Spridare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Spridare

Post by zod »

Är det bara att använda våld och trycka dom på plats? Eller finns det nått litet fiffigt knep som jag helt undgått? Att få loss dom var ingen lätt match heller.
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

lite spott lr wd40 brukar hjälpa se till att ha fina oringar bara...
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Då så! Var inne på att köra med wd40 men var inte säker på om det var så bra ifall det kom in i motorn så att säga. Annars kanske man använda lite olja.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
CLIO SPORT
Posts: 13
Joined: 13 Nov 2004, 14:19
Location: Sweden

Post by CLIO SPORT »

e bara att lägga på lite vitt vaselin :)...
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej YR
Blev lite fundersam om vad du skrev om spridare ,insprutare.Jag har visserligen bara en värkstadshandbok på svenska. Där skrivs det insprutningspump, insprutningsrör. Men när man kommer till detaljen som sprutar in så benäms det för både diesel och bensin spridare. Dieseln öpnar vid cirka 120 medan bensin öppnas vid cirka 18 atö.Den mekaniska konstruktionen går jag inte in på men alla öppnas väll på vist tryck? Och i det vardagliga talet har jag bara hört spridare. Bara en reflecktion efter jag tittade i värkstadshandboken.
FY
krippe
Posts: 92
Joined: 03 Apr 2003, 22:22
Location: Sweden
Contact:

Post by krippe »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yr</i>
<br />Hej!
Använd samma "fett" som används vid montering av kolvar och tätningar i bromssystemet. Om du använder "fel" smörjmedel så är risken stor att O-ringarna sväller och på så sätt gör det svårt att senare demontera insprutarna. En annan sak, den detalj som sprutar in bränslet i ottomotorn skall benämnas insprutare. Orsaken är helt enkelt den att dieselmotorn är utrustad med spridare, vilka indelas i två grupper, hålspridare och tappspridare. Funktionen hos dessa skiljer sig från insprutaren på flera punkter. Redan från början bestämds därför att man genom namngivningen skulle skilja dessa åt..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

YR har helt rätt gällande benämningen. En spridare sprider bränslet i förbränningsrummet medan en insprutare sprutar in det i en rak (nästan) stråle i förbränningsrummet.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Helt korekt. Men i min verkstadshandbok för Mercedes-Benz serviceavdelning står det inget om insprutare där står det benämt spridare. Originalutgivare Daimler-Benz AG
FY
Post Reply