Bromsservo Scenic III 2012 1.6dci

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Bromsservo Scenic III 2012 1.6dci

Post by Stymie »

Jag har kanske fått något problem med bromsservot på Scenic III:an.

Bromspedalen är IBLAND stenhård när jag kommer ut till bilen. När bilen startats är allt normalt och man kan känna att vacuumet hjälper till och pedalen sjunker ned så att bromsarna tar.

Jag kan simulera ovanstående beteende genom stänga av motorn och pumpa på pedalen 3-4 gånger. Det är inget jag normalt gör efter att stängt av motorn.

Oftast är allt normalt, dvs när jag sätter foten på bromsen innan jag startat så sjunker den ned en bit. Ingen direkt skillnad mot hur det känns när motorn är igång.

Jag upplever det som att vacuumet i bromsservot läcker ut någonstans över tiden. Stenhård pedal blir det när bilen stått minst 6 timmar och utetemperaturen sjunkit något. När det varit plusgrader har det bara hänt någon enstaka gång. Det har varit betydligt mer frekvent då temperaturen varit på minushalvan.

Jag har haft inne bilen på verkstaden utan att de hittat något fel. Min uppfattning är att det inte är normalt (har inte varit så någon gång under perioden november 2013-september 2016). Nu sker det var och varannan dag. Bilen har kvar den förlängda nybilsgarantin några månader till så det hade varit bra att klarlägga om det behövs någon reparation eller inte.

Är det någon som har koll på hur systemet är uppbyggt, framförallt vad som hänger ihop med bromsservot så att det får vacuum?

Googlade och hittade det här (tillsammans med information att beteendet var normalt):
I had this issue - was a defective vacuum booster. Don't wait to get it fixed, it can cause brake fluid to be injested into the intake and cause other issues. I ended up with a check engine light, a low brake fluid reservoir and a ruined mass air flow sensor from the brake fluid.

Sitter det någon separat backventil gentemot insuget?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply