Problem med kylsystem (Mégane Coupé)
Moderator: Forumpolisen
Problem med kylsystem (Mégane Coupé)
Tjoho!
Har ett litet problem som inte är direkt allvarligt men lite irriterande och jag tänkte lösa det med hjälp av alla vänliga själar på CRS
Verkar som om min bil dricker liiite liite kylarvätska ibland, inte såpass mycket så jag behöver oroa mig för topplock eller liknande men det är ändå någon som behövs fixas.
Skall ta och kolla efter läckade osv nu till helgen men är det någon som haft liknande problem, isåfall kanske det kan vara något konstruktionsfel som fler vet om så det sparar mig lite tid
Har sett att det blivit lite "kladdigt" och "klibbigt" på ett ställe precis vid en av kylslangarnas slut.
Någon som har funderingar om detta? Kommer med mer info i veckan när jag kollat mer noggrant på det!
Mvh
Medin
Har ett litet problem som inte är direkt allvarligt men lite irriterande och jag tänkte lösa det med hjälp av alla vänliga själar på CRS
Verkar som om min bil dricker liiite liite kylarvätska ibland, inte såpass mycket så jag behöver oroa mig för topplock eller liknande men det är ändå någon som behövs fixas.
Skall ta och kolla efter läckade osv nu till helgen men är det någon som haft liknande problem, isåfall kanske det kan vara något konstruktionsfel som fler vet om så det sparar mig lite tid
Har sett att det blivit lite "kladdigt" och "klibbigt" på ett ställe precis vid en av kylslangarnas slut.
Någon som har funderingar om detta? Kommer med mer info i veckan när jag kollat mer noggrant på det!
Mvh
Medin
Det kan ju vara så illa att själva fläsen som slangen sitter på har spruckit, om det nu är på kylaren.(plast)
Men jag har även varit med om att det har läckt ändå, även om slangklamman är väl åtdragen.
Brukar avhjälpa problemet genom att ta bort slangen från flänsen, torka tort och sen pensla på lite permatex (packningslim) på ytan där slangen sitter. Det kan ju iofs räcka med att bara flytta slangklamman lite oxå.
Men jag har även varit med om att det har läckt ändå, även om slangklamman är väl åtdragen.
Brukar avhjälpa problemet genom att ta bort slangen från flänsen, torka tort och sen pensla på lite permatex (packningslim) på ytan där slangen sitter. Det kan ju iofs räcka med att bara flytta slangklamman lite oxå.
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
-
- Posts: 508
- Joined: 11 Dec 2002, 22:16
- Location: Kalmar
Var svårt att se var glykolen tog vägen först. Verkade ju bara "försvinna", fast med tiden och om man kollade undertill så kunde man upptäcka att det var lite läckage.
Dessvärre kommer jag inte ihåg vad vattenpumpen kostade, men beställd från Autofrance var den klart överkomlig. Hade för mig att det var lite trångt att byta, men enligt Dennis var det inga problem. [:)][^]
Är ju inte säkert att det är samma på din, men kan ju vara bra att kolla upp. Min har gått drygt 10000 mil nu och är en -96:a.
Utöver vattenpumpen finns två andra heta tips, där läckage är vanligt:
* O-ring vid motorvärmare (om man har sådan).
* O-ringar vid termostathus.
Hoppas det fixar sig! Lycka till!
Dessvärre kommer jag inte ihåg vad vattenpumpen kostade, men beställd från Autofrance var den klart överkomlig. Hade för mig att det var lite trångt att byta, men enligt Dennis var det inga problem. [:)][^]
Är ju inte säkert att det är samma på din, men kan ju vara bra att kolla upp. Min har gått drygt 10000 mil nu och är en -96:a.
Utöver vattenpumpen finns två andra heta tips, där läckage är vanligt:
* O-ring vid motorvärmare (om man har sådan).
* O-ringar vid termostathus.
Hoppas det fixar sig! Lycka till!