...snart ska Juvan hem...fler frågor...
Moderator: Forumpolisen
...snart ska Juvan hem...fler frågor...
Bilproduktion under efterkrigstidens första år i Frakrike tycks mig vara kopiös.
Enligt en hemsida vars namn jag tillfälligt glömt men för några år sedan gjort anteckningar ifrån, tillverkades Juva-chassinumren 10800001-1092192 mellan september och december 1946. Om man maximerar tiden från den 1/9-31/12 ger det 122 tillverkningsdagar. Antar att de körde veckan runt och även klockan runt. Då hann man med 12.191 bilar under den perioden.
12191/122 ger 99,92623 bilar per dag.
Är det averkligen sant? Hundra bilar om dagen 1946?
En fransos skruvade således fast 99,9263 renaultemblem i nosen på kärran varje dag (Av vilken salig far putsade ett 1953-1958)och en annan drog fast runt sexhundra fälgmuttrar per dag. Sista fransosen i gänget knuffade ut hundra bilar genom porten per dag. Nej förlåt! 99 hela bilar och en låda reservdelar som räckte till 0,9263 fordonsenheter.
Hur många bilar bygger biljättarna idag per dygn?
Enligt en hemsida vars namn jag tillfälligt glömt men för några år sedan gjort anteckningar ifrån, tillverkades Juva-chassinumren 10800001-1092192 mellan september och december 1946. Om man maximerar tiden från den 1/9-31/12 ger det 122 tillverkningsdagar. Antar att de körde veckan runt och även klockan runt. Då hann man med 12.191 bilar under den perioden.
12191/122 ger 99,92623 bilar per dag.
Är det averkligen sant? Hundra bilar om dagen 1946?
En fransos skruvade således fast 99,9263 renaultemblem i nosen på kärran varje dag (Av vilken salig far putsade ett 1953-1958)och en annan drog fast runt sexhundra fälgmuttrar per dag. Sista fransosen i gänget knuffade ut hundra bilar genom porten per dag. Nej förlåt! 99 hela bilar och en låda reservdelar som räckte till 0,9263 fordonsenheter.
Hur många bilar bygger biljättarna idag per dygn?
99,92623 fördelat på 24 timmar ger 4,1635 bilar per timme eller en bil per 14 minuter och 25 sekunder. Åtminstone emblem-montören borde således inte ha behövt jobba ihjäl sig... [;)]
Man ser ju ibland gamla journalfilmer som visar Fords löpande band på 30-talet. Det gick förvånansvärt snabbt redan då, det var inte många sekunder mellan bilarna...
Man ser ju ibland gamla journalfilmer som visar Fords löpande band på 30-talet. Det gick förvånansvärt snabbt redan då, det var inte många sekunder mellan bilarna...
Renault är och var en STOR biltillverkare, som redan på 30-talet hade flera fabriker. Suget efter nya bilar efter andra världskriget var enormt. Bristen på bilplåt var en hämsko, men 100 bilar om dagen är helt rimligt! I Sverige handlade man med kontrakt på Volvo PV 444 som inte ens fanns tillverkade och när produktionen kom igång körde man på så att alla bilar 1947-50 fick åremodellskod -47 man han väl inte ändra! Därav alla PV A-modell som sälja som 47-or!