Växellådsproblem, Clio -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Växellådsproblem, Clio -98

Post by FUNGYEE »

Jag har en clio 1998. Problemet är att: växlarna käns ok, koplingen käns ok, motorn går ok men inget händer när jag släpper koplingen. mistänker att det är något med lamellerna.

Har nu fått i sär växelådan, men får inte ut den tillräkligt för balkens skull. Har lossat på främre och bakre bultarna men ramen vill inte komma ner. Någonstans sitter den fast men var?
Fråga: har någon varit med om samma problem med bilen? Och kan någon svara på hur jag får ner balken så att jag får ut växelådan.
[:o)]
Håkan
gulis
Posts: 7
Joined: 28 Nov 2004, 15:53
Contact:

Post by gulis »

vet inte om du läser på den här sidan längre...vad var det för fel på lådan lammeller eller vx lådan,,,,,
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Har varit utomlands ett tag.Belägget på ena sidan av lamellplattan var helt borta.Motorn satt fast i styrstaget,sedan var det inga problem att få ut växellådan.Mycket arbete men värkstäderna ville ha mellan 6000-7000kr så man sparade en slant.Veckan efter blåste jag topplockspakningen vid tvåans cylinder, så i morgon blir det att ta bort toppen. Planingen går på mellan 500-1000kr pluss sotningsatsen, men volvo skulle ha 11000kr för jobbet så det är bara att bita i det sura äpplet och börja att jobba fundera om detta är en sk. måndagsbil. Har haft många bilar och för närvarande har jag tre men alldrig haft så mycket bekymmer som med denna!
FY
Post Reply