Ingen spolarvätska!
Moderator: Forumpolisen
Ingen spolarvätska!
Hej!
Det slutade plötslig komma spolarvätska på min 1999 Clio II här om dan. Jag hör att pumpmotorn funkar, men det kommer inget.
Kollade slangerna under motorhuvudet, men det verkar som problemet ligger närmare tanken/pumpan.
Några tips?
Det slutade plötslig komma spolarvätska på min 1999 Clio II här om dan. Jag hör att pumpmotorn funkar, men det kommer inget.
Kollade slangerna under motorhuvudet, men det verkar som problemet ligger närmare tanken/pumpan.
Några tips?
-
- Posts: 28
- Joined: 19 Feb 2003, 22:24
- Location: Sweden
Tack för svar, Megane2. Har kollat rundt lite nu.
Det verkar som pumpen måste bytas, ja. Tydligen är det inte så ovanligt att den går sönder.
Köpte en ny pump för 511 kronor, men dom j-vlarna på Bilia skulle ha 1100 för arbetet med bytet av pumpen!
Köpte endast pumpen i hopp om att hitta någon annan som kunde byta den lite billigare, men det visade sig vara svårt. Den enda jag fick tag i som hade tid, hade ingen erfaring med Renault-bilar. Det visade sig vara svårare att komma åt pumpen än han hade trott.
Ser ut som Bilia får detta uppdraget. Inte många andra verkstader som är Renault-specialiserade här nere i Skåne, tyvärr...
Det verkar som pumpen måste bytas, ja. Tydligen är det inte så ovanligt att den går sönder.
Köpte en ny pump för 511 kronor, men dom j-vlarna på Bilia skulle ha 1100 för arbetet med bytet av pumpen!
Köpte endast pumpen i hopp om att hitta någon annan som kunde byta den lite billigare, men det visade sig vara svårt. Den enda jag fick tag i som hade tid, hade ingen erfaring med Renault-bilar. Det visade sig vara svårare att komma åt pumpen än han hade trott.
Ser ut som Bilia får detta uppdraget. Inte många andra verkstader som är Renault-specialiserade här nere i Skåne, tyvärr...
-
- Posts: 1
- Joined: 19 Jan 2005, 22:10
Tack för alla tips jag hade samma problem megane -99
Köpte ny pump på Bilia (autofrance hade inga på lager)
men när jag rivit ner innerskärmen och plockat bort pumpen så var det en annan elanslutning.Vad göra?
Pumpen gick att ta isär och då såg jag att det är en typ ventil som skall gå fram och tillbaka beroende på spolaralternativ som svällt
Kapade av 1 mm med rakblad på varje sida och återmonterade och tjoflöjt spolningen funkade kostnad 0:-
Köpte ny pump på Bilia (autofrance hade inga på lager)
men när jag rivit ner innerskärmen och plockat bort pumpen så var det en annan elanslutning.Vad göra?
Pumpen gick att ta isär och då såg jag att det är en typ ventil som skall gå fram och tillbaka beroende på spolaralternativ som svällt
Kapade av 1 mm med rakblad på varje sida och återmonterade och tjoflöjt spolningen funkade kostnad 0:-
Så här skrev jag i ett tidigare inlägg:
Posted - 10 Jan 2005 : 09:04:04
--------------------------------------------------------------------------------
Angående spolarpumpen fram/bakruta så hade jag isär den igen och den funkar och den lilla kolven som sitter i den utstickande delen av spolarmotorn löpte lätt. Den verkar som en slags ventil ( höger-vänstergång i vertikalled)då pumpen är dubbelverkande ( polväxlar då den kör antingen fram eller bak). Det slutade med att jag tog bort den lilla kolven och då sprutade det bra. Dock blir effekten att det kommer både fram och bak samtidigt. Tröttnade till slut och åkte till Volvo i lördags och fick både fram en ny pump samt de små "plastskruvar" som har en benägenhet att gå av när man tar bort plastinnerskärmen.
500:- fattigare kan jag konstatera att det är skönt ha en fungerande pump...
Tillägg: Det jag gjorde för att få fram rätt pump var att plocka bort den och ta artikelnumret och så åkte jag till Volvo. Förutsätter att man har 2 bilar eller får skjuts.
Om du ska göra jobbet själv ( vilket är lite bökigt) men du spar ju pengar så är det precis som andra säger här i forumet att:
Skruva bort höger framhjul (sidan där batteriet sitter).Ta bort den bakre halvan av innerplastskärmen. Den sitter med sådana där stora plastpluppar (de brukar gå av men Volvo har nya för 20 spänn)och lirka ur den halvan, alternativt böj ut. Spolarpumpen sitter långt upp, långt bak i skärmen. sk*tplacering. Ta tag i motorn på vätskebehållaren och dra den uppåt ( den är bara instucken ).
Känn spolarvätskan flöda ner för dina armar..he he..Det finns lite spelrum att sedan dra fram motorn en bit och då kan du lirka av elkontakten samt dra av de båda slangarna. Notera dock först vart de satt annars sprutar de fel dvs bak fast fram.
Om du har problem med att få bort slangarna kan du skära av dem 1 cm precis utanför elmotorn. När du sedan byter motor eller lagar har du en ny yta på slangen som är tajt. Prova gärna det som föregående inlägg sade om den lilla kolven. Jag provade också detta men det blev ändå ingen riktig fart på det hela. Så för min del blev det nytt till slut.
MVH Robban M
Posted - 10 Jan 2005 : 09:04:04
--------------------------------------------------------------------------------
Angående spolarpumpen fram/bakruta så hade jag isär den igen och den funkar och den lilla kolven som sitter i den utstickande delen av spolarmotorn löpte lätt. Den verkar som en slags ventil ( höger-vänstergång i vertikalled)då pumpen är dubbelverkande ( polväxlar då den kör antingen fram eller bak). Det slutade med att jag tog bort den lilla kolven och då sprutade det bra. Dock blir effekten att det kommer både fram och bak samtidigt. Tröttnade till slut och åkte till Volvo i lördags och fick både fram en ny pump samt de små "plastskruvar" som har en benägenhet att gå av när man tar bort plastinnerskärmen.
500:- fattigare kan jag konstatera att det är skönt ha en fungerande pump...
Tillägg: Det jag gjorde för att få fram rätt pump var att plocka bort den och ta artikelnumret och så åkte jag till Volvo. Förutsätter att man har 2 bilar eller får skjuts.
Om du ska göra jobbet själv ( vilket är lite bökigt) men du spar ju pengar så är det precis som andra säger här i forumet att:
Skruva bort höger framhjul (sidan där batteriet sitter).Ta bort den bakre halvan av innerplastskärmen. Den sitter med sådana där stora plastpluppar (de brukar gå av men Volvo har nya för 20 spänn)och lirka ur den halvan, alternativt böj ut. Spolarpumpen sitter långt upp, långt bak i skärmen. sk*tplacering. Ta tag i motorn på vätskebehållaren och dra den uppåt ( den är bara instucken ).
Känn spolarvätskan flöda ner för dina armar..he he..Det finns lite spelrum att sedan dra fram motorn en bit och då kan du lirka av elkontakten samt dra av de båda slangarna. Notera dock först vart de satt annars sprutar de fel dvs bak fast fram.
Om du har problem med att få bort slangarna kan du skära av dem 1 cm precis utanför elmotorn. När du sedan byter motor eller lagar har du en ny yta på slangen som är tajt. Prova gärna det som föregående inlägg sade om den lilla kolven. Jag provade också detta men det blev ändå ingen riktig fart på det hela. Så för min del blev det nytt till slut.
MVH Robban M
Jag har också pillat med samma fel på vår Clio -99. Det var också växlingsventilen (en liten gummibit) som svällt, skar av en liten bit sedan har den funkat perfekt. MEN snacka om konstruktionsfel!!
På Clion får man dra av vänster vindrutetorkare (för att få bort plasten under vindrutan) och lossa hela torkar apperaturen för att kunna dra upp spolarbehållaren.
//Ola
På Clion får man dra av vänster vindrutetorkare (för att få bort plasten under vindrutan) och lossa hela torkar apperaturen för att kunna dra upp spolarbehållaren.
//Ola