Spridare
Moderator: Forumpolisen
Spridare
Är det bara att använda våld och trycka dom på plats? Eller finns det nått litet fiffigt knep som jag helt undgått? Att få loss dom var ingen lätt match heller.
Hej!
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
-
- Posts: 13
- Joined: 13 Nov 2004, 14:19
- Location: Sweden
Hej YR
Blev lite fundersam om vad du skrev om spridare ,insprutare.Jag har visserligen bara en värkstadshandbok på svenska. Där skrivs det insprutningspump, insprutningsrör. Men när man kommer till detaljen som sprutar in så benäms det för både diesel och bensin spridare. Dieseln öpnar vid cirka 120 medan bensin öppnas vid cirka 18 atö.Den mekaniska konstruktionen går jag inte in på men alla öppnas väll på vist tryck? Och i det vardagliga talet har jag bara hört spridare. Bara en reflecktion efter jag tittade i värkstadshandboken.
FY
Blev lite fundersam om vad du skrev om spridare ,insprutare.Jag har visserligen bara en värkstadshandbok på svenska. Där skrivs det insprutningspump, insprutningsrör. Men när man kommer till detaljen som sprutar in så benäms det för både diesel och bensin spridare. Dieseln öpnar vid cirka 120 medan bensin öppnas vid cirka 18 atö.Den mekaniska konstruktionen går jag inte in på men alla öppnas väll på vist tryck? Och i det vardagliga talet har jag bara hört spridare. Bara en reflecktion efter jag tittade i värkstadshandboken.
FY
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
YR har helt rätt gällande benämningen. En spridare sprider bränslet i förbränningsrummet medan en insprutare sprutar in det i en rak (nästan) stråle i förbränningsrummet.
<br />Hej!
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
YR har helt rätt gällande benämningen. En spridare sprider bränslet i förbränningsrummet medan en insprutare sprutar in det i en rak (nästan) stråle i förbränningsrummet.