Guide - Byta kamrem Clio II 1.2 16V
Moderator: Forumpolisen
Guide - Byta kamrem Clio II 1.2 16V
Det här gör man i ett vanligt garage och inga direkta specialverktyg behövs. Jag uppskattar tidsåtgången till ca 3-4 timmar. Förfarandet är liknande på många andra bilar.
Man behöver hylsnyckelsats - helst sexkanthylsor (där även 16 och 18 mm finns, kolla det), lednycklar 10-11, 12-13. Blocknyckelsats 10-20. Hammare. 556 eller motsvarande. Spårmejslar. Domkraft. Pallbock. Fälgkors. Tändstiftshylsa 14mm. Torx, både inre och yttre. Insexnycklar. Mutterknack eller förlängare. 6, 7 eller 8 mm borr. God belysning! Jag har en ⅜” hylsnyckelsats för de flesta ändamål, den är betydligt smidigare än en större stats. En kraftigare 1/2” hylsnyckelsats kan också vara rekommendabelt, speciellt till vevaxelbulten.
Detta har jag gjort på en D4F 722 från 2004 men det torde se rätt likartat ut på de flesta äldre Clio II, faktiskt även med 1.4l motorn.
Ta bort minuspolen på batteriet.
Lossa hjulmuttrarna på höger sida.
Lyft upp bilen rätt högt på den sidan och sätt en pallbock där.
Ta bort höger hjul.
Vik bort plastskyddet som sitter i hjulhuset framför remskivan på vevaxeln.
Noterna spänningen på remmen till AC-kompressorn om sådan finns och släpp sedan på spännskruven till spännhjulet som då kan flyttas i sidled. Slacka på remmen och ta bort den.
För att komma åt att slacka på generatorremmen måste man släppa på skruven som sitter under AC-kompressorn, tas enklast underifrån. Sen vickar man generatorn inåt och tar bort remmen.
Tips: Om man trycker på eller vrider remmarna med två fingrar och noterar hur mycket man orkar vrida eller trycka in dem för hand så ger det en bra handledning till hur mycket man ska spänna dem när dom ska sättas tillbaka.
Palla upp motorn med en domkraft och låt den vila på t ex en bräda rakt under oljetråget. Låt domkraften vara kvar där sen.
Notera hålet som sitter strax under startmotorn mot svänghjulet. Plocka ut tändstiften och vrid vevaxeln medsols på vevaxelbulten (18) tills ett motsvarande hål dyker upp på svänghjulet. Stoppa sedan in en låspinne, typ en borr där. Tror hålet är 8 mm men en 6-7 mm borr funkar också. Kan bli lite knepigt att få den exakt på plats men det går.
Plocka bort motorfästet, tre kraftiga skruvar på motorn och två på flygeln (16).
Ta bort övre metallkåpan till kamremmen, 4 skruvar som kan vara lite knepiga att komma åt (13).
Slå loss muttern till vevaxelbulten, kan göras med en mutterdragare eller förlängare. Använd 6-kantig krafthylsa! Låt den sitta kvar, behöver inte tas bort än.
Gänga upp vevaxelbulten några gäng och slå kraftigt på den för att få själva remskivan att lossa från axeln om den sitter fast. Spraya gärna först med 556 med bulten borta.
Lossa helt på vevaxelbulten och ta bort remskivan, endast den.
Ta bort mittersta plus undre plastkåpan som sitter under där den övre kamremskåpan i metall satt, sammanlagt tre skruvar (10).
Notera nu att märkningen för vevaxeldrevet som pekar rakt ner “kl 6” på ett hack där i plastkåpan och att kamdrevet har en färgad pil som pekar på en markering i ventilkåpan. OBS! Står den “kl 12” måste man ta bort låspinnen/borren och vrida den ett halvt varv tills den står kl 6 och sen spärra den igen.
Vrid lite på kamremmen och notera hur mycket du orkar vrida den för hand, alternativt trycka in den.
Lossa på spännhjulet genom att lossa på skruven och föra hjulet åt sidan. Nu ska remmen slacka.
Nu kan gamla remmen styras av. Börja nerifrån och ta lite på övre drevet och växla sedan. Vill man vara brutal och effektiv klipper man sönder den, den ska ju knappast återanvändas.
Byt ut spännhjulet om detta är aktuellt.
Kolla om nya remmen stämmer i storlek med den gamla. Kräng dit den nya remmen. Lägg på nedre drevet först och styr på den längst upp. Bänd inte med något vasst och ta det systematiskt och försiktigt, man kan försiktigt slå lite på kanten av remmen för att driva på den.
Ta nu bort låspinnen/borren.
Sista biten kan man behöva hjälpa på genom att dra runt kamdrevet medsols med en lednyckel så att den "kuggar på" men var försiktig, remmen får inte snedbelastas eller råka ut för skarpa kanter!
Spänn remmen med spännhjulet till samma spänning som tidigare och dra fast skruven. Man spänner den genom en insexnyckel som det finns spår för och då viks hela hjulet åt sidan i det excentriska hålet.
Sätt tillbaka borren (spärren).
Sätt tillbaka nedre remskivan på vevaxeln. Dras fast ordentligt!
Plocka bort borren (spärren) och dra runt motorn medsols genom att mata fram vevaxeln för hand så att hela motorn roterar ett helt varv eller två.
Kontrollera en extra gång att dom tre märkningarna fortfarande stämmer.
Nu är remmen bytt och det bara att återmontera allt i omvänd ordning.
Man behöver hylsnyckelsats - helst sexkanthylsor (där även 16 och 18 mm finns, kolla det), lednycklar 10-11, 12-13. Blocknyckelsats 10-20. Hammare. 556 eller motsvarande. Spårmejslar. Domkraft. Pallbock. Fälgkors. Tändstiftshylsa 14mm. Torx, både inre och yttre. Insexnycklar. Mutterknack eller förlängare. 6, 7 eller 8 mm borr. God belysning! Jag har en ⅜” hylsnyckelsats för de flesta ändamål, den är betydligt smidigare än en större stats. En kraftigare 1/2” hylsnyckelsats kan också vara rekommendabelt, speciellt till vevaxelbulten.
Detta har jag gjort på en D4F 722 från 2004 men det torde se rätt likartat ut på de flesta äldre Clio II, faktiskt även med 1.4l motorn.
Ta bort minuspolen på batteriet.
Lossa hjulmuttrarna på höger sida.
Lyft upp bilen rätt högt på den sidan och sätt en pallbock där.
Ta bort höger hjul.
Vik bort plastskyddet som sitter i hjulhuset framför remskivan på vevaxeln.
Noterna spänningen på remmen till AC-kompressorn om sådan finns och släpp sedan på spännskruven till spännhjulet som då kan flyttas i sidled. Slacka på remmen och ta bort den.
För att komma åt att slacka på generatorremmen måste man släppa på skruven som sitter under AC-kompressorn, tas enklast underifrån. Sen vickar man generatorn inåt och tar bort remmen.
Tips: Om man trycker på eller vrider remmarna med två fingrar och noterar hur mycket man orkar vrida eller trycka in dem för hand så ger det en bra handledning till hur mycket man ska spänna dem när dom ska sättas tillbaka.
Palla upp motorn med en domkraft och låt den vila på t ex en bräda rakt under oljetråget. Låt domkraften vara kvar där sen.
Notera hålet som sitter strax under startmotorn mot svänghjulet. Plocka ut tändstiften och vrid vevaxeln medsols på vevaxelbulten (18) tills ett motsvarande hål dyker upp på svänghjulet. Stoppa sedan in en låspinne, typ en borr där. Tror hålet är 8 mm men en 6-7 mm borr funkar också. Kan bli lite knepigt att få den exakt på plats men det går.
Plocka bort motorfästet, tre kraftiga skruvar på motorn och två på flygeln (16).
Ta bort övre metallkåpan till kamremmen, 4 skruvar som kan vara lite knepiga att komma åt (13).
Slå loss muttern till vevaxelbulten, kan göras med en mutterdragare eller förlängare. Använd 6-kantig krafthylsa! Låt den sitta kvar, behöver inte tas bort än.
Gänga upp vevaxelbulten några gäng och slå kraftigt på den för att få själva remskivan att lossa från axeln om den sitter fast. Spraya gärna först med 556 med bulten borta.
Lossa helt på vevaxelbulten och ta bort remskivan, endast den.
Ta bort mittersta plus undre plastkåpan som sitter under där den övre kamremskåpan i metall satt, sammanlagt tre skruvar (10).
Notera nu att märkningen för vevaxeldrevet som pekar rakt ner “kl 6” på ett hack där i plastkåpan och att kamdrevet har en färgad pil som pekar på en markering i ventilkåpan. OBS! Står den “kl 12” måste man ta bort låspinnen/borren och vrida den ett halvt varv tills den står kl 6 och sen spärra den igen.
Vrid lite på kamremmen och notera hur mycket du orkar vrida den för hand, alternativt trycka in den.
Lossa på spännhjulet genom att lossa på skruven och föra hjulet åt sidan. Nu ska remmen slacka.
Nu kan gamla remmen styras av. Börja nerifrån och ta lite på övre drevet och växla sedan. Vill man vara brutal och effektiv klipper man sönder den, den ska ju knappast återanvändas.
Byt ut spännhjulet om detta är aktuellt.
Kolla om nya remmen stämmer i storlek med den gamla. Kräng dit den nya remmen. Lägg på nedre drevet först och styr på den längst upp. Bänd inte med något vasst och ta det systematiskt och försiktigt, man kan försiktigt slå lite på kanten av remmen för att driva på den.
Ta nu bort låspinnen/borren.
Sista biten kan man behöva hjälpa på genom att dra runt kamdrevet medsols med en lednyckel så att den "kuggar på" men var försiktig, remmen får inte snedbelastas eller råka ut för skarpa kanter!
Spänn remmen med spännhjulet till samma spänning som tidigare och dra fast skruven. Man spänner den genom en insexnyckel som det finns spår för och då viks hela hjulet åt sidan i det excentriska hålet.
Sätt tillbaka borren (spärren).
Sätt tillbaka nedre remskivan på vevaxeln. Dras fast ordentligt!
Plocka bort borren (spärren) och dra runt motorn medsols genom att mata fram vevaxeln för hand så att hela motorn roterar ett helt varv eller två.
Kontrollera en extra gång att dom tre märkningarna fortfarande stämmer.
Nu är remmen bytt och det bara att återmontera allt i omvänd ordning.
-
- Posts: 1
- Joined: 04 Feb 2023, 10:16
- Firstname: Gustav
- Surname: Nilsson
Re: Guide - Byta kamrem Clio II 1.2 16V
Hej!
Jag råkade ut för att att kamremmen rök av på våran clio.. allt verkar ha hållit och jag ska testa sätta dit en ny rem, är en d4f 1,2l från 2000.
Nu till min fråga jag hittar inga färgar markeringar på min kamaxeldrev och ventilkåpa utan där e nån trekant och rund cirkel.
Vad skall jag följa för att få ställt alla drev rätt ?
MVH Gustav
Jag råkade ut för att att kamremmen rök av på våran clio.. allt verkar ha hållit och jag ska testa sätta dit en ny rem, är en d4f 1,2l från 2000.
Nu till min fråga jag hittar inga färgar markeringar på min kamaxeldrev och ventilkåpa utan där e nån trekant och rund cirkel.
Vad skall jag följa för att få ställt alla drev rätt ?
MVH Gustav