? Hoppas det annars får det väl bli en japan vid nästa byte :(
Klocktornet
Posts: 37
Joined: 22 Apr 2004, 13:39

Post by Klocktornet »

Har roat mig med att samla ihop några av tidnings/tidskriftsbedömningarna av RGS versus Toyota Corolla Verso (vilket är den bästa utmanaren i klassen, nya Opel Zafira inkluderad)

Betyg på Renault Grand Scénic jämfört med Toyota Corolla Verso (TCV)

Tidning/tidskrift - Betyg i % - Omdöme
Uppsala Nya Tidning - 80 - Bättre än TCV
Göteborgs-Posten - 80 - Likvärdig med TCV
Teknikens Värld - 80 - Sämre än TCV
What Car - 80 - Bättre än TCV
Arbetarbladet Gävle - 80 - Likvärdig med TCV
Expressen - 76 - Sämre än TCV
Aftonbladet - 73 - Sämre än TCV
Auto, Motor & Sport - 70 - Sämre än TCV
Vi Bilägare ? i.u. - Bättre än TCV
Ystads Allehanda ? i.u. - Bättre än TCV?
Gefle Dagblad ? i.u. - Bättre än TCV

Slutresultat: Något bättre än TCV (6 av 11), men läser man det finstilta ser man att det totalt sett är "dött lopp".
Post Reply