Byte av vattenpump vid kamremsbyte?
Moderator: Forumpolisen
Byte av vattenpump vid kamremsbyte?
Hej!
Blev lite nyfiken när jag såg att någon blev rekommenderad att byta vattenpump i samband med kamremsbytet. "Dum fråga": Varför??? Anledningen till att jag frågar är att jag själv gjort ett byte ganska så nyligen - spännrullar, rem, plastpluppar - ja hela kitet! Men inte vattenpumpen...
Vet att det ingår byte av vattenpump vid 12000 mila service, då även kamremmen "skall" bytas (eller efter 5 år). Har en Mégane Coupé av årgång 99, så jag tog det säkra för det osäkra å bytte remmen.
Överlever inte vattenpumpen ett kamremsbyte i halvtid?
Om man nu bytt kamrem innan 12000 mil, kan man skippa bytet vid 12000-mila servicen och glatt köra omkring i 5 år, eller skall man byta den igen? Sorry alla "dumma frågor" [;)]! Jag längtar till jag får min Haynes manual på fredag [:)][:)][:)]
Taxam för svar om någon vill räta ut mina frågetecken!
Blev lite nyfiken när jag såg att någon blev rekommenderad att byta vattenpump i samband med kamremsbytet. "Dum fråga": Varför??? Anledningen till att jag frågar är att jag själv gjort ett byte ganska så nyligen - spännrullar, rem, plastpluppar - ja hela kitet! Men inte vattenpumpen...
Vet att det ingår byte av vattenpump vid 12000 mila service, då även kamremmen "skall" bytas (eller efter 5 år). Har en Mégane Coupé av årgång 99, så jag tog det säkra för det osäkra å bytte remmen.
Överlever inte vattenpumpen ett kamremsbyte i halvtid?
Om man nu bytt kamrem innan 12000 mil, kan man skippa bytet vid 12000-mila servicen och glatt köra omkring i 5 år, eller skall man byta den igen? Sorry alla "dumma frågor" [;)]! Jag längtar till jag får min Haynes manual på fredag [:)][:)][:)]
Taxam för svar om någon vill räta ut mina frågetecken!
Inga frågor är dumma...
Beror ju lite på motorkonstruktion, vissa vattenpumpar drivs av kamremmen och andra av aggregatremmen.
Om den drivs av kamremmen så måste alla kåpor som man tar bort vid kamrems byte demonteras för att se om det läcker, om den sen måste bytas så säger Renault att man aldrig ska återmontera en borttagen kamrem.
Om den drivs av aggregatremmen så sitter den oftast så "ytligt" att man borde se ett läckage utan att demontera allt för mycket.
Alltså kan det skilja ganska mycket tidsmässigt för ett byte och arbetskostnad och tid går ju hand i hand!
Pris på en pump skulle jag gissa ligger på runt 500-1000kr.
Beror ju lite på motorkonstruktion, vissa vattenpumpar drivs av kamremmen och andra av aggregatremmen.
Om den drivs av kamremmen så måste alla kåpor som man tar bort vid kamrems byte demonteras för att se om det läcker, om den sen måste bytas så säger Renault att man aldrig ska återmontera en borttagen kamrem.
Om den drivs av aggregatremmen så sitter den oftast så "ytligt" att man borde se ett läckage utan att demontera allt för mycket.
Alltså kan det skilja ganska mycket tidsmässigt för ett byte och arbetskostnad och tid går ju hand i hand!
Pris på en pump skulle jag gissa ligger på runt 500-1000kr.
Vattenpumpen kostar cirka 400-500:-
Helmia Bil tar ut 2000:- i arbetskostnader för att byta.
Jag behöver förmodligen byta på min, för den läcker vatten någonstans.
Antar att det är vattenpumpen. Bilen har rullat cirka 8500 mil.
Fast med min vanliga tur beror läckaget säkert på något annat & dyrare [xx(]
Helmia Bil tar ut 2000:- i arbetskostnader för att byta.
Jag behöver förmodligen byta på min, för den läcker vatten någonstans.
Antar att det är vattenpumpen. Bilen har rullat cirka 8500 mil.
Fast med min vanliga tur beror läckaget säkert på något annat & dyrare [xx(]
Jo, självklart minskar det i behållaren. Frågan är om alla har stenkoll på den exakta nivån, 1cm skillnad i behållaren kanske man inte märker om man inte kollar så ofta.
För att tempen ska gå upp måste man ha förlorat ganska mycket kylvätska.
Dom pumpar jag har bytt har inte läckt så mycket att det rinner/droppar ur dom, det blir som en vit hård massa när det läcker så där lite.
Tycker iallafall att man bör byta pump vid minsta antydan till läck när man ändå har brallorna nere...
För att tempen ska gå upp måste man ha förlorat ganska mycket kylvätska.
Dom pumpar jag har bytt har inte läckt så mycket att det rinner/droppar ur dom, det blir som en vit hård massa när det läcker så där lite.
Tycker iallafall att man bör byta pump vid minsta antydan till läck när man ändå har brallorna nere...
Tycker iallafall att man bör byta pump vid minsta antydan till läck när man ändå har brallorna nere...
[/quote]
[;)][;)][;)]
Vilken pump syftar du på???
Äh, skojade bara.
Synd att man inte visste det innan man bytte kamremmen. Kanske lite onödigt att ge sig in på att byta "bara för sakens skull" om det är så att man helst inte skall sätta tillbaka den rem som sitter på (även om den är snudd på sprillans ny). Well, får fördjupa mig i ämnet ytterligare, eftersom jag lider av kunskapsläckage när det gäller bilar [:)]
[/quote]
[;)][;)][;)]
Vilken pump syftar du på???
Äh, skojade bara.
Synd att man inte visste det innan man bytte kamremmen. Kanske lite onödigt att ge sig in på att byta "bara för sakens skull" om det är så att man helst inte skall sätta tillbaka den rem som sitter på (även om den är snudd på sprillans ny). Well, får fördjupa mig i ämnet ytterligare, eftersom jag lider av kunskapsläckage när det gäller bilar [:)]
Hej Pia
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Megane2</i>
<br />Hej Pia
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Så klart att det är ordentligt gjort när det är en "COTECH" som har skruvat med bilen[:)][:p]
D va absolut inte meningen att ifrågasätta din kompetens Mats[:I]
Det där priset från Helmia: gällde inte det F7R?
Den pumpen drivs väl av aggregatremmen[?] Rätta mig om jag har fel.
Isåfall kanske priset är rimligt.
<br />Hej Pia
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Så klart att det är ordentligt gjort när det är en "COTECH" som har skruvat med bilen[:)][:p]
D va absolut inte meningen att ifrågasätta din kompetens Mats[:I]
Det där priset från Helmia: gällde inte det F7R?
Den pumpen drivs väl av aggregatremmen[?] Rätta mig om jag har fel.
Isåfall kanske priset är rimligt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Megane2</i>
<br />Hej Pia
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tack Mats!!! [:)] Jag vet att jag kan lita på dig!
Men du vet ju hur "fånig" jag är med min ögonsten!!! [:I]
På fredag byter vi avgassystemet mot ett Ferrita rostfritt sportsystem [:p]
<br />Hej Pia
Såg att du var lite orolig för det här med vattenpumpen
Jag kan lugna dig och berätta att när jag bytte remmen på din bil så var det första jag gjorde när jag plockat av remmen var att kolla om pumpen läckte eller om det var glapp i den.
Det fanns varken vit hård massa under pumpen eller något rent dropp läckage från den
Att byta vattenpump i samband med kamremms byte på 12000mil ÄR EN REKOMENDATION eftersom man ändå har allt ner plockat (kåpor och kamrem)
Det finns ingen bytesintervall på 12000mil på pumpen och att Helmia skulle ta 2000kr för att byta vatttenpump på en k4m 16 v tycker jag låter helt otroligt billigt med tanke på hur mycket jobb det är.
Om jag inte minns fel så tror jag vattenpumpen till din bil kostar 1200kr ink moms
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tack Mats!!! [:)] Jag vet att jag kan lita på dig!
Men du vet ju hur "fånig" jag är med min ögonsten!!! [:I]
På fredag byter vi avgassystemet mot ett Ferrita rostfritt sportsystem [:p]