Clio 16v går mycket dåligt... hjälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Bara en stilla undran: har din renaultmekaniker, som du säger jobbar på Volvo, tillgång till en flödesbänk??! Om så inte är fallet så gäller fortfarande det som skrevs tidigare. Kan du komma på ett enda skäl till varför Renault inte själva gjort den modifieringen som du tror din mekaniker om att klara av, om det nu var så enkelt, innan dom skickade prototypen till gjuteriet. Tro mig när jag säger att dom tillbringat åtskilliga dagar i laboratoriet med trämodeller och modellera för att ta fram den form som ger det bästa flödet.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Ingen har sagt att detta är enkelt.

Det är inte mecken som gör detta, han har lämnat information om de som gör det. De arbetar till vardags med just detta.

Ett skäl till att inte renault gjort detta från början kan väl vara att de faktiskt gjuter motorn. Dessa motorer är massproducerade och inga hantverk..
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Men snälla rara främmande! Efter vad tror du dom gjuter? Kan det möjligen vara gjutformar? Och hur är dessa framtagna? Kan det möjligen vara med hjälp av modeller? Och hur är då dessa framtagna? Kan det möjligen vara med hjälp av flödesbänkar, hundratals arbetstimmar, datorer och mycket skickliga ingenjörer? Visst, kalla sedan resultatet för en massprodukt, men det betyder på intet sätt att inte funktionen skulle vara den allra bästa!! Hur tror du att Ferarri tillverkar sina motorer? Just det, dom gjuter dom. Vissa efterjusteringar görs, men dessa omfattar endast inpassning ex mellan kanal och inloppsrör.
Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, men kom inte till mig och påstå att något företag i Sverige kan modifiera ditt cylinderhuvud(kanalerna) på ett sådant sätt att det utan att vidtaga ytterligare modifieringar, ex kamaxelbyte, skulle påverka den avgivna effekten på ett för dig märkbart sätt.
Jag tycker att jag har klargjort vad jag anser om kanalmodifieringar både i detta och tidigare inlägg, så därmed avslutar jag denna "tråd".
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Varför inte ta lite extra på toppen och köpa en vassare kamaxel. Kanske man måste göra något med insputningen och insprutarna också?
Jag vet inte, bara en tanke när jag läste detta
FY
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Plockar ur motorn i min över vintern och låter renovera den. Toppen kommer kontrolleras så den inte slagit sig, i så fall planas så mycket som krävs. Den kommer planas hursomhelst, dock ytterst lite. I övrigt så skall jag låta balansera allt - viktigare än många tror! Är inte ute efter grymmemycket effekt. Det vore dock trevligt att ha så mycket effekt som det står i registreringsbeviset...
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by FUNGYEE</i>
<br />köpa en vassare kamaxel. Kanske man måste göra något med
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och när ni ändå håller på att köpa kamaxel till 16V´n, så varför inte köpa två? Förmodar det blir knas om man slänger dit endast en modifierad... [;)]
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Det skulle förstås vara kamaxlar. Men de som inte förstår detta, skall inte ens fundera på att byta kamaxel, kamaxlar.
Sedan, varför plana något som inte behövs.
Jag hade en gång en PV med B20 motor där vi lättade och balanserade sväghjulet men då var motorn på 2L med smidda kolvar dubla Weber och "en" grymm kam. mm. ca:180-200hk alltså topptrimmad.
Balansera en vanlig lätt trimmad motor är det värt pengarna?
MVH
FY
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jag menade inget illa med det där, var sagt med glimten i ögat. Skall genast sluta upp med sådant.

Och att jag gör det jag gör är för att jag har jobbet gratis, betalar endast för lager så jag tycker absolut det kan vara värt det.
Vet inte hur relevant det är, men när man jag körde R5 så testade vi att köra med en motor som inte var balanserad och en som var det. Och det var stor skillnad. Men som sagt, är väl ingen som åker en modern bil som bryr sig om vad för skillnad det gör på en gammal R5...
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
OK. Men det är ju lite svårt att se vad som är "glimten i ögat". Så när man läser det så blir man lite "purken".Jag har fått själv på taffsen för liknande saker här på forumet.Så man får hålla "tungan rätt i mun" här.Det fins alltid någon som blir iriterad för fel formuleringar, inkluderad mig själv som du såg.
Ha det så bra
FY
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

OT: Försökte symbolisera det hela med en smiley. Men det är sant, missförstånd sker så lätt när man diskuterar i skrivande form.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Men snälla rara främmande! Efter vad tror du dom gjuter? Kan det möjligen vara gjutformar? Och hur är dessa framtagna? Kan det möjligen vara med hjälp av modeller? Och hur är då dessa framtagna? Kan det möjligen vara med hjälp av flödesbänkar, hundratals arbetstimmar, datorer och mycket skickliga ingenjörer? Visst, kalla sedan resultatet för en massprodukt, men det betyder på intet sätt att inte funktionen skulle vara den allra bästa!! Hur tror du att Ferarri tillverkar sina motorer? Just det, dom gjuter dom. Vissa efterjusteringar görs, men dessa omfattar endast inpassning ex mellan kanal och inloppsrör.
Du är naturligtvis fri att tycka vad du vill, men kom inte till mig och påstå att något företag i Sverige kan modifiera ditt cylinderhuvud(kanalerna) på ett sådant sätt att det utan att vidtaga ytterligare modifieringar, ex kamaxelbyte, skulle påverka den avgivna effekten på ett för dig märkbart sätt.
Jag tycker att jag har klargjort vad jag anser om kanalmodifieringar både i detta och tidigare inlägg, så därmed avslutar jag denna "tråd".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu vet jag vad du anser lilla snälla rara okända. Klart att jag struntar i att göra något som helst åt min redan fullt optimerade motor. Jag trodde att man filade lite i toppen och dubblade effekten utan att det kostade ett öre, tack för att du öppnade mina ögon.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Du var mig en trevlig prick! Först tar du min hjälp, och får den, för att lösa de problem som du själv ej klarar av, därefter framställer du dig som någon form av "moderator" och ifrågasätter den som tidigare visat sig ha kunskaper i tillräcklig mängd för att hjälpa dig, för att avsluta det hela med att vara direkt otrevlig. Tänk efter lite, skulle alla på detta forum agera som du gör så skulle förmodligen ingen längre vara intresserad av att hjälpa till. En sak till, så länge som du använder den signatur som du gör idag så kan du inte påräkna någon mer hjälp från mig, och kanske inte heller från andra som har läst ditt inlägg och reagerat på det sätt du bemöter ett inlägg som tar upp faktiska förhållanden, med spydigheter. Att jag tog mig friheten att vara övertydlig(ironisk) var helt enkelt av den anledningen att jag i ett tidigare inlägg redogjort för hur utvecklingsarbetet ser ut hos motortillverkarna, vilket du helt bortsåg ifrån i ditt efterföljande inlägg!!
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Jag svarade med ett spydigt inlägg efter att ha läst ditt spydiga inlägg. Tonläget i ditt inlägg kändes överlägset och du verkar anse dig stå över andra här på forumet. Du var inte ironisk, snarare sarkastiskt vilket jag tydligt inte uppskattade. Jag ber om ursäkt för att denna tråd spårade ur. Alla som har läst denna tråd väljer själva om de vill "svartlista" mig från fortsatt hjälp ;)
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Att jag skulle "stå över andra här på forumet" är din tolkning. Själv kan jag, och säkert andra, konstatera av det som skrivits, att jag har en högre kunskapnivå än den som du visat prov på just i denna fråga. Om du, eller för den delen någon annan, har något att invända mot de "rättelser" jag har gjort av direkta felaktigheter i detta forum så står det den personen fritt att agumentera i sakfrågan, och göra detta på ett vänligt och korrekt sätt. Ett forum öppet för alla men med en hemvist i en förening, skall enligt mitt sätt att se det vara en förebild i det eller de ämnen som föreningen är tänkt att företräda. När det gäller en förening med sitt huvudintresse i ett bilmärke, som i detta fall, så är det av särskild vikt att dom som är medlemmar anstränger sig för att i största möjliga mån värna om en korrekt terminologi och ett korrekt språkbruk. Det är möjligt att jag är lite "miljöskadad" eftersom mitt yrke är att upplysa/undervisa. Detta kan vara en av anledningarna till min reaktion på ditt ifrågasättande vad gäller mina kunskaper i just motorkonstruktioner, även om det nu är åtskilliga år sedan jag undervisade i fordonselektronik. Ditt sätt att be om ursäkt på kan tolkas som om du ber alla om ursäkt utom mig. Även om du tyckte att mitt inlägg var "sarkastiskt" så kan du väl inte bortse från att det innehöll en teknisk beskrivning, vilken du inte bemötte, utan istället ägnade dig åt att vara otrevlig utan att därmed tillföra denna fråga något som helst av värde.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Kan meddela att allt är på plats igen och det fungerar fint än så länge.

Ligger det ingenting i det de här killarna håller på med?

http://www.roadster.se/Portning.html

Det finns massor med information om portning om man letar runt lite, med risk för att någon blir stött igen, är det någon annan som har kunskap om portning kan vara effektivt eller helt bortkastat på exempelvis en clio 16v.

Jag har som tidigare sagt mycket lite kunskaper inom detta område och försöker heller inte framstå som någon med denna kunskap.

Jag ber dig om ursäkt YR om du tog illa upp av mina inlägg riktade till dig. Men du måste förstå att alla kanske inte nöjer sig med vad EN okänd människa har för uppfattning om saker och ting. Om du har tid lust och ork kan du väl läsa runt lite på nätet om portning och vilka effekter olika företag påstår sig kunna uppmäta av detta. Jag föstår också att nya kammar, och annat smått och gott, krävs för att få ut mesta möjliga effekt av portningen. Mekanikern jag tidigare talade om har över 20 års erfarenhet i sitt yrke och jag har svårt att tro att han är helt ute och cyklar.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Vad jag förstår. För att få den bästa effekten, måste allt passa ihop.Sätta på en extracktorrör och inte byta resten av avgasröret ger inte så mycket.
En modifikation på "ljuddämparen" för en 50cc roadracingmaskin ökade toppfarten med 15km/h
Såg en modifikation på ett insug till en sidovagns tävlingsmotorcykel där de rätade ut böjarna med något flytande metall och sedan slipade till det med en tandläkarborr. Det jorde att han fick drag redan vid 2000 varv i stället för 4000.Så allt går att modifisera, men jag har sett många mislycade försök också.
Vad en "vanlig" bilfabrikant efterstävar är väll att få maximal prestanda, med så låg bensiförbrukning, avgasutsläppsvärden och att få motorn att hålla för så lågt pris som möjligt. Med trimning förbiser man bensinförbrukningen och i viss mån utsläppen.
Det är väll som YR säger att bara portning utan att göra något annat inte ger så mycket för pengarna.
Nu har jag väll gett mig in i ett getinsbo. Tja portning av en Clio16V som med alla andra motorer behöver man nog göra lite till för att vara effektivt.Blev inga råd bara ett vanligt inlägg.
Och så, den som vill skaffa sig en snygg bil med bekymmer köper en Ferrari om man vill bara vill ha en snygg bill så köper man en Porsche GT3
FY
Post Reply