Clio 2 Fönsterhiss, centrallås dörr och baklucka

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rickard.fredriksson
Firstname: Rickard
Surname: Fredriksson

Clio 2 Fönsterhiss, centrallås dörr och baklucka

Post by rickard.fredriksson »

Hej!
Min dotters Clio från 2002 mår inte helt bra. Hennes fönsterhiss höger fram har gått trögt och långsamt tidigare men har nu lagt av, samma gäller centrallåset höger bak som hjälpligt hoppade upp och ner tidigare men som nu bara rycker lite. Jag noterade även att låset på bakluckan slutat att låsa ihop med resten av centrallåset.
Jag rev ner inredningen på dörren och plockade ut motorn till fönsterhissen och den fungerar åt ett håll inte båda. Samma oavsett om jag använder knappen på förar- eller passagerardörren. Jag har försökt smörja delarna men det gjorde ingen skillnad. Jag mätte vid elmotorn och den får 12V när man trycker upp och då snurrar den, när jag trycker ner så står den stilla och den får ca 6V.
Jag har inte mätt vid C-låset bak, eller vid bagageluckan.
Har jag sån tur att någon av er som är mer erfarna av Clio känner igen detta? Jordningsfel, fel på knappen till fönstret, någon annan smart idé?
Mycket tacksam för hjälp.
Må väl!
Rickard
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Clio 2 Fönsterhiss, centrallås dörr och baklucka

Post by Stymie »

Har aldrig haft en Clio, men kärvande centrallås är nog rätt vanligt i bilar som är 20+ år. Brukar i slutänden innebära byte av låskistan. Fram till dess är motionering och smörjning med exempelvis silikonolja kanske en väg framåt.

Hissmotorn lär du få byta om allt annat går lätt (vajrar och skenor).

Bakluckans lås brukar antingen vara brott vid genomföringen kaross-baklucka, sönderärgad kontakt till låskistan eller vatten som trängt in i låskistan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply