Orolig i onödan eller ?
Moderator: Forumpolisen
Orolig i onödan eller ?
Hejsan ! När jag stod o fyllde påluft i däcken på macken idag så kom det fram en kille som sa att topplockspackning i min bil, Jag fråga han varför han sa så ? Jo det kom vit luft ur avgasröret [:0], Undrar verkligen om det så är fallet när han säger så ? Han åkte iväg sen så jag han aldrig fråga han något mer ! Men om är så är fallet ? Kan man köra med bilen iaf ? Om det tar skada att köra med bilen ? Jag har aldrig tänkt på detta förut, Ska tilllägga att jag tvätta min bil några timmar förut innan jag kontrollera luften i däcken, Kanske har kommit in vatten i motorn ?? Hoppas på svar.... blir ju orolig, som i märker så är jag kanska novis på detta.[:(] Mvh Mikael
Min corolla rök det bra vitt om och det spruta glykol ur motorn istället för bensin när man tog bort tändstiftet och vred på starten. den toppen var lite dålig...
Visst kan topplockspackningen vara dålig om det ryker mycket vitt om bilen. Rycker den varje dag så kanske det kan vara så att den är dålig. Är ingen expert, men vet att vit rök kan vara ett symptom på att toppen/packnignen är dålig.
Vad är det för bil? Årsmoddell?
Visst kan topplockspackningen vara dålig om det ryker mycket vitt om bilen. Rycker den varje dag så kanske det kan vara så att den är dålig. Är ingen expert, men vet att vit rök kan vara ett symptom på att toppen/packnignen är dålig.
Vad är det för bil? Årsmoddell?
mikber
Jag misstänker att du har råckat ut för "messersmitter" [:D] eller som man säger besserwisser. Denne vet-allt har väl sett på Bosse bildoktor att när det ryker vitt så har toppackningen gått.
Hur länge hade du kört med bilen innan du kom till macken? Kall motor ryker!
Vad var det för väder (kallt ute, ryker alla bilar vitt)?
Och som Erik R19 frågar: Försvinner kylvätska, eller luktar det avgas i expansionskärlet?
<b><font color="red">VARNING:</font id="red"></b>
Var försiktig om du öppnar ett varmt kylsystem. Det kan stänka upp <u>MYCKET</u> <font color="red"><b>varm</b></font id="red"> (95-110C) kylvätska!
Jag misstänker att du har råckat ut för "messersmitter" [:D] eller som man säger besserwisser. Denne vet-allt har väl sett på Bosse bildoktor att när det ryker vitt så har toppackningen gått.
Hur länge hade du kört med bilen innan du kom till macken? Kall motor ryker!
Vad var det för väder (kallt ute, ryker alla bilar vitt)?
Och som Erik R19 frågar: Försvinner kylvätska, eller luktar det avgas i expansionskärlet?
<b><font color="red">VARNING:</font id="red"></b>
Var försiktig om du öppnar ett varmt kylsystem. Det kan stänka upp <u>MYCKET</u> <font color="red"><b>varm</b></font id="red"> (95-110C) kylvätska!
Hejsan ! Det var bara någon plusgrader ute, om jag inte minns fel så var det 2 plus grader, Hade kört bilen i max 5 min med bilen. Har aldrig behöva fylla på kylarvattnet då det har var mkt bra. Ska kolla ifall det luktar avgaser i kylsystemet. Kolla som hastigaste när bilen var varmt om det rök vitt.... Det gjorde det inte, så kanske jag har råkat ut för en "besserwisser" Men för säkerhets skull skall jag kolla upp det, Tack för alla råd iaf. Mvh Mikael
Enligt din beskrivning på körtid och väderlek så ryker ALLA bilar vitt. Mer eller mindre. Har man lite koll på tempmätaren i bilen så ska den ligga på ett stabilt värde, inte pendla upp och ner hela tiden. Nu gör den så en eller två gånger kanske om du kör iväg med en kall bil vid kallt väder. Pga att termostaten öppnar och iskallt vattan kommer in i motorn, nästa gång termostaten öppnar är det inte säkert att temp-skillnaden blir så stor. Och sen ska tempen vara stabil. Klart att små rörelser kan man se. Och i stadstrafik större skillnader.
Jag är rätt övertygad om att det inte är någon far för din del.
Ha de'
Jag är rätt övertygad om att det inte är någon far för din del.
Ha de'
Det är lite underligt, jag tycker man hör talas om fler och fler som råkar ut för blåst topplockspackning eller spräckt topp på moderna bilar som i övrigt blir allt driftsäkrare. Kanske beror det på att man plockar ur fler hästkrafter ur samma motorstorlek..
Fast jag misstänker att de två gamla gyllene reglerna glömts bort:
1. pressa aldrig en kall motor
2. stäng inte av direkt efter hård körning, motorn behöver gå minst 2-3 minuter på låg last för att svalna av på ett kontrollerat sätt.
Allt fler shoppingcentra och matställen byggs precis bredvid motorvägar, det är som gjort för att man ska knäcka motorn...
/erik
Fast jag misstänker att de två gamla gyllene reglerna glömts bort:
1. pressa aldrig en kall motor
2. stäng inte av direkt efter hård körning, motorn behöver gå minst 2-3 minuter på låg last för att svalna av på ett kontrollerat sätt.
Allt fler shoppingcentra och matställen byggs precis bredvid motorvägar, det är som gjort för att man ska knäcka motorn...
/erik
Din teori tror jag är logisk, och känns rimlig. Jag tror också att fler och fler kör tuffare med bilarna idag än för 10-15 år sedan.
Och ang shopping etc brevid motorvägarna så är det inte bra för en motor som har gått häftigt att stanna upp och sen rusa iväg igen. Kolla bara i F1 vad Mercedes och Honda hade för våldsamma bekymmer med motorer efter depåstopp. Dom la av 1-1½ varv efter depåstoppet. Nu är ju F1 och Svensson körning skillnad, men det är marginalerna också.....
Och ang shopping etc brevid motorvägarna så är det inte bra för en motor som har gått häftigt att stanna upp och sen rusa iväg igen. Kolla bara i F1 vad Mercedes och Honda hade för våldsamma bekymmer med motorer efter depåstopp. Dom la av 1-1½ varv efter depåstoppet. Nu är ju F1 och Svensson körning skillnad, men det är marginalerna också.....
Kan naturligtvis vara toppackningen som är dålig, då får du in vatten i "fel" kanaler i toppen vilket resulterar i vit rök ur avgassystemet (vattenånga). Starta bilen och låt den gå i ett garage eller liknande där den inte ska ge ifrån sig vit rök. Gör den det så boka tid på verkstan direkt!
Jag sköt min toppackning på Lancian för några månader sedan, den är fortfarande inte klar och renoveringen går på en bit över 10K.
Om din packning skulle vara dålig så är det väldigt mycket billigare att byta den innan den ger sig och du måste plana/provtrycka toppen, vilket i sig ger motorn ny karaktär på gott och ont.
Jag sköt min toppackning på Lancian för några månader sedan, den är fortfarande inte klar och renoveringen går på en bit över 10K.
Om din packning skulle vara dålig så är det väldigt mycket billigare att byta den innan den ger sig och du måste plana/provtrycka toppen, vilket i sig ger motorn ny karaktär på gott och ont.