Hjälp ! Bromskivor !

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mikber

Hjälp ! Bromskivor !

Post by mikber »

Hejsan !

Jag skall byta bromskivor på min Renault Laguna RXE 98 års modell. För att jag ska kunna köpa nya så måste jag kontrollera vad jag har för storlek på bromskivan då det finns 2 st olika storlekar på skivan, Glad i hågen gick jag nu ut i snöryran o plocka bort det ena framdäcket för att mäta. Döm av min förvåning [xx(] att navet sitter ivägen så jag kan inte exakt mäta av storleken på bromskivan, Det finns 2 modeller, den ena är på 5-håls fälg, 280x24mm och den andra är på 5-håls fälg, 262x22mm. Det skiljer sig 2 ynka cm, Men eftersom navet sitter ut en bit så kan jag inte avgöra vilken storlek jag ska ha. Är det någon som vet det ??

Då säger väl någon att du kan väl byta om det är fel storlek, Javisst kan man det, Men jag kommer beställa av min käre far som bor ca 40 mil härifrån som skickas sakerna till mig, Det är då dyrt att skicka tebax sakerna så undviker jag helst det.

Tack på förhand
A-K

Post by A-K »

står det inte ngt i instruktionsboken om det??
mikber

Post by mikber »

Nej Tyvärr ! Hade också hoppas på det.
chh

Post by chh »

har du ingen ståltråd? då kan du böja den som ett U och lägga ändrana på skivkanterna,sedan mäta mellan ändarna. Eller om du har en stor tving, går också med en tumstock om du formar den som ett U /Christer
Erik R19

Post by Erik R19 »

kan du inte mäta omkretsen med ett måttband och sen dividera med 3.14
diameter = omkrets / pi
om det nu går att få måttbandet genom oket...
mikber

Post by mikber »

Nej Tyvärr. Men Jag ska försöka kolla upp det med ståltråd eller ett stort skjutmått så kanske man kan man mäta det.
mikber

Post by mikber »

Varför ska det vara så krångligt, Har nu provat med det mesta o ger snart upp.
A-K

Post by A-K »

oki, gå in på en bilfirma där du bor o fråga dem, de bör ju kunna hjälpa dig...
mikber

Post by mikber »

Det trodde jag med så jag ringde runt till olika bilfirmor, Jag blev inte förvånad, Dom viste inte heller.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Beror inte storleken på skivan vad för slaks ok du har, det brukar ju vara Bendix eller Girling. Och de varierar från bil till bil på samma årsmodel.
Post Reply