Clio 16v köpråd?
Moderator: Forumpolisen
Clio 16v köpråd?
Chenna
har en clio på gång. Bilen har gått strax över 19ooomil, är blå. nästintill rostfri (fanns en ros på sparklådan ytrost) har cliocupdämpare, sportstol, öppetfilter annars original ca 30lax är begäörda priset. bussningar i fram är bytta, belägg runtom samt skivor bak nybytt.
vad bör jag tänka på?
har en clio på gång. Bilen har gått strax över 19ooomil, är blå. nästintill rostfri (fanns en ros på sparklådan ytrost) har cliocupdämpare, sportstol, öppetfilter annars original ca 30lax är begäörda priset. bussningar i fram är bytta, belägg runtom samt skivor bak nybytt.
vad bör jag tänka på?
tjena...
här kommer lite grejjer som kan vara värt att kolla på...
Rosten är de som är de största problemet på 91:orna (har läst de i nått test nånstans framför allt under baksätet i vecket mellan glov och uppåt... Du kan alltid kolla när kamremmen var bytt senast.. är ju lite trånkt att byta den så de kan bli lite halv dyrt nånstanns mellen 2-4000:-
Lyssna på motor och låda så de inte är nått missljud, kolla fall oljan är onormalt svart eller om de luktar bensin, om de luktar bensin kan de vara lite alvarligt... typ motorn trycker ut bensin i oljan pga dårliga packningar eller kolvringar. Lyssna efter missljud i hjullager och sånna saker. Sen kan du ju kolla rent visuellt hur lack och fall de finns buklor (alltid prutvänliga saker)
Lycka till med ditt köp hoppas du blir nöjd (om de blir nått)
MVH///Perka
(clio RSi 1.8 8V)
här kommer lite grejjer som kan vara värt att kolla på...
Rosten är de som är de största problemet på 91:orna (har läst de i nått test nånstans framför allt under baksätet i vecket mellan glov och uppåt... Du kan alltid kolla när kamremmen var bytt senast.. är ju lite trånkt att byta den så de kan bli lite halv dyrt nånstanns mellen 2-4000:-
Lyssna på motor och låda så de inte är nått missljud, kolla fall oljan är onormalt svart eller om de luktar bensin, om de luktar bensin kan de vara lite alvarligt... typ motorn trycker ut bensin i oljan pga dårliga packningar eller kolvringar. Lyssna efter missljud i hjullager och sånna saker. Sen kan du ju kolla rent visuellt hur lack och fall de finns buklor (alltid prutvänliga saker)
Lycka till med ditt köp hoppas du blir nöjd (om de blir nått)
MVH///Perka
(clio RSi 1.8 8V)
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Ja, precis som när man kollar på vilken annan bil. Men vad gäller Clion så kolla som Perka nämner ovan när kamremmen är bytt, inte så skoj att göra. Rost brukar även komma i bakskärmar, nederkant av dörrar och baklucka. Kolla noga så det inte är ngt på gång. Skumma ljud i växellåda och motor? Allt känns bra i styrning? Ja, kolla ALLT och testa den ordentligt!
Lycka till!
MvH
Lycka till!
MvH
-
- Posts: 672
- Joined: 29 Jan 2003, 17:35
- Firstname: Mattias
- Surname: Nordenström
- Location: Gnosjö (Småland)
- Contact:
Låter som en fin bil i så fall! Jag hade nog köpt, bilar för under 25.000:- är oftast inte alltför fräscha vad jag har sett. Vill man ha en fin bil får man betala...
En kompis var o tittade på en i 20.000 kronorsklassen och den skulle enligt ägaren vara kanonfin. Kompisen min var dock inte alls begeistrad i bilen, fanns en del rost, lät skumt i lådan och hade nog varit aningen misshandlad. Visst är dessa bilar hårt körda, men sköter man dem ska de tåla det! Beror iofs på HUR man kör hårt.
En kompis var o tittade på en i 20.000 kronorsklassen och den skulle enligt ägaren vara kanonfin. Kompisen min var dock inte alls begeistrad i bilen, fanns en del rost, lät skumt i lådan och hade nog varit aningen misshandlad. Visst är dessa bilar hårt körda, men sköter man dem ska de tåla det! Beror iofs på HUR man kör hårt.