Motorns Läge

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Opti

Motorns Läge

Post by Opti »

Har haft ur motorn i min Clio 16v 91 och undrar nu om man kan mäta sig fram på nåt bra sätt hur motorn ska sitta eftersom motorfästerna är justerbara. antar att det är rätt viktigt så att det inte blir några spänningar i grenröret eller har jag fel?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

drivaxlar är ledade och grenröret fjäderbelastat. Kan det spela roll hur man drar fast motorn då ? Jag har bytt några motorer men har faktiskt aldrig tänkt på detta problem.
Opti

Post by Opti »

då hade jag ju inget problem alltså. Tack för hjälpen
zerotonine

Post by zerotonine »

Jag monterade i en Clio 16v motor i min renault 5, testade bygga egna motorfästen men fick nog motorn att ligga något snett så jag slet sönder vänstra drivaxlen gång på gång (två). Köpte beg. fästen från en GTE så nu ligger motorn som den ska....
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Bygger man fästena själv så kan ja tänka mig att det blir för allvarliga vinklar. Ja monterade 16v motor i GTE också och det var inga problem ...
zerotonine

Post by zerotonine »

Då hade du dina gamla GTE motorfästen till hands? Jag byggde på en 1.1L R5 TL... Inga org. motorfästen som passade och det va omöjligt att få skroten att plocka ur några till mig... byggd egna... fy fan... inget skoj!!!
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Aha då förstår ja =) ja det är lite mer bökigt då. Motorn ska ju självklart inte luta eller stå alltför snett. Den ska juh även kunna röra sig vid gaspådrag mm
Post Reply