Registreringsskyltbelysning fungerar ej - Megane II 2007
Moderator: Forumpolisen
Registreringsskyltbelysning fungerar ej - Megane II 2007
Registreringsskyltsbelyninsgen på min Megane II kombi från 2007 fungerar ej. Jag har bytt ljuskällor och även kablarna ser ut att sitta som de skall.
Jag hittar ingen info om säkring eller liknande.
Har panelen erfarenhet av detta problem, och vad kan tänkbar orsak vara?
Det börjar snart bli dags för besktning igen... Förra året fungerade de inte heller men det märkte inte besiktningspersonen, men kanske är de mer observanta i år så lika bra att försöka få det fixat....
Stort tack på förhand!
Jag hittar ingen info om säkring eller liknande.
Har panelen erfarenhet av detta problem, och vad kan tänkbar orsak vara?
Det börjar snart bli dags för besktning igen... Förra året fungerade de inte heller men det märkte inte besiktningspersonen, men kanske är de mer observanta i år så lika bra att försöka få det fixat....
Stort tack på förhand!
Andreas Cardengren - Lund
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Registreringsskyltbelysning fungerar ej - Megane II 2007
Kabelbrott i bakluckans ledningsmatta kanske?
Johnny Söderström
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
Det har förekommit ärgning av kablar på vissa modeller av megane där dom fått byta kablage i bakluckan pga fukt.
John Ignell Enviken
Hej och tack för era svar!
Jag har öppnat och tittat och allt ser bra ut.
Jag har förstått på andra forum att det i många fall kräver att man drar nya kablar ända från motorrummet för detta, men borde det inte gå att "tjuvkoppla" och sno ström från t.ex. baklyktorna till skyltbelysningen? Baklyktorna fungerar och skyltbelysningen skall ju rimligtvis vara tänd samtidigt..
Jag har öppnat och tittat och allt ser bra ut.
Jag har förstått på andra forum att det i många fall kräver att man drar nya kablar ända från motorrummet för detta, men borde det inte gå att "tjuvkoppla" och sno ström från t.ex. baklyktorna till skyltbelysningen? Baklyktorna fungerar och skyltbelysningen skall ju rimligtvis vara tänd samtidigt..
Andreas Cardengren - Lund
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Visst kan man tjuva ström från en baklykta. Kollade du kablaget vid genomföring mellan lucka och kaross? Det är oftast där trådarna går sönder. Kan vara svårt att se då isoleringen på kabeln kan vara hel men tråden inuti är trasig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.