Renault 9, den enda i Sverige
Moderator: Forumpolisen
- t80196
- Forumpolis
- Posts: 432
- Joined: 11 Apr 2003, 23:55
- Firstname: Mats
- Surname: Grimme
- Location: Bromma
Renault 9, den enda i Sverige
Renault 9 i ett utsökt skick till salu. Den enda i Sverige enligt Transportstyrelsen.
Renault 9 såldes överhuvudtaget inte i Sverige. Renaultförsäljningen i Sverige sköttes då som nu av Volvohandeln. Den enda Renaultmodell som såldes 1984 var Renault 5, då man inte hade någon småbil i Volvos modellprogram. Renault 9 var en direkt konkurrent till Volvo 360 på den tiden.
1982 blev Renault 9 Årets Bil i Europa.
Historik:
Bilen är tillverkad 1984. Importerad av mig hösten 2015. 3 tidigare ägare i Tyskland.
Bilen är i ett utmärkt skick både utvändigt och invändigt, och helt original. Den har totalt rullat ca 8300 mil. Allting funkar och den är utrustad med finesser som centrallås, elhissar fram och automatlåda.
Nästa besiktning i augusti 2017.
Dokumentation från tiden i Tyskland finns.
Lite ”bra att ha” grejor kan medfölja bilen om man vill. Har bl. a ett helt nytt avgassystem, ny startmotor, och lite annat smått och gott.
Reportage om bilen finns i tidningen Klassiker nr 3/2016. Tidningen följer naturligtvis med bilen vid köp.
Jag har låtit linoljebehandla den hos Kraftoljan. Se http://www.kraftoljan.se
MHRF-försäkrad.
Bilen finns på Rådmansö utanför Norrtälje, men kan även visas på Söder i Stockholm om det passar bättre. Jag har i dagarna tagit fram den efter vinterförvaring och gjort vårservice. Den startade snällt och är klar för att visas upp för spekulanter.
Begärt pris: SEK 40 000, eller högsta bud däröver.
Renault 9 såldes överhuvudtaget inte i Sverige. Renaultförsäljningen i Sverige sköttes då som nu av Volvohandeln. Den enda Renaultmodell som såldes 1984 var Renault 5, då man inte hade någon småbil i Volvos modellprogram. Renault 9 var en direkt konkurrent till Volvo 360 på den tiden.
1982 blev Renault 9 Årets Bil i Europa.
Historik:
Bilen är tillverkad 1984. Importerad av mig hösten 2015. 3 tidigare ägare i Tyskland.
Bilen är i ett utmärkt skick både utvändigt och invändigt, och helt original. Den har totalt rullat ca 8300 mil. Allting funkar och den är utrustad med finesser som centrallås, elhissar fram och automatlåda.
Nästa besiktning i augusti 2017.
Dokumentation från tiden i Tyskland finns.
Lite ”bra att ha” grejor kan medfölja bilen om man vill. Har bl. a ett helt nytt avgassystem, ny startmotor, och lite annat smått och gott.
Reportage om bilen finns i tidningen Klassiker nr 3/2016. Tidningen följer naturligtvis med bilen vid köp.
Jag har låtit linoljebehandla den hos Kraftoljan. Se http://www.kraftoljan.se
MHRF-försäkrad.
Bilen finns på Rådmansö utanför Norrtälje, men kan även visas på Söder i Stockholm om det passar bättre. Jag har i dagarna tagit fram den efter vinterförvaring och gjort vårservice. Den startade snällt och är klar för att visas upp för spekulanter.
Begärt pris: SEK 40 000, eller högsta bud däröver.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
Gillar mest gammelbilar.
Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget