R10 Montering skärmplåt
Moderator: Forumpolisen
R10 Montering skärmplåt
Hej Alla,
Har en liten fråga angående montering av de små plåtbitarna vi A.stolpen. Dom är en sorts förlängning av huven och har en förmåga att rosta bort. Problemet är att jag inte kommer ihåg hur den satt mot framrutans plåt, kitt eller? Samma fråga gäller även bakskärmarna hur de tätas mot C.stolpen kitt eller kederlist. Kanske svårt att begripa vad jag menar men jag gör ett försök.
/Conny
Har en liten fråga angående montering av de små plåtbitarna vi A.stolpen. Dom är en sorts förlängning av huven och har en förmåga att rosta bort. Problemet är att jag inte kommer ihåg hur den satt mot framrutans plåt, kitt eller? Samma fråga gäller även bakskärmarna hur de tätas mot C.stolpen kitt eller kederlist. Kanske svårt att begripa vad jag menar men jag gör ett försök.
/Conny
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Ring till Mathias Asp, han kan allt om lilla trekanten. http://www.clubrenaultsverige.com/model_specialist.asp
Mats
Mats
Hej Conny!
Har inte varit inne här på forumet på ett bra tag så jag missade din fråga, men nu ska jag försöka besvara den [:D]
De s.k. trekanterna vid vindrutan brukar ofta vara rostiga, i olika stadier av "nedbrytning" med hänsyn till hur rostiga skärmen och hjulhuset i övrigt är. Trekanten sitter punktsvetsad på ett par ställen mot "ramen" för vindrutan och A-stolpen.
Sedan är det en specialtätning mellan rutramen och trekanten. Man skulle kunna kalla den för "Renaulttätning". Det är en tunn karosserikittstätning som ska vara svart. Denna tätning skall även vara mellan trekant och skärm om man vill vara noga, samt i yttre springor mellan skärm och kaross. Man kan t.ex. använda Berner karosserikitt som finns i svart, men detta finns inte att köpa i handeln. Prata i så fall med en lackeringsfirma, de borde kunna ta fram det. Annars kan du använda grått karosserikitt, t.ex. Plastic Padding som går att måla över med svart färg. Dock blir det ju mer jobb. Jag har använt Plastic Paddings PP-Flex fog/tätningsmassa, vilken är svart och torkar till en bra yta, till de ställen där det ska vara svart tätning. Den tål avfettning och kemikalier. Tänk bara på att maskera ordentligt innan du drar tätningen. Samma tätning kan du även använda när du tätar bakskärmarna mot c-stolpen, samt springorna framtill och baktill mellan karossen och skärmarna.
Jag har lite bilder på min R0-sida (www.r10-siten.com) på hur det kan se ut med rostlagning av trekanterna. Titta gärna i där under "Våra R8/R10 -> Vår R10 Major -> Renoveringen". Jag gjorde repplåtarna själv, men jag tror även du kan köpa nya trekantplåtar av Kjell Svensson i Hbg, tfn 042-77008.
Om du vill kan jag skicka över bilder på hur det kan se ut. Slå gärna en signal också så kan jag förklara bättre.
Hoppas jag besvarat din fråga någorlunda iaf [:)]
Mvh
Mathias Asp
Har inte varit inne här på forumet på ett bra tag så jag missade din fråga, men nu ska jag försöka besvara den [:D]
De s.k. trekanterna vid vindrutan brukar ofta vara rostiga, i olika stadier av "nedbrytning" med hänsyn till hur rostiga skärmen och hjulhuset i övrigt är. Trekanten sitter punktsvetsad på ett par ställen mot "ramen" för vindrutan och A-stolpen.
Sedan är det en specialtätning mellan rutramen och trekanten. Man skulle kunna kalla den för "Renaulttätning". Det är en tunn karosserikittstätning som ska vara svart. Denna tätning skall även vara mellan trekant och skärm om man vill vara noga, samt i yttre springor mellan skärm och kaross. Man kan t.ex. använda Berner karosserikitt som finns i svart, men detta finns inte att köpa i handeln. Prata i så fall med en lackeringsfirma, de borde kunna ta fram det. Annars kan du använda grått karosserikitt, t.ex. Plastic Padding som går att måla över med svart färg. Dock blir det ju mer jobb. Jag har använt Plastic Paddings PP-Flex fog/tätningsmassa, vilken är svart och torkar till en bra yta, till de ställen där det ska vara svart tätning. Den tål avfettning och kemikalier. Tänk bara på att maskera ordentligt innan du drar tätningen. Samma tätning kan du även använda när du tätar bakskärmarna mot c-stolpen, samt springorna framtill och baktill mellan karossen och skärmarna.
Jag har lite bilder på min R0-sida (www.r10-siten.com) på hur det kan se ut med rostlagning av trekanterna. Titta gärna i där under "Våra R8/R10 -> Vår R10 Major -> Renoveringen". Jag gjorde repplåtarna själv, men jag tror även du kan köpa nya trekantplåtar av Kjell Svensson i Hbg, tfn 042-77008.
Om du vill kan jag skicka över bilder på hur det kan se ut. Slå gärna en signal också så kan jag förklara bättre.
Hoppas jag besvarat din fråga någorlunda iaf [:)]
Mvh
Mathias Asp
Hej och tack för svaret,
Har inte hunnit till "trekanterna" än då all annan svetsning drog ut på tiden och den fina grundfärgen skulle ha tre dygn på sig att torka (PU111). Men jag kommer nog dit till slut om inte familjen kräver annat. Bitarna har jag redan köpt av kjell sedan tidgare samt annat smått och gott då vi haft en hel del kontakt genom åren.
Din sida brukar jag ofta surfa in på och titta på dina bilder både på och efter renoveringen av 10órna. Klart uppskattad och fylld med bra information. La upp en länk på min egen leksite till projektet
där några bilder finns på racern. www.urberget.se/renault.asp
/Conny
Har inte hunnit till "trekanterna" än då all annan svetsning drog ut på tiden och den fina grundfärgen skulle ha tre dygn på sig att torka (PU111). Men jag kommer nog dit till slut om inte familjen kräver annat. Bitarna har jag redan köpt av kjell sedan tidgare samt annat smått och gott då vi haft en hel del kontakt genom åren.
Din sida brukar jag ofta surfa in på och titta på dina bilder både på och efter renoveringen av 10órna. Klart uppskattad och fylld med bra information. La upp en länk på min egen leksite till projektet
där några bilder finns på racern. www.urberget.se/renault.asp
/Conny
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ortcon</i>
<br />Hej och tack för svaret,
Har inte hunnit till "trekanterna" än då all annan svetsning drog ut på tiden och den fina grundfärgen skulle ha tre dygn på sig att torka (PU111). Men jag kommer nog dit till slut om inte familjen kräver annat. Bitarna har jag redan köpt av kjell sedan tidgare samt annat smått och gott då vi haft en hel del kontakt genom åren.
Din sida brukar jag ofta surfa in på och titta på dina bilder både på och efter renoveringen av 10órna. Klart uppskattad och fylld med bra information. La upp en länk på min egen leksite till projektet
där några bilder finns på racern. www.urberget.se/renault.asp
/Conny
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hej!
Tack, kul att min sida är uppskattad! Alltid roligt om den är till nytta för andra med tips osv.
Tittade in på din sida. Kul att se fler R10-projekt på G [:D] Såg att det är en del jobb på karossen, men den ser ju ändå rätt hyffsad ut. Har sett värre grejer. Ska bli kul att följa projektet!
Lycka till! [:)]
<br />Hej och tack för svaret,
Har inte hunnit till "trekanterna" än då all annan svetsning drog ut på tiden och den fina grundfärgen skulle ha tre dygn på sig att torka (PU111). Men jag kommer nog dit till slut om inte familjen kräver annat. Bitarna har jag redan köpt av kjell sedan tidgare samt annat smått och gott då vi haft en hel del kontakt genom åren.
Din sida brukar jag ofta surfa in på och titta på dina bilder både på och efter renoveringen av 10órna. Klart uppskattad och fylld med bra information. La upp en länk på min egen leksite till projektet
där några bilder finns på racern. www.urberget.se/renault.asp
/Conny
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hej!
Tack, kul att min sida är uppskattad! Alltid roligt om den är till nytta för andra med tips osv.
Tittade in på din sida. Kul att se fler R10-projekt på G [:D] Såg att det är en del jobb på karossen, men den ser ju ändå rätt hyffsad ut. Har sett värre grejer. Ska bli kul att följa projektet!
Lycka till! [:)]