Spärr på 3500 varv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Spärr på 3500 varv

Post by Dickan »

Tjena...

Undrar om någon känner igen detta..

När ja trycker lite på gasen på min renault 19rt "f3n motorn"
så går den bara till 3500 varv av 7000 totalt.. Då slår den tillbaks.. ska det vara så?
kan man ta bort "spärren" eller göra något annat åt det?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Spärr? Nee ... har inte märkt nån under 6000 i alla fall.
Måste vara fel på tändning eller insprutning... Dör den helt vid 3500 eller börjar den misstända eller vad händer?
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

Den slår liksom tillbaks som en moped
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

kolla så inte katten sitter igen !
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Händer det vid 3500 både om du kör och om du tomgångsvarvar?
Problem med igensatt bränslefilter, luft- eller katt borde märkas tidigare vid belastning alltså då man kör.
Kolla fördelarlocket också, kolet i mitten brukar fastna så det inte fjädrar ut mot rotorn. Jordflätorna mellan block och chassie tar också slut med tiden, det kan nog ge skumma fel..
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det händer väl inte direkt vid 3500varv. Men det kan vara vissa bitar som sitter igen. Samma med bränslefilter. Mitt bränslefilter på mazdan satt igen sig och bilen tappade ork vid 2500 ungefär. Men som sagt det kan ju vara tänddelar också. Så kolla dessa grejjer med. Ganska lätt att felsöka sådana delar =)
User avatar
Dickan
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2005, 19:19

Post by Dickan »

Det är ingen fel på orken.. om ja står still o varvar eller om ja öser på i2an 3an med fler så stoppar den vid 3500 varv exakt..
låter som den inte får lust eller något.. Ja kommer inte åt luftfilert än, för skruvarna är sönder rostade..
kent
Posts: 65
Joined: 06 Jan 2003, 13:19
Location: Sweden
Contact:

Post by kent »

Nu är jag inte så insatt i moderna Renaulter[:D] men jag har ett förslag på ditt fel. Många moderna motorer har en säkerhets anordning inbyggd i elekronik boxen. När ett fel uppstår i tändning eller i motorns nollpunkts system så träder ett varvtals skydd in för att inte motorn ska skadas. Nollpunktgivare kan sitta på svänghjulet eller på kammen och på en del bilar sitter det på båda två.
Om det här är rätt eller fel vet jag inte men det är bara ett förslag.

Renault 12 bilen som svänger med alla fyra hjulen [:D].
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Sannolikheten att luftfiltret behöver bytas är nog ganska stor om skruvarna har rostat fast. [8D]
Men visst är det konstigt att problemet uppstår precis vid 3500 varv. Kent kan vara på rätt spår, elektroniken går kanske in i "limp home mode" (vanligt i andra bilar) när den är missnöjd med nån givaresignal. Det skulle ju kunna vara onormalt lågt ingastryck pga igensatt luftfilter.... Sen skulle jag nog kollat bränslefiltret också
Post Reply