Clio 16v går mycket dåligt... hjälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Clio 16v går mycket dåligt... hjälp

Post by daewoo »

Har en clio 16v -92 som började bete sig illa idag. På väg hem från jobbet så började bilen gå taskigt, känns som hela bilen skakar vid acceleration och den är slö och knackar när man gasar på.. Åkte till garaget och två tändstift (de två längst till höger om man står framför bilen) var mycket svarta. Tomgången är lägre än vanligt och bilen dör lätt.

För ett par veckor sedan gick ett tändstift av och jag bytte alla fyra, sen har den gått fint tills nu. Rörde ju runt bland tändkablarna då..

Inte så haj på detta, kan någon förklara tändsystemet till clio 16v f7p. Kollar man hos mekonomen så finns det fördelarlock, rotor, tändmodul och tändspole x2.?..
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Du har nog inte skiftat tändkablarna.Det skulle du höra,om du ens skulle få i gång motorn.För då skulle tändningen ske vid fel tidpunkt i minst två cylindrar.
Läs inläggen här och i motor & elektronik. Fins många bra inlägg som kanske kan hjälpa dig. .Jag tror inte att det är tändsystemet, men läste tilliksempel något om tändspolar att dom jobbar parvis. Kan inget om det men läs och pröva dig fram.
Vad menar du att tändstiftet gick av? Har alldrig varit med om sådant.
Skriv gärna vad felet var, när du här löst de. Det är nog många som är intreserade.
MVH
FY
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Problemet nu är alltså att den inte verkar gå på alla cylindrar, alternativt tända fel på två av dem.. De med svarta stift. Eftersom de andra stiften ser fina ut känns det som ett elfel? Om den får fel blandning soppa/luft så borde väl alla tändstift se någorlunda lika ut?

Ska prova att byta rotor och fördelarlock imorgon.

Ett tändstift gick av för ett par veckor sedan, det var helt av ungefär 3 cm från toppen. Porslinte satt också helt löst innanför gängorna vilket gjorde att det läckte från cylindern. Den del av tändstiftet som var av hoppade och hade sig, slog mot kåpan som sitter över motorn med sån kraft att det inte gick att hålla emot med handen. Bytte tändstift och sen har den gått fint tills nu.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Tror knappast att den kan gå på två cylindrar. Men pröva med att dra ut tädkabeln på någon av 1 eller 2:ans då borde motorn stanna. Eller om du drar ut 3 eller 4:ans så hör du om motorgången ändras något.
FY
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Har nu bytt rotor o fördelarlock i onödan.. Gjorde ett komptest och det avslöjade att det inte är någon som helst kompression i två av cylindrarna, de två åt höger framifrån sett.

Ventilerna? topplockspackning? Någon som har några roliga erfarenheter av detta..

Kamremmen satt kvar och såg fin o spänd ut, kan den hoppa till så att någon av kamaxlarna rört sig lite och sabbat något?
Megane2
Posts: 26
Joined: 05 Jul 2004, 11:38
Location: Sweden

Post by Megane2 »

Börja med att justera ventilspelet innan du gör något mer
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Jag blåste topplockspackningen mellan kylgången och tvåans cylinde. Det rök och kom vatten ur avgasröret pluss att det såg ut som att vattnet kokade när cylindren pressade luft ut i kylvattnet. Kamaxeln är i ett stycke det är kammarna på axeln som lyfter ventilerna. Det är ju konstigt att det skulle gå ventiler i två cylindrar samtidigt. Men konstigare saker har ju hänt. Vad jag kom på att det kan vara är att packningen har gett sig mellan 1 och 2:an tändföljden är ju 1-3-4-2 och då blåser du ju från ettan till tvåan om insugsventilen inte har stängts så blir det inget tryck. Har inte räknat ut hur ventilerna står just då men om det kunde vara så så är det nog det billigaste. För om det är ventilerna så är det ca:500kr ventil för att fräsa in dom. Skrev i dag vad jag fick betala så där kan du se vad det ungefär kommer att kosta.Är ju ingen expert, så det är ju bara vad jag tror kan ha hänt
MVH
FY
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Orsaken till kompressionsbortfallet är troligen att packningen mellan motorblock och cylinderhuvud har en "genomblåsning" mellan de två cylindrarna i vilka du inte har något kompressionstryck. Ser inte bättre ut än att du får lyfta cylinderhuvudet och byta packningen. Obs kontrollera cylinderhuvudets tätningsplan.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Toppen skall väl planas vid byte?

Håller på att fixa hjälp för att plocka isär och titta, var skall jag köpa delar? Mekonomen, autofrance eller volvo? Blir ett kamresbyte på samma gång, finns det olika typer av kamremmar? Hörde att det skall finnas någon som är starkare.

Det blir verkligen inget som helst utslag när jag mäter kompressionen i 1an o 2an. Ser inte ut som vatten i oljan eller tvärtom, kylarvattnet verkar stanna kvar kanske lite som har försvunnit. Vad kan knackningarna komma från? Felet uppstod när jag var någon mil hemmifrån, körde hela vägen hem och knackningarna kommer när motorn belastas. På tomgång knackar det inte.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Cylinderhuvudet skall kontrolleras med hjälp av en stållinjal(stålskala) eller motsvarande, för att konstatera rakheten hos tätningsytan. Obs Det kan finnas delar av tätningsytan som har tagit skada när het gas har strömmat förbi. I dessa fall skall tätningsytan ovillkorligen bearbetas. Nej, du kommer inte att få något utslag på kompressionsmätaren vid ett sådant fel. Vad gäller kylvätskan och motoroljan så kommer dessa inte att påverkas av en "genomblåsning" mellan två cylindrar eftersom den sker i den del där cylindrarna ligger närmast varandra och därför ingen plats finns för varken kylkanal eller oljekanal. Knackningarna kan förklaras av att gasblandningen i den ena cylindern kommer att antändas av den andra cylindern vid en tidpunkt som skiljer sig avsevärt från den "rätta" för cylindern och på så sätt ge upphov till "tändknackningar".
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Ursäkta det röriga svaret jag gav dig innan.Men du fick ju samma svar kort och korekt från annat håll.
Lämna in toppen för kontroll, gör en täthets test på ventilerna, köp nya bulltar till toppen, ny spännrulle till kamremmen. jag köpte allt från firman som fixade toppen. Volvo var nästan dubbelt så dyr.
FY
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Tack för hjälpen, får hjälp med att plocka isär motorn imorgon. Återkommer med resultat efter det.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Knepigt var det att komma åt allt, hur små händer har fransmännen egentligen.

Det var topplockspackningen som gått mellan cylinder 1 o 2. Kolvarna o ventlierna såg ok ut, några mycket små gropar på en av kolvarna på vardera sida mot ventilerna. Blir ny packning, kamremsbyte, ny generatorrem..

Hur går det till att porta? Någon som vet vilken effekt man kan få ut av detta? Skulle vara kul att göra något kul när man ändå har slitit ut allt.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Nej, fransmännen har lika stora händer som du och jag, däremot har dom mindre hjärnor. Jovisst, jag vet mycket väl att dom varit föregångare på många områden inom bilteknik, men vad dom inte tänker på är att saker och ting en dag måste repareras. Som exempel kan en jämförelse göras med amerikanarnas syn på bilbyggande(har själv haft en hel del och har USA-järn). När det är dags för reparation så flyttar man in i motorrummet med frugan och barnen och blir kvar till dess att felet är åtgärdat(ungefär...). Vad gäller portning av cylinderhuvuden så skall sägas på en gång att detta är inget jobb för amatörer. Alla motorer som tillverkas idag har en utvecklingsfas som kostar tillverkarna miljoner. En av dessa faser är "flowbench", ett sätt att mäta flödet i både inlopps- och utloppskanal. Tidigare, innan motortillverkarna lade tid och pengar på utvecklandet av kanalutformningar, så var det möjligt att förbättra flödet genom att bearbeta kanalerna. Detta krävde dock kunskap. Många är dom "trimmare" som fått erfara ett sämre flöde efter bearbetning. Som exempel kan nämnas den lilla "vårta" som satt i utloppskanalen på en av Buicks V-åttor. Hos en stor shop för trimmning av motorer i USA tog man sig för att slipa bort ovan nämda "vårta", med resultatet ett försämrat flöde!! Dom förändringar av kanalerna som görs idag är hos modifierade motorer där inlopps- och utloppssystem ändrats för att ge ett lägre motstånd och där kamaxlar med högre lyft hos ventilerna används. Dessa förändringar görs i steg där en "flödesbänk" används efter varje förändring för att mäta flödet och en utförlig dokumentation görs.
daewoo
Posts: 23
Joined: 12 Sep 2004, 14:50
Location: Sweden

Post by daewoo »

Fick tips angående portning av en renaultmekaniker på volvo, han tyckte absolut att det skulle göras när toppen ändå var borta. Fick tips om folk som kunde utföra detta, ska höra av mig till dem och lyssna vad de har att säga. Jag hade inte tänk att sätta mig och fila själv :)

Tänkte bara höra om någon här har varit med om portning på denna motor. Det snackas ju en del om chip, filter o avgas, med lyckad portning skulle väl dessa modifikationer ge ännu större effekt..
Post Reply