Jag har ett problem med fruns Renault Megane II Halvkombi K4M 760 Årsmodell 2003
Jag är en amatör och ska försöka beskriva mitt problem och vad jag har gjort så noga och kortfattat jag kan.
Bilen startar som en klocka och går fint med en jämn tomgång på ca 900 varv.
Bilen körs oftast små sträckor typ till jobb, dagis, handla osv.
Bilen kan gå felfritt i flera dagar, men ibland oftast när bilen är varm så kommer den i "otakt/osynk".
Varvräknare börjar hoppa runt 5-600 varv.
Trycker jag ner kopplingen så dör bilen.
Gasar jag på så dör inte bilen.
Ger jag mycket gas och kör ca 1 km så kommer bilen i "synk" igen och går lika bra som förut.
Sen går den bra ett tag och några dagar senare uppstår samma process igen.
När detta händer och jag lyckas hålla liv i bilen och den går på tomgång kan jag se att hela motorn står och hoppar när jag lyfter huven och tittar.
Som jag skrivit tidigare är bilen alltid lättstartad och går bäst kall, tror inte att jag har haft dessa problem med kall bil utan endast när det blivit varm.
I förra vecka gick bilen inte att starta alls, den var helt tyst när jag tryckte på startknappen. Lampor och el etc fungerade men för övrigt helt tyst.
Det visade sig att startmotorn var sönder och jag har bytt till en ny i måndags 2020-11-09. Jag trodde att kanske mina tidigare problem berodde på startmotorn och bilen gick som en klocka fram till torsdag 2020-11-12 då det hände igen med "osynken".
Så nu är jag tillbaka på ruta 1, bilen startar lätt och går bra kall men då och då börjar denna "osynken".
Det jag har gjort de senaste 6 veckorna efter att ha läst några trådar på detta forum är:
Bytt kamaxelgivare
Bytt samtliga tändstift mot helt nya från Autofrance
Bytt samtliga tändspolar mot helt nya original från Autofrance
Bytt startmotor mot helt ny
Bytt batteri (för ca 18 månader sedan) Volvo batteri
Hällt i injection cleander i tanken
Det jag skall göra idag 2020-11-13 är:
Byta vevaxelgivare, helt ny original från Autofrance
Byta luftfilter
Rengöra gasspjäll
Läsa felkoder på bilen (borde kanske startat med detta

Nu ställer jag mitt hopp till er på detta forum.
Finns det någon eller några som har stött på min problematik tidigare som skulle kunna ge mig tips på lösningar på mitt problem.
Tack på förhand!
Mvh Måns