Lagunakombi och framvagnsproblem
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Dec 2004, 16:33
- Location: Sweden
Lagunakombi och framvagnsproblem
Ny här..
Vi har en lagunakombi-99 som vi hela tiden har haft djävulska framvagnsproblem med.. allt slits i ett rasande tempo, vi har bytt drivknutar 3 ggr,styrleder x 2, hjullager x2,drivaxel x1
Bilen har nu gått ca 17.000 och allt är i stort sett bytt sedan 10.000
Kör normalt och servar bilen regelbundet.
Är verkligen dessa delar av så dålig kvalitet, eller är det något annat problem bakom ?
Jämnför med min gamla opel omega -92 som har gått 27.000 och jag aldrig har bytt en framvagnsdetalj på (rosten är en annan femma!!)
Har även haft diverse tjafs med biliaverkstaden som sköter service då dom vid vissa tillfällen inte har utfört (men tagit betalt för) begärd service som har resulterat i ras.
Har i övrigt även haft massor med fel på bilen.
Vad göra ?[xx(][xx(]
Vi har en lagunakombi-99 som vi hela tiden har haft djävulska framvagnsproblem med.. allt slits i ett rasande tempo, vi har bytt drivknutar 3 ggr,styrleder x 2, hjullager x2,drivaxel x1
Bilen har nu gått ca 17.000 och allt är i stort sett bytt sedan 10.000
Kör normalt och servar bilen regelbundet.
Är verkligen dessa delar av så dålig kvalitet, eller är det något annat problem bakom ?
Jämnför med min gamla opel omega -92 som har gått 27.000 och jag aldrig har bytt en framvagnsdetalj på (rosten är en annan femma!!)
Har även haft diverse tjafs med biliaverkstaden som sköter service då dom vid vissa tillfällen inte har utfört (men tagit betalt för) begärd service som har resulterat i ras.
Har i övrigt även haft massor med fel på bilen.
Vad göra ?[xx(][xx(]
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Dec 2004, 16:33
- Location: Sweden
Franska styrleder verkar hålla typ 8-15000 mil... dom verkar leva lite längre om man tätar gummibälgen med fett vid monteringen
Var noga att ha perfekt balans i framhjulen för att inte slita framvagnen i onödan. Drivknutarna rasar omgående om man får hål på en damask precis som på andra bilar. Men visst blir man fundersam över felfrekvensen.. R19 är antagligen en billig slit o slängmodell byggd för ett kort intensivt liv i paristrafiken men Laguna ska väl representera något bättre?
/e
Var noga att ha perfekt balans i framhjulen för att inte slita framvagnen i onödan. Drivknutarna rasar omgående om man får hål på en damask precis som på andra bilar. Men visst blir man fundersam över felfrekvensen.. R19 är antagligen en billig slit o slängmodell byggd för ett kort intensivt liv i paristrafiken men Laguna ska väl representera något bättre?
/e
Är det skillnad på framvagnsdetaljer på en kombi och en sedan?
Jag har en Laguna 96 sedan som precis har slagit över på 15.000 mil. Inte en enda detalj i framvagnen är bytt, inte ens en drivaxeldamask eller någon annan liten pryl. Kollade med förra (och enda tidigare) ägaren när jag köpte bilen och han hade inte rört en enda detalj, därför sitter jag bara och väntar innan det blir dags...men hittills inga problem. *Peppar, peppar*
Jag har en Laguna 96 sedan som precis har slagit över på 15.000 mil. Inte en enda detalj i framvagnen är bytt, inte ens en drivaxeldamask eller någon annan liten pryl. Kollade med förra (och enda tidigare) ägaren när jag köpte bilen och han hade inte rört en enda detalj, därför sitter jag bara och väntar innan det blir dags...men hittills inga problem. *Peppar, peppar*
Jag misstänker att Renås tätningarna på lager, leder och knutar är för klena för våra saltvintrar. Saltvattnet kryper in och ger rostskador och sen slits delarna ut i förtid... På kontinenten funkar dom säkert bättre där det bara är lite regnvatten som kan komma in.
Det borde betyda att det blir fler fel på bilar som går på hårdsaltade storstadsvägar än om man håller till ute i glesbygd eller ännu hellre i norrlands inland. Kan det stämma?
Det borde vara samma detaljer på kombi o sedan möjligen styvare dämpare och fjädrar på kombi
/e
Det borde betyda att det blir fler fel på bilar som går på hårdsaltade storstadsvägar än om man håller till ute i glesbygd eller ännu hellre i norrlands inland. Kan det stämma?
Det borde vara samma detaljer på kombi o sedan möjligen styvare dämpare och fjädrar på kombi
/e
-
- Posts: 3
- Joined: 13 Dec 2004, 16:33
- Location: Sweden
jag har pratat med en kompis där dom hade lagunakombi som firmabilar..-98-00 och dom bytte bort alla därför att reparationskostnaderna på just framvagns detaljer var skyhöga.
Jag gjorde just en sammanställning på reparationskostnader (ej normal service) och inser att vi har betalat drygt 40.000 i framvagnskostnader på fem år.. och då är inte en del saker som har gått på reservdelsgarantier med i det...
Aldrig mer en renault.. aldrig mer bilia..[:(!][xx(][V]
Jag gjorde just en sammanställning på reparationskostnader (ej normal service) och inser att vi har betalat drygt 40.000 i framvagnskostnader på fem år.. och då är inte en del saker som har gått på reservdelsgarantier med i det...
Aldrig mer en renault.. aldrig mer bilia..[:(!][xx(][V]