Lagunan startar inte, elfel?
Moderator: Forumpolisen
Lagunan startar inte, elfel?
Jag sprang på lite problem igår kväll. Problem händer alltid på söndag kväll då inga affärer eller verkstäder är öppna.
Jag skulle ner till videobutiken och hyra in en rulle när instrumentbelysningen inkl. strålkastarna börjar att "fladdra". De blinkar med extrem frekvens samtidigt som ett klassikt "tända/släcka lampan-klick" låter i samma takt som lamporna blinkar.
Efter ett tag så lägger sonika instrumentbelysningen och strålkastarna av, jag vrider på ljusreglaget manuellt till halvljusläge och både strålkastarna och instrumentbelysningen fungerar normalt. Dimljusen fungerar också. Dock slocknar allt när jag vrider tillbaka reglaget i "noll-läge".
Jag stänger av motorn, går in och hyr filmen, kommer ut och vrider på tändningen. Instrumentbelysningen är ofärändrat mörk och det är inget ljud alls från startmotor eller liknande när jag vrider på nyckeln. Bilen är stendöd. Vrider jag på ljusreglaget fungerar all ljus, all övrig elektronik verkar fungera normalt: Radio, färddator, klocka osv.
Startkablar till annan bil hjälper inte alls, Lagunan är fortfarande stendöd. Vi provar att putta igång bilen och den startar perfekt och motorn går felfritt och bilen känns precis som vanligt. Dock är den fortfarande stendöd när man försöker starta med nyckel.
När jag kom ut till bilen imorse och vred på tändningen fungerade instrumentbelysningen som vanligt vid "noll-läge" på reglaget och bilen startade normalt. En liten bit fårn kneget började ljuset fladdra likadant som kvällen innan för att efter ett tag slockna vid "noll-läge" på ljusreglaget. Och mycket riktigt, motorn ger inget liv ifrån sig alls när jag på parkeringen testar att starta med nyckel.
Det verkar alltså vara något samband mellan strulet med ljuset och att bilen är stendöd när man vrider på nyckeln.
Någon som har en teori eller ens någon aning om i vilken riktining problemet kan vara?
I fall ni undrar så var det Starsky & Hutch vi hyrde, en rätt skön rulle. 3 av 5 får den i betyg.
Jag skulle ner till videobutiken och hyra in en rulle när instrumentbelysningen inkl. strålkastarna börjar att "fladdra". De blinkar med extrem frekvens samtidigt som ett klassikt "tända/släcka lampan-klick" låter i samma takt som lamporna blinkar.
Efter ett tag så lägger sonika instrumentbelysningen och strålkastarna av, jag vrider på ljusreglaget manuellt till halvljusläge och både strålkastarna och instrumentbelysningen fungerar normalt. Dimljusen fungerar också. Dock slocknar allt när jag vrider tillbaka reglaget i "noll-läge".
Jag stänger av motorn, går in och hyr filmen, kommer ut och vrider på tändningen. Instrumentbelysningen är ofärändrat mörk och det är inget ljud alls från startmotor eller liknande när jag vrider på nyckeln. Bilen är stendöd. Vrider jag på ljusreglaget fungerar all ljus, all övrig elektronik verkar fungera normalt: Radio, färddator, klocka osv.
Startkablar till annan bil hjälper inte alls, Lagunan är fortfarande stendöd. Vi provar att putta igång bilen och den startar perfekt och motorn går felfritt och bilen känns precis som vanligt. Dock är den fortfarande stendöd när man försöker starta med nyckel.
När jag kom ut till bilen imorse och vred på tändningen fungerade instrumentbelysningen som vanligt vid "noll-läge" på reglaget och bilen startade normalt. En liten bit fårn kneget började ljuset fladdra likadant som kvällen innan för att efter ett tag slockna vid "noll-läge" på ljusreglaget. Och mycket riktigt, motorn ger inget liv ifrån sig alls när jag på parkeringen testar att starta med nyckel.
Det verkar alltså vara något samband mellan strulet med ljuset och att bilen är stendöd när man vrider på nyckeln.
Någon som har en teori eller ens någon aning om i vilken riktining problemet kan vara?
I fall ni undrar så var det Starsky & Hutch vi hyrde, en rätt skön rulle. 3 av 5 får den i betyg.
Givetvis bestämde sig bilen för att fungera felfritt så fort den kände lukten av reparation så gubbarna på verkstaden lyckades aldrig få den att krångla.
Så det var bara att åka och hämta den och vänta på att den lägger av nästa gång, antagligen när det är som jobbigast när man skall iväg på något riktigt brådskande.
Så det var bara att åka och hämta den och vänta på att den lägger av nästa gång, antagligen när det är som jobbigast när man skall iväg på något riktigt brådskande.
Hoppas det besöket inte kostade något för jag har haft exakt samma fel på min Laguna. Det tar ca 10 minuter att fixa till.
Jag såg i ett tidigare inlägg att någon sa att det kunde bero på de relä som sitter under luckan under ratten. Alltså rakt framför dina knä då du kör. Detta var en "gissning" som stämmer helt !
Vad jag gjorde var att dra ut samtliga relä (kom ihåg var de sitter) och sedan tog jag en stålborste och gnuggade rent dem på benen så mycket det bara gick. Sedan stoppade jag tillbaks dem igen och vips, har inte haft felet på ett halvår nu så det får väl betraktas som löst.
Jag såg i ett tidigare inlägg att någon sa att det kunde bero på de relä som sitter under luckan under ratten. Alltså rakt framför dina knä då du kör. Detta var en "gissning" som stämmer helt !
Vad jag gjorde var att dra ut samtliga relä (kom ihåg var de sitter) och sedan tog jag en stålborste och gnuggade rent dem på benen så mycket det bara gick. Sedan stoppade jag tillbaks dem igen och vips, har inte haft felet på ett halvår nu så det får väl betraktas som löst.
En uppdatering i ärendet: Det var inte relän som var felet här, samtliga är urdragna, avborstade samt sprayade med kontaktspray och isatta igen. Felet finns fortfarande.
Och det uppstår då och då och består olika länge. Vilket gör att jag absolut inte kan lita på att bilen skall starta samtidigt som jag inte kan åka in med den till verkstad eftersom den givetvis fungerar felfritt då.
Jag tror att det absolut smidigaste är att rulla ner sk*ten i Mölndalsån och bara glömma bort alltihop.
Och det uppstår då och då och består olika länge. Vilket gör att jag absolut inte kan lita på att bilen skall starta samtidigt som jag inte kan åka in med den till verkstad eftersom den givetvis fungerar felfritt då.
Jag tror att det absolut smidigaste är att rulla ner sk*ten i Mölndalsån och bara glömma bort alltihop.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cap</i>
<br />En uppdatering i ärendet: Det var inte relän som var felet här, samtliga är urdragna, avborstade samt sprayade med kontaktspray och isatta igen. Felet finns fortfarande.
Och det uppstår då och då och består olika länge. Vilket gör att jag absolut inte kan lita på att bilen skall starta samtidigt som jag inte kan åka in med den till verkstad eftersom den givetvis fungerar felfritt då.
Jag tror att det absolut smidigaste är att rulla ner sk*ten i Mölndalsån och bara glömma bort alltihop.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
<br />En uppdatering i ärendet: Det var inte relän som var felet här, samtliga är urdragna, avborstade samt sprayade med kontaktspray och isatta igen. Felet finns fortfarande.
Och det uppstår då och då och består olika länge. Vilket gör att jag absolut inte kan lita på att bilen skall starta samtidigt som jag inte kan åka in med den till verkstad eftersom den givetvis fungerar felfritt då.
Jag tror att det absolut smidigaste är att rulla ner sk*ten i Mölndalsån och bara glömma bort alltihop.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">